ضرورت شبکه سازی سوغات زیارت در کشور ضرورت شبکه سازی سوغات زیارت در کشور ضرورت شبکه سازی سوغات زیارت در کشور بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ضرورت شبکه سازی سوغات زیارت در کشور ضرورت شبکه سازی سوغات زیارت در کشور ضرورت شبکه سازی سوغات زیارت در کشور ضرورت شبکه سازی سوغات زیارت در کشور ضرورت شبکه سازی سوغات زیارت در کشور

ضرورت شبکه سازی سوغات زیارت در کشور

مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور ‌بر ضرورت ورود به جریان شبکه سازی برای سوغات زیارت اشاره و اظهار کرد: جلسات برگزار شده در این زمینه باید منجر به انعقاد یک تفاهم نامه در راستای شبکه سازی سوغات شود به نحوی که همکاران این پروژه، طرحی را ارائه دادند تا منطقه‌ای را در شهرک صنعتی در نظر بگیرند و شهرک سوغات را ایجاد کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، پويا محموديان، مديركل دفتر صادرات معاونت صنايع دستي كشور در گفت وگو با ايكنا، در ارتباط با وضعيت فعلي دبيرخانه سوغات زيارت گفت: از سال ۹۳ مطالعات ميداني بر موضوع سوغات زيارت آغاز و كالا‌هايي كه قابليت قرار گرفتن در سبد سوغات زيارت را داشتند از بسياري از استان‌ها شناسايي و نمايشگاه‌هاي متعددي در اين زمينه برگزار شد.
وي فرهنگ سازي در زمينه سوغات زيارت را از ديگر اقدامات صورت گرفته برشمرد و گفت: در فاز نخست در خراسان رضوي به صورت ويژه شهر مشهد مورد توجه قرار گرفت و بسياري از بازرگانان و تجار اين استان ابراز علاقه كردند كه از صنايع دستي استفاده كنند و بسته‌هاي سوغات زيارت كه شامل صنايع دستي است را تهيه كنند. سايت‌هاي تجارت الكترونيك نيز به صورت آنلاين به ارائه بسته‌هاي سوغات زيارت مي‌پردازند.
محموديان ايجاد دبيرخانه سوغات زيارت را به خاطر توجه ويژه‌تر به سايرشهر‌هاي مذهبي همچون قم و شيراز به دليل وجود بارگاه حضرت معصومه (س) و شاهچراغ دانست و عنوان كرد: در برنامه ريزي‌هاي بعدي مقرر شده است در نگاهي كلان‌تر به سوغات زيارت عتبات عاليات نيز نظر داشته باشيم تا بازار سوغات اين شهر را نيز با استفاده از هنر دست ايرانيان تحت اشراف خود قرار دهيم.
‌وي بر ضرورت ورود به جريان شبكه سازي براي سوغات زيارت اشاره و اظهار كرد: جلسات برگزار شده در اين زمينه بايد منجر به انعقاد يك تفاهم نامه در راستاي شبكه سازي سوغات شود به نحوي كه همكاران اين پروژه، طرحي را ارائه دادند تا منطقه‌اي را در شهرك صنعتي در نظر بگيرند و شهرك سوغات را ايجاد كنند.
محموديان از برپايي نمايشگاه سوغات زيارت در شهر قم طي سال آينده خبر داد و گفت: سرمايه گذاران بخش گردشگري مي‌توانند با برپايي اين نمايشگاه با پتانسيل‌هاي صنايع دستي آشنا شوند تا در هتل‌ها و فروشگاه‌هاي خود به فروش سوغات زيارت بپردازند.
وي در خصوص چرايي ورود سوغات زيارت از ساير كشور‌ها همچون چين به ايران گفت: طي نامه نگاري‌هاي صورت گرفته محصولات صنايع دستي كه مشابه ايراني دارند از ورود آن‌ها به صورت قانوني جلوگيري مي‌شود و يا اينكه تعرفه آن‌ها بالاتر مي‌رود. در برخي كالا‌ها با ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش روبرو بوديم و درصدد هستيم سقفي براي ورود اين صنايع دستي از ساير كشور‌ها در نظر بگيريم.
محموديان از نامه نگاري با ۳۱ استان و نهاد‌هاي مربوطه به منظور شكل گيري گشت‌هاي مربوطه و كشف و شناسايي محموله‌هاي صنايع دستي قاچاق خبر داد و گفت: در سياست گذاري‌ها به جلوگيري از ورود صنايع دستي خارجي به كشور از راه قاچاق و حتي قانوني توجه داشته ايم، اما به دليل اينكه اين فرآيند تيمي و گروهي است، ممكن است تا به نتيجه رسيدن آن مدت زماني به طول انجامد.


| شناسه مطلب: 87365




زيارت سوغات



نظرات کاربران