دبیر ستاد مرکزی اربعین؛

۹۷ درصد مدیریت اربعین به مردم واگذار می‌شود دبیر ستاد مرکزی اربعین؛

۹۷ درصد مدیریت اربعین به مردم واگذار می‌شود دبیر ستاد مرکزی اربعین؛

۹۷ درصد مدیریت اربعین به مردم واگذار می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دبیر ستاد مرکزی اربعین؛

۹۷ درصد مدیریت اربعین به مردم واگذار می‌شود دبیر ستاد مرکزی اربعین؛

۹۷ درصد مدیریت اربعین به مردم واگذار می‌شود دبیر ستاد مرکزی اربعین؛

۹۷ درصد مدیریت اربعین به مردم واگذار می‌شود دبیر ستاد مرکزی اربعین؛

۹۷ درصد مدیریت اربعین به مردم واگذار می‌شود دبیر ستاد مرکزی اربعین؛

۹۷ درصد مدیریت اربعین به مردم واگذار می‌شود
دبیر ستاد مرکزی اربعین؛

۹۷ درصد مدیریت اربعین به مردم واگذار می‌شود

دبیر ستاد مرکزی اربعین از برگزاری همایش بین‌المللی اربعین با هدف بررسی علمی اربعین در ابعاد جهانی خبر داد و گفت: در سال جاری ۹۷ درصد مدیریت اربعین به مردم واگذار می‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، شهريار حيدري، مديركل امور مرزي وزارت كشور و دبير ستاد مركزي اربعين در گفت‌وگو با ايكنا؛ با تأكيد بر ظرفيت بزرگي كه مراسم اربعين در خصوص وحدت كشورهاي اسلامي ايجاد كرده است، گفت: اربعين باعث شده جهان نسبت به مظلوميت امام حسين(ع) و عاشورا بيدار شود. وقتي اتباع بيش از ۹۰ كشور و اعضاي ده‌ها قوم، فرقه و مذهب از سراسر دنيا در همايش بزرگ و بي‌نظير اربعين شركت مي‌كنند، اين همان ظرفيت بزرگ جهاني شدن اربعين و وحدت جهان اسلام است.
مديريت اربعين مي‌تواند الگوي مديريت كشور باشد
وي نقطه قوت اربعين ۹۶ را شركت بيش از دو ميليون و ۵۰۰ هزار ايراني و نيز تعداد زيادي از اتباع خارجي حاضر در ايران و زائران ساير كشورها كه از ايران به عراق سفر كردند، بدون هيچ‌گونه مشكل امنيتي، اسكان، تغذيه، پذيرايي و ... عنوان كرد و گفت: اين نقطه قوت مديريت نظام جمهوري اسلامي در اربعين است و مي‌تواند الگويي باشد براي كارهاي خيلي بزرگ‌تر در كشور.
حيدري تصريح كرد: گاهي مشاهده مي‌شود كه پاره‌اي از مسائل و انباشت مشكلات اقتصادي و ... منجر به تنش در فضاي اجتماعي مي‌شود. اگر اربعين و يكپارچگي و انسجام مديريت اربعين را براي حل بسياري از مشكلات داخل كشور الگو قرار دهيم، الگوي بسيار خوب و موفقي است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه براي اربعين سال ۹۷ پيش بيني حضور چند ميليون ايراني را در مراسم داريد؟ گفت: در دو سال گذشته تقريباً جمعيت زائران ايراني بين دو ميليون و ۲۰۰ هزار نفر تا دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفر بوده است. پيش بيني ما براي سال آينده افزايش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفري است، ولي آمادگي ما براي ارائه خدمات به بيش از چهار ميليون نفر است.
دبير ستاد مركزي اربعين در خصوص دلايل برنامه‌ريزي براي ارائه خدمت به چهار ميليون نفر، گفت: در گذشته علي‌رغم اينكه زيرساخت‌ها مثل امروز آماده نبود شاهد تردد بيش از دو ميليون نفر بوديم ولي امروز با اتمام بسياري از پروژه‌هاي عمراني مثل ايجاد پايانه‌ها، جاده‌ها، پاركينگ‌ها و ... آمادگي بيشتري براي اسكان، تغذيه، تردد، انتقال، جابجايي در تمام حوزه‌ها و كاركردهاي منتهي به اربعين داريم و فكر مي‌كنيم اين شرايط امكان حضور تعداد بيشتر زائران را فراهم كند.
وي خاطرنشان كرد: در سال ۹۶ هيچ مشكلي در حوزه‌هاي پيش‌بيني شده نداشتيم و آنچه پيش بيني شده بود رخ داد. مثل آمادگي حمل و نقل زميني، هوايي و ريلي. ۷ درصد انتقال زائران از طريق ظرفيت هوايي و بقيه از طريق ظرفيت‌هاي زميني صورت گرفت؛ بنابراين برنامه‌ها را به سمت حمل و نقلي مي‌بريم كه مردم بيشتر تمايل دارند استفاده كنند.
حيدري با اشاره به حضور گسترده بانوان در مراسم اربعين، گفت: تعداد زيادي از زائران ايراني را بانوان تشكيل مي‌دهند، اما توصيه ما اين است كه افراد خانوادگي حضور پيدا كنند چون امكانات مشتركي براي همه فراهم شده است. البته امكانات تفكيك شده هم فراهم است.
بررسي علمي اربعين در ابعاد جهاني / همايش بين‌المللي برگزاري مي‌شود
دبير ستاد مركزي اربعين از برگزاري همايش بين‌المللي اربعين در سال جاري خبر داد و گفت: اربعين پديده‌اي بين‌المللي است بر همين اساس اين همايش در تهران برگزار و همه مسائل ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي اربعين مورد ارزيابي و كارشناسي علمي قرار خواهد گرفت. ما سعي كرده‌ايم اربعين را علمي‌تر و دقيق‌تر در ابعاد جهاني مورد بررسي قرار دهيم.
سال ۹۷ مراسم اربعين ۹۷ درصد مردمي مي‌شود
وي نقطه استراتژيك ستاد مركزي اربعين را مردم‌محور بودن اربعين اعلام و اظهار كرد: سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ اربعين مردمي‌تر برگزار شد و سال ۹۷ هم تلاش داريم ۹۷ درصد به سمت مردم محور بودن اربعين حركت مي‌كنيم و چند درصد باقيمانده نيز بحث‌هاي امنيتي، ملي و حاكميتي خواهدبود كه قابل تفويض به مردم نيست اما در بقيه موارد از جمله اسكان، تغذيه و ... سعي مي‌شود از ظرفيت مردمي استفاده كنيم.
مدير كل امور مرزي وزارت كشور تصريح كرد: مردم استقبال خيلي خوبي كرده و از هر آنچه داشته‌اند براي امام حسين(ع) هزينه كرده‌اند و اميدواريم در سال‌هاي آينده هم همه مسائل را مردم مديريت كنند و ما هم در خدمت آنها باشيم.


| شناسه مطلب: 87804




عتبات اربعين



مطالب مرتبط

نظرات کاربران