قطره ای از دریا؛ 

دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟ قطره ای از دریا؛ 

دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟ قطره ای از دریا؛ 

دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قطره ای از دریا؛ 

دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟ قطره ای از دریا؛ 

دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟ قطره ای از دریا؛ 

دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟ قطره ای از دریا؛ 

دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟ قطره ای از دریا؛ 

دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟
قطره ای از دریا؛

دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟

چون مشرکان مکّه، کعبه را به بتخانه تبدیل کرده بودند، پیامبر اکرم و مسلمانان، سیزده سالى را که بعد از بعثت در مکّه بودند، به سوى کعبه نماز نمى‏خواندند، تا مبادا گمان شود که آنان به بت‏ها احترام مى‏گذارند. امّا بعد از هجرت به مدینه، چند ماهى نگذشته بود که یهودیان زبان به اعتراض ...

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، استاد محسن قرائتي در ادامه سلسله مباحث تفسيري خود با موضوع تفسير قطره اي به بيان آموزه هاي آيه 141 و 142 سوره بقره پرداخته است.
آيه 141: تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ لَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ وَ لاَ تُسئَلُونَ عَمَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏
ترجمه: (به هر حال) آن امّت بگذشت، آنچه آنان بدست آوردند براى خودشان است و آنچه شما بدست آورديد براى خودتان است و شما از آنچه آنان كرده‏اند، سؤال نخواهيد شد.
* پيام ها
1- در كسب خوشبختى، تكيه به گذشتگان و تاريخ پدران، چاره‏ساز نيست. «لها ما كسبت ولكم ما كسبتم»
گيرم پدر تو بود فاضل‏ از فضل پدر، تو را چه حاصل
2- هر امّتى، تنها مسئول عمل خويش است. «لا تسئلون عمّا كانوا يعملون»
آيه 142: سَيَقُولُ السُّفَهَآءُ مِنَ‏النَّاسِ مَا وَلَّهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِى كَانُواْعَلَيْهَا قُلْ لِلَّهِ المَشْرِقُ وَالمَغْرِبُ يَهْدِى مَنْ يَشَآءُ إِلَى‏ صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ‏
ترجمه: بزودى بى‏خردان از مردم، خواهند گفت: چه چيزى آنها (مسلمانان) را از (بيت‏المقدّس،) قبله‏اى كه بر آن بودند برگردانيد؟ بگو: مشرق و مغرب از آن خداست، هركه را بخواهد به راه راست هدايت مى‏كند.
* نكته ها
چون مشركان مكّه، كعبه را به بتخانه تبديل كرده بودند، پيامبر اكرم و مسلمانان، سيزده سالى را كه بعد از بعثت در مكّه بودند، به سوى كعبه نماز نمى‏خواندند، تا مبادا گمان شود كه آنان به بت‏ها احترام مى‏گذارند. امّا بعد از هجرت به مدينه، چند ماهى نگذشته بود كه يهوديان زبان به اعتراض گشوده و مسلمانان را تحقير كردند و گفتند: شما رو به قبله ما بيت‏المقدّس نماز مى‏خوانيد، بنابراين پيرو و دنباله رو ما هستيد و از خود استقلال نداريد. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله از اين اهانت ناراحت شد و هنگام دعا به آسمان نگاه مى‏كرد، گويا منتظر نزول وحى بود تا آنكه دستور تغيير قبله صادر شد. پيامبر دو ركعت نماز ظهر را به سوى بيت‏المقدّس خوانده بود كه جبرئيل مأمور شد، بازوى پيامبر را گرفته و روى او را به سوى كعبه بگرداند. در نتيجه پيامبر صلى الله عليه وآله يك نماز را به دو قبله خواند و اكنون نيز در مدينه نام آن محلّ به مسجدِ قبلتَين معروف است. [1]
بعد از اين ماجرا، يهود ناراحت شده و طبق عادت خود شروع به خرده‏گيرى كردند. آنها كه تا ديروز مى‏گفتند: مسلمانان استقلال ندارند و پيرو ما هستند، اكنون مى‏پرسيدند، چرا اينها از قبله‏ى پيامبران پيشين اعراض كرده‏اند؟ پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مأمور شد در جواب آنها پاسخ دهد: مشرق و مغرب از آنِ خداست و خداوند مكان خاصّى ندارد.
آرى، تغيير قبله، نشانه‏ى حكمت الهى است نه ضعف و جهل او. همچنان كه در نظام تكوين، تغيير فصول سال، نشانه‏ى تدبير است، نه ضعف يا پشيمانى.
خداوند در همه جا حضور دارد و شرق و غرب عالم از آن اوست. پس جهت‏گيرى بدن به سوى كعبه، رمز جهت‏گيرى دل به سوى خداست. چه بسا افرادى به سوى كعبه نماز بگزارند، ولى قبله آنان چيز ديگرى باشد. چنانكه خواجه عبداللّه انصارى مى‏گويد:
قبله شاهان بود، تاج و كمند قبله ارباب دنيا، سيم وزر
قبله صورت‏پرستان، آب و گِل‏ قبله معنا شناسان، جان ودل
قبله تن‏پروران، خواب وخورشت‏ قبله انسان، به دانش پرورش
قبله عاشق، وصال بى‏زوال‏ قبله عارف، كمال ذى‏الجلال
* پيام ها
1- افرادى كه هر روز دنبال بهانه‏اى هستند تا از پذيرش حقّ طفره روند، سفيه هستند. [2] «سيقول السفهاء»
2- كسى كه دست خدا را در وضع يا تغيير احكام بسته بداند، سفيه و سبك مغز است. اعتراض به خداى حكيم و دانا، نشانه‏ى سفاهت است. «سيقول‏السفهاء»
3- مسلمانان بايد توطئه‏ها و شايعات و سؤالات بهانه‏جويانه‏ى دشمن را پيش‏بينى كرده و با پاسخ به آنها، از نفوذ و گسترش آن پيشگيرى نمايند. «سيقول... قل»
4- اصل سؤال كردن مورد انتقاد نيست، روحيّه سؤال كننده مورد انتقاد است كه از روى اعتراض و اشكال‏تراشى مى‏پرسد. «ما ولاّهم عن قبلتهم»
5 - قداست و كرامت مكان‏ها و زمان‏ها، وابسته به عنايت پروردگار است، نه چيز ديگر. «لِلّه المشرق و المغرب»
6- تغيير قبله، يكى از نشانه‏هاى پيامبر اسلام در كتب آسمانى بود، لذا براى بعضى وسيله‏ى هدايت شد. «يهدى به من يشاء»
1) تفسير نورالثقلين، ج‏1 ص 136
2) همانگونه كه در روايات به كسى كه آخرت خويش را فداى دنيا كند مجنون، و به پيروان رهبر فاسد فقير، و آن كس كه دين خود را از دست بدهد، غارت زده گفته شده است.


| شناسه مطلب: 87425




مسجدالحرام



مطالب مرتبط

نظرات کاربران