پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه توسعه کربلا پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه توسعه کربلا پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه توسعه کربلا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه توسعه کربلا پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه توسعه کربلا پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه توسعه کربلا پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه توسعه کربلا پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه توسعه کربلا

پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه توسعه کربلا

رئیس ستاد بازسازی عتبات کشور از پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کربلا در عراق خبر داد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از فارس حسن پلارك در نشست خبري كه در هتل مدينه الرضا برگزار شد، با بيان اينكه 10 سال از عمر ستاد بازسازي عتبات به‌عنوان يك سازمان مردم‌نهاد مي‌گذرد، اظهار داشت: در 6 سال گذشته به‌صورت مستمر بازسازي انجام‌شده و امروز مي‌توانيم بگوييم يك دور كامل حرم‌هاي نجف، كربلا، كاظمين و سامرا را بازسازي كرديم.
وي افزود: بعد از تخريب گنبد سامرا هم بازسازي كامل انجام‌شده و در كنار آن مضجع مسلم، طفلان مسلم، ضريح و طلاكاري قبه‌ها و گلدسته‌ها، كتيبه‌ها و سنگ‌فرش‌هاي حرم‌ها و درهاي طلاكاري و چوبي نيز بازسازي و مقاوم‌سازي شده است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات كشور با بيان اينكه خدمات، كفشداري‌ها، برق، آب و تأسيسات عتبه به‌صورت كامل بازسازي‌شده است، تصريح كرد: حدود سه سال است كه كارهاي ميان‌مدت را در دستور كارداريم تا توسعه سه برابري حرم‌ها را انجام دهيم.
پلارك خاطرنشان كرد: در حرم امام علي(ع) رواق ابوطالب، در كاظمين بازسازي مسجد جامع صفوي، در سامرا طرح توسعه در دوطبقه سرداب و بالا انجام‌شده است كه فضا در نجف سه برابر، در كربلا و كاظمين 4 برابر، در سامرا 3 برابر شده است.
وي با بيان اينكه گام بزرگ ما طرح رشد و توسعه جامع و گسترده اعتاب مقدس است، گفت: عمليات اجرايي توسعه جامع در كربلا، كاظمين، نجف و سامرا آغازشده است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات كشور با بيان اينكه بازسازي جامع در عراق سه مشكل عمده داشت، افزود: اول اينكه مردم عراق واكنش خوبي در موردبازسازي توسط ايرانيان نداشتند، دوم شرايط امنيتي عراق و ناامني آنجا بود و سومين مشكل بودجه تعريف‌نشده سازمان مخصوصاً با سختي كار در خارج از كشور بود.
پلارك تصريح كرد: عليرغم همه مشكلات اولين گام خود را در صحن حضرت زهرا(س) در حرم امام علي(ع) از 4 سال پيش برداشتيم و در شش‌ماهه سال آينده به‌صورت كامل به اتمام خواهد رسيد.
وي خاطرنشان كرد: قسمت زيارتي اين صحن در شش‌ماهه اول و قسمت غير زيارتي آن‌كه شامل مهمان‌خانه، موزه، ادارات و كتابخانه است در نيمه دوم سال به بهره‌برداري مي‌رسد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات كشور گفت: صحن حضرت زهرا(س) از سه‌نقطه به حرم وصل است كه از همكف به صحن قديم حرم و دو صحن در طبقه پايين دارد كه با پله‌برقي به حرم وصل مي‌شود.
پلارك ادامه داد: اين صحن 300 هزار مترمربع زيربنا دارد كه با يك تونل 500 متري و عرض 14 متري و ارتفاع 12 متري ساخته‌شده است كه در حال حاضر ركورددار پروژه‌هاي مذهبي جهان اسلام است و تمام بودجه آن را مردم تأمين كردند.
وي با بيان اينكه پيمان‌كار اصلي اين پروژه قرارگاه خاتم‌الانبياء‌است، خاطرنشان كرد: برآورد اوليه اين پروژه 600 ميليارد تومان با دلار هزار تومان بوده است و جالب اينجاست كه با همين 600 ميليارد دلار و دلار سه هزار تومان به اتمام خواهيم رساند و اين پروژه از نظر زمان كم و قيمت، معجزه است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات كشور ادامه داد: دومين پروژه توسعه‌اي هم در كربلا آغازشده كه در اين طرح با توجه به ازدحام در ايام اربعين، نيمه شعبان و عرفه باعث شده كه سريع‌تر كار را انجام دهيم.
پلارك طرح توسعه كربلا را با دو ويژگي خاص عنوان كرد و افزود: قيمت زمين‌هاي اطراف حرم 3 برابر است و همچنين در كربلا با دو و نيم متر كندن به آب مي‌خوريم.
وي افزود: 4 صحن را در چهار طرف حرم طراحي كرديم كه كل مساحت اين زمين‌ها 170 هزار مترمربع است و اولين صحن اجرايي آن صحن عقيله بني‌هاشم به مساحت 68 هزار مترمربع خواهد بود كه تاكنون 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات تصريح كرد: تا پايان سال 97 اسكلت پروژه به اتمام مي‌رسد و تا يك سال بعد هم نازك‌كاري آن تمام مي‌شود.
پلارك تصريح كرد: اين صحن در حدفاصل خيمه‌گاه و باب القبله و باب الرأس شريف است و در پي آن تل زينبيه جمع‌آوري خواهد شد و به‌جاي آن تل طبيعي ساخته خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: براي اين پروژه 900 ميليارد تومان برآورد شده كه تاكنون 80 ميليارد تومان آن هزينه شده است.
رئيس ستاد عتبات كشور تأكيد كرد: در كاظمين نيز قرار است دو صحن صاحب‌الزمان(عج) و امام رضا(ع) ساخته شود كه صحن امام رضا(ع) بر عهده مردم خراسان بزرگ خواهد بود چراكه خراسان در بازسازي حرمين جوادين هم در گنبدها و هم سنگ‌كاري‌ها و هم مسجد جامع صفوي و سنگ‌فرش صحن‌ها درب‌ها همكاري كرده است و براي اجراي اين طرح 4 سال زمان پيش‌بيني كرده‌ايم.
پلارك خاطرنشان كرد: در سامرا هيچ طرح توسعه‌اي نداريم اما قرار است از ضريح جديد امامين عسكريين(ع) در نيمه شعبان رونمايي كنيم كه در كرمان ساخته‌شده است.
وي با بيان اينكه رتبه اول سرانه كمك‌هاي مردمي متعلق به خراسان جنوبي است كه هفتاد درصد تحت پوشش كميته امداد هستند، گفت: كمك‌هاي مردمي سالانه 40 درصد افزايش مي‌يابد و پيش‌بيني امسال 112 ميليارد تومان بوده كه تاكنون 95 ميليارد تومان آن محقق شده است.


| شناسه مطلب: 87382




بازسازي عتبات



مطالب مرتبط

نظرات کاربران