احیای هنرهای سنتی و معماری ایرانی اسلامی در صحن حضرت زهرا (س) احیای هنرهای سنتی و معماری ایرانی اسلامی در صحن حضرت زهرا (س) احیای هنرهای سنتی و معماری ایرانی اسلامی در صحن حضرت زهرا (س) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
احیای هنرهای سنتی و معماری ایرانی اسلامی در صحن حضرت زهرا (س) احیای هنرهای سنتی و معماری ایرانی اسلامی در صحن حضرت زهرا (س) احیای هنرهای سنتی و معماری ایرانی اسلامی در صحن حضرت زهرا (س) احیای هنرهای سنتی و معماری ایرانی اسلامی در صحن حضرت زهرا (س) احیای هنرهای سنتی و معماری ایرانی اسلامی در صحن حضرت زهرا (س)

احیای هنرهای سنتی و معماری ایرانی اسلامی در صحن حضرت زهرا (س)

با اجرای ساخت و ساز پروژه صحن حضرت زهرا (س) در حرم علوی هنرمندان ایرانی توانستند هنرهای سنتی و دستی و معماری ایرانی اسلامی را احیا و آنرا گسترش دهند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اجراي صحن حضرت زهرا (س) منجر به احياي مجدد برخي هنرهاي سنتي و دستي و معماري ايراني و اسلامي شده است.
پروژه صحن حضرت فاطمه (سلام الله عليها) يكي از بزرگترين پروژه‌هاي عمراني در تاريخ عتبات عاليات و آستان قدس علوي به شمار مي‌رود. طراح، مجري و باني اين پروژه ستاد بازسازي عتبات عاليات بوده و در اين زمنيه هماهنگي‌هاي لازم به صورت كامل با ديوان عالي اوقاف عراق و آستان قدس علوي صورت گرفته است. افزايش مستمر تشرف زائران به نجف اشرف از گوشه و كنار دنيا و نياز مبرم به اماكن زيارتي و عبادتي مناسب اهميت اجراي چنين پروژه‌اي را 2 چندان مي‌كند.
ويژگي‌هاي صحن حضرت فاطمه (س) صحن حضرت فاطمه (س) با مساحتي بالغ بر (220 هزار متر مربع) بوده و يكي از مهمترين بخش‌هاي توسعه و ساماندهي فضاي حرم مطهر علوي به شمار مي‌رود. ساختمان پروژه شامل 4 طبقه و داراي چندين رواق بزرگ مي‌باشد. علاوه بر آن فضاهاي روباز و سبز نيز در اين پروژه در نظر گرفته شده است. اين پروژه در ضلع غربي حرم مطهر در حال اجراست و تا آرامگاه صافي صفا و مقام امام زين العابدين(ع) امتداد دارد.
ويژگي هاي فني و هنري پروژه تمامي اجزاي پروژه صحن فاطمه (س) بر اساس ويژگي‌هاي معماري اسلامي طراحي شده و به منظور رفاه زائر در اين عمارت اسلامي از به كارگيري تجهيزات امروزي از قبيل پله برقي و آسانسور و سيستم پيشرفته تهويه مطبوع غفلت نشده است. اجراي «يزدي‌بندي» سقف پروژه مقام امام زين العابدين (عليه السلام) در صحن مطهر حضرت زهرا (س) تنها بخشي از احياي هنرهاي سنتي و دستي و معماري ايراني اسلامي است كه بواسطه پروژه اين صحن و شبستان گسترش پيدا كرده است.
آشنايي با مقام حضرت زين‌العابدين در حرم علوي
در ضلع غربي حرم مطهر علوي و در نزديكي «صافي صفا يماني» در نجف اشرف، مقام با عظمتي قرار دارد كه از آن به نام مقام امام زين العابدين (عليه السلام) ياد مي‌شود. اين مقام به سيد الساجدين امام علي ابن الحسين ابن علي ابن ابي طالب (عليه السلام) منسوب شده است.
براساس اقوال تاريخي، ايشان در زماني كه قبر امير مومنان (عليه السلام) بر مردم پنهان بود، از اين مكان جدشان را زيارت مي‌كردند. بعدها در جايگاه زيارت و نماز ايشان مسجدي بزرگ ساخته شد. اين مقام تاريخي كه نخستين زيارتگاه اميرمومنان محسوب مي‌شود اكنون در حال بازسازي است.
حامد اميري جانشين فني و مهندسي ستاد بازسازي عتبات عاليات در پروژه صحن حضرت زهرا(س) گفت: محل قرارگرفتن مقام تاريخي امام زين العابدين(ع) در ضلع غربي حرم مطهر به‌گونه‌اي است كه با كشيدن خط فرضي از راس گنبد آن تا راس گنبد حرم مطهر علوي، صحن و شبستان حضرت زهرا(س) به صورت قرينه به 2 بخش تقسيم مي‌شود.
جانشين فني و مهندسي ستاد بازسازي عتبات عاليات در پروژه صحن حضرت زهرا(س) افزود: ساختمان قديم مقام امام زين العابدين (ع) بر اثر گذر زمان و تخريب قسمتي از آن در زمان صدام، شكل نامناسبي يافته بود كه با توافقات صورت گرفته، تخريب شده و در 2 طبقه با زير بناي 3هزار متر مربع احيا شده است.
اميري افزود: نوع قرار گيري اين محل در ابتداي ورودي صحن مطهر حضرت زهرا (س) است كه تداعي كننده مسير حركت ائمه معصوم به سمت مضجع مطهر مولاي متقيان مي‌باشد.
وي گفت: با بهره برداري كامل از طرح توسعه حرم مطهر علوي كه مزين به نام صحن حضرت زهرا (س) است، زائرين حرم امام علي(ع) از اين مقام تاريخي به زيارت مشرف شده و پا در جاي قدوم مبارك ائمه اطهار خواهند گذاشت.
در روايات و احاديث آماده است، امام محمدباقر عليه‌السلام مي‌فرمودند: پدرم علي بن الحسين عليه‌السلام بعد از شهادت پدرش امام حسين عليه‌السلام خانه كوچكي در بيرون شهر برگزيد و چندين سال را در بيابان زندگي كرد. ايشان هنگامي كه مي‌خواستند به زيارت جدشان اميرالمومنين عليه‌السلام و يا پدرش سيدالشهدا عليه‌السلام بروند، از بيابان به مقامشان مي‌رفتند و سعي مي‌كردند ديگران متوجه زيارت او نشوند.


| شناسه مطلب: 87527




بازسازي عتبات



نظرات کاربران