مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه حج؛

«زیارت» در تقویت ارزش‌های فرهنگی جامعه سهیم است مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه حج؛

«زیارت» در تقویت ارزش‌های فرهنگی جامعه سهیم است مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه حج؛

«زیارت» در تقویت ارزش‌های فرهنگی جامعه سهیم است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه حج؛

«زیارت» در تقویت ارزش‌های فرهنگی جامعه سهیم است مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه حج؛

«زیارت» در تقویت ارزش‌های فرهنگی جامعه سهیم است مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه حج؛

«زیارت» در تقویت ارزش‌های فرهنگی جامعه سهیم است مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه حج؛

«زیارت» در تقویت ارزش‌های فرهنگی جامعه سهیم است مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه حج؛

«زیارت» در تقویت ارزش‌های فرهنگی جامعه سهیم است
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه حج؛

«زیارت» در تقویت ارزش‌های فرهنگی جامعه سهیم است

حجت الاسلام مجتبی کلباسی عنوان کرد: اولین کاری که باید انجام پذیرد و خیلی مهم است زدودن خرافات از فرهنگ زیارت است و اشتباهاتی که در مسئله زیارت وارد شده است، باید تبیین کنیم نحوه صحیح زیارت چیست؟ فلسفه آن چیست؟ معانی این عبارات که به زبان می‌آوریم چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟ این کلمات طواف، سعی، عرفات، منی و… چه معنایی دارد چه فلسفه ای را دنبال می‌کند.

مدير مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم اظهار كرد: مسئله زيارت امروزه در ميان برخي افراد با هدف كسب حاجت گره خورده و به نوعي به عنوان اصل اساسي زيارت شده است، در حالي كه غايت اصلي زيارت پيوند زدن خود با شخص مورد زيارت به عنوان ولي خداست.
حجت الاسلام و المسلمين مجتبي كلباسي، مدير مركز تخصصي مهدويت در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج درباره راهكارهاي نهادينه كردن فرهنگ زيارت گفت: مقوله فرهنگ، كاري منفصل و مقطعي نيست كه بتوان آن را در يك برهه اي ايجاد كرد و بعد هم به فراموشي سپرد، فرهنگ مجموعه تفكرات و روشها و برخوردها است و محدود به زمان زيارت عتبات يا مكه نيست.
مدير مركز تخصصي مهدويت با تأكيد بر اينكه فرهنگ زائر برايند فرهنگ عمومي جامعه است، تصريح كرد: زائر هر آنچه در مجموعه فرهنگي جامعه برايش راسخ و به اصطلاح سبك شده است را پياده مي‌كند و اگر ملاحظاتي هم در زمان زيارت داشته باشد مقطعي بوده و حتي گاهي آسيب آن بيشتر از نفعش است.
وي با بيان نمونه اي در اين باره افزود: فرض كنيم شخصي در كشور تقيد به پوشيدن چادر نداشته و وضعيت ظاهري مناسبي هم ندارد، اما بنا به شرايط حاكم در سفر زيارتي بطور مقطعي از حجاب چادر استفاده مي‌كند، و در خيلي از موارد استفاده كردن او از چادر خيلي بدتر از وضعيت معموليش را به نمايش مي‌گذارد؛ لذا از اين جهت فرهنگ چيزي نيست كه بتوان در يكي دو جلسه آن را تفهيم و عملياتي كرد.
اين روحاني كاروان‌هاي حج و عمره در تبيين يك راهكار مقطعي در اين راستا اذعان كرد: براي فرهنگ سازي در شرايط مقطعي زيارت موثرترين كار، نحوه رفتار روحاني كاروان و حتي مدير كاروان است، اگر فعاليت روحاني كاروان صرفا گفتار باشد اين كم اثرترين كار است، اما اگر يك روحاني بتواند جايگاه خودش را به درستي و خوب تبيين كند اين عمل اثرگذارترين كار است؛ منظور از تبيين جايگاه، جايگاه اعتباري روحاني كاروان نيست بلكه آن جايگاه حقيقي به عنوان يك مرجع ديني است (البته منظور مرجع تقليد نيست) يعني زائر اين را در روحاني كاروان ببيند كه مي‌تواند در تمامي امور بر او تكيه كند اگر چنين مرجعيتي ايجاد شود در تقويت بعد فرهنگي و معنوي زيارت بسيار اثر گذار است.
حجت الاسلام كلباسي ضمن تأكيد بر اين مفهوم كه فرهنگ زيارت تابعي از فرهنگ عمومي جامعه است و خصوصا در حج قابليت اصلاح برخي از اين ضد فرهنگ‌هاي جاري در فرهنگ عمومي هست، اظهار كرد: يكي از سرفصل‌هاي فرهنگي جامعه خود زيارت است و فرهنگ خوب و مناسب است كه در بين افراد جامعه جاري است و قوت هم دارد از زيارت كعبه گرفته تا امامزاده‌هاي محلي اشخاص، مي‌توان با تبيين و نمايش دادن زيبايي‌هاي اين فرهنگ مناسب آن را قوت بخشيد با ساخت فيلم، نگارش كتاب، ورود به كتب درسي و… مي‌توان در اين مسير گام برداشت.
وي در پايان تاكيد كرد: اولين كاري كه بايد انجام پذيرد و خيلي مهم است زدودن خرافات از فرهنگ زيارت است و اشتباهاتي كه در مسئله زيارت وارد شده است، بايد تبيين كنيم نحوه صحيح زيارت چيست؟ فلسفه آن چيست؟ معاني اين عبارات كه به زبان مي‌آوريم چيست و چه هدفي را دنبال مي‌كند؟ اين كلمات طواف، سعي، عرفات، مني و… چه معنايي دارد چه فلسفه اي را دنبال مي‌كند.
اين روحاني كاروان‌هاي حج و عمره، عبور از پوسته مناسك عمره، حج و زيارت را لازم دانست و افزود: بايد به هسته توجه شود، اما بيشتر و خيلي بيش از اندازه لزوم در پوسته تمركز كرديم و به هسته توجه چنداني نداريم، الآن بيشتر زوار با نگاه كسب حاجات به زيارت توجه دارند، اما غايت زيارت اين نيست و مفهوم معناي اصلي زيارت اين نيست بلكه كسب حاجات يك بخش جنبي از زيارت است، تكيه بر اين مسائل و منظم كردن آن و تبديل اينها به توشه معنوي و درسي زوار خيلي مهم است.


| شناسه مطلب: 87930




زيارت حج تمتع گفتگو



مطالب مرتبط

نظرات کاربران