مقبره پیامبران هود و صالح بازسازی می‌شود مقبره پیامبران هود و صالح بازسازی می‌شود مقبره پیامبران هود و صالح بازسازی می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مقبره پیامبران هود و صالح بازسازی می‌شود مقبره پیامبران هود و صالح بازسازی می‌شود مقبره پیامبران هود و صالح بازسازی می‌شود مقبره پیامبران هود و صالح بازسازی می‌شود مقبره پیامبران هود و صالح بازسازی می‌شود

مقبره پیامبران هود و صالح بازسازی می‌شود

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات از ساخت صحن برای مقبره پیامبران هود و صالح خبر داد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج از روابط عمومي ستاد بازسازي عتبات عاليات، حسن پلارك با اشاره به افزايش شمار زائران ايراني از زيارت پيامبران هود و صالح در وادي السلام گفت: به‌منظور رفاه حال زائران صحن به وسعت4هزارمترمربع در مقبره اين پيامبران با همكاري برادران عراقي ساخته مي‌شود.
براساس اين گزارش، براي قرن‌ها محل دفن و مزار حضرت هود و صالح عليهما السلام مشخص نبود تا اين كه سيد بحرالعلوم رحمه الله در وادى السلام نجف اشرف فرمود: اين جا را حفر كنيد، حفر كردند. لوحى ظاهر شد كه بر روى آن نوشته شده بود: «هذا قَب�'رُ هُودٍ وَ صالحٍ» اين قبر حضرت هود و صالح عليهماالسلام است.
بر طاق‌ گنبد سبز حضرت هود و صالح عليهماالسلام نوشته‌ شده: «اولين‌ سايباني‌ كه‌ بر فراز قبور مطهر هود و صالح‌ ساخته‌ شد، به‌ فرمان‌ سيد بحرالعلوم‌ (متوفي‌ 1212 ق) بود»؛ چنان‌كه‌ نخستين‌ ضريح‌ چوبي‌ نيز توسط‌ ايشان‌ تهيه‌ و نصب‌ گرديد. آن‌گاه‌ يكي‌ از افراد خي�'ر گنبد آن‌ را با كاشي‌ تزيين‌ نمود.
سيد بحرالعلوم‌ توليت آن را با «محمدعلي قسام» جد اعلاي تيرهِ «آل قسام» قرار داد و برخي از زمين‌هاي زراعتي ناحيهِ «كفل» را براي آن‌جا وقف نمود.
چرايي دفن هود و صالح عليهماالسلام در اين مكان
حضرت هود(ع) براي هدايت قوم عاد كه از اقوام عرب زبان در احقاف، در ميان عمان و «حضرموت» كه در كنار دريا قرار مي گيرد، فرستاده شده بود.همچنين حضرت صالح (ع) بعد از هلاك شدن قوم عاد، براي هدايت قوم ثمود فرستاد و اين قوم در منطقه اي به نام حجر در ميان حجاز و تبوك زندگي مي كردند.لذا محل ماموريت هر دو پيامبر دورتر از محل كنوني دفن آنهاست.قرار گرفتن قبر اين دو پيامبر در قبرستان وادي السلام شهر نجف اشرف دليلي ست بر اين كه پيكر اين پيامبران از راه هاي دوري به اين مكان منتقل شده و علت آن به پاكي و نيكويي و اهميت دار شمردن اين زمين از زمان قديم باز مي‌گردد.
براساس شواهد تاريخي ساكنان مناطق دور دست به نقل پيكرهاي خويش به اين شهر مقدس وصيت مي نمودند. مانند منتقل شدن پيكر عبدالصالح اليماني در زمان خلافت امام علي عليه السلام كه از يمن به نجف اشرف انتقال يافت تا فرصت دفن شدن در آن مكان مبارك را از دست ندهد.


| شناسه مطلب: 87383




بازسازي عتبات



نظرات کاربران