20 کیلومتر پیاده تا باب الحوائج 20 کیلومتر پیاده تا باب الحوائج 20 کیلومتر پیاده تا باب الحوائج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
20 کیلومتر پیاده تا باب الحوائج 20 کیلومتر پیاده تا باب الحوائج 20 کیلومتر پیاده تا باب الحوائج 20 کیلومتر پیاده تا باب الحوائج 20 کیلومتر پیاده تا باب الحوائج

20 کیلومتر پیاده تا باب الحوائج

آرامش بغداد چند روزی است به هم ریخته و هزاران زن و مرد و پیر و جوان، پای پیاده سینه خیابان های پایتخت را می شکافند تا به نقطه شمالی آن برسند آنجا که مدفن باب الحوائج موسی بن جعفر امام کاظم (ع) است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، گرچه ماه هاست از انفجار روزانه خودروهاي بمبگذاري شده و خشونت هاي تروريستي در پايتخت ديگر چندان خبري نيست اما بغداد به خاطر حفاظت از راهپيمايي ميليوني زائران امام موسي كاظم(ع)، شاهد تدابير امنيتي ويژه است.
زائران از شهرهاي دور و نزديك و محلات مختلف بغداد پاي پياده به راه افتاده اند و گاه اين مسيرها، كيلومترها درازا دارد و بعد از زيارت اربعين، بزرگترين مراسم عزاداري در عراق به شمار مي رود كه همانند اربعين، در طول مسير حركت زائران پياده، موكب ها براي پذيرايي از آنها داير شده است.
در طول مسير حركت زائران از خيابان هاي بغداد در هر فاصله چند صد متري يك پست ايست و بازرسي ويژه تفتيش بدني از زائران ايجاد شده است تا مبادا هسته هاي خفته تروريستي در پوشش زائر، قصد حمله تروريستي به زوار امام موسي كاظم (ع) داشته باشند.
پيش بيني هايي كه پر بيراه نيست چرا كه امروز چهارشنبه و ساعتي قبل از مخابره اين گزارش فرماندهي ستاد عمليات بغداد اعلام كرد دو فرد انتحاري مجهز به كمربند انفجاري پيش از حمله به زائران كاظمين در شمال بغداد كشته شده اند.
محورهاي مختلفي براي حركت زائران تعيين شده و تابلوهاي امنيتي نيز در طول مسيرها نصب شده و از زائران خواسته شده تا فقط در مسيرهاي تعيين شده حركت كنند. تيم خبري ايرنا نيز همپاي زائران محور 20 كيلومتري 'كراده داخل' در مركز بغداد تا كاظمين را انتخاب كرده و با آنان به سمت مرقد و بارگاه راهب بني هاشم امام موسي كاظم (ع) همراه شده است.
***اولين تصوير متفاوت
يكي از اتفاقات جالب توجه مراسم پياده روي امسال كه تاكنون عراق در مراسم هاي زيارت هاي ميليوني كمتر شاهد آن بوده، ايجاد گروه هاي داوطلب براي نظافت مسيرهاي حركت زائران است.
به گزارش ايرنا، اين برنامه ها، در مراسم اربعين دو سال اخير نيز به طور محدودي ايجاد شد اما در مراسم امسال زيارت امام موسي كاظم (ع) به صورت محسوسي جلب توجه مي كند.
عده اي از جوانان و نوجوانان با پوشيدن پيراهن هاي ويژه كه عموما از هيات هاي عزاداري هستند، در طول مسيرهاي زائران حركت كرده و زباله هاي به جاي مانده از مصرف مواد غذايي توسط زوار شامل پس مانده غذا يا بطري هاي خالي آب و غيره را جمع آوري و به شهرداري بغداد در اين خصوص كمك مي كنند.
***عبور از مراكز انفجار
مسيرهايي كه زائران اين روزها در طول و عرض خيابان هاي بغداد براي رسيدن به منطقه مقدس كاظمين طي مي كنند، تا همين چند وقت پيش، جزو مناطقي بوده كه تروريست ها بواسطه انفجارهاي انتحاري يا خودروهاي بمبگذاري شده، دهها و صدها انسان بيگناه را به شهادت رسانده اند.
محور 'كراده داخل'، 'خيابان السعدون'، 'ميدان التحرير'، 'بازار شورچه'، 'باب معظم'، 'پل آهني الصرافيه' و 'العطيفيه' كه در نهايت منتهي به منطقه مقدس كاظمين مي شود، تا همين اواخر جزو كانون انفجارها و حملات تروريستي در پايتخت عراق بودند.
اما امروز به مدد فتواي جهاد كفايي مرجعيت عالي عراق و روحيه جهادي جوانان عراقي، در همين نقاط صداي مبارزه طلبي عليه داعش و تروريست هاي تكفيري به گوش مي رسد.
صداي مداح عراقي در اطراف يكي از هيات هاي سوگواري مسير پياده روي به سوي كاظمين در منطقه باب المعظم شنيده مي شود كه به زبان عربي محلي مي خواند:
زائران امام موسي كاظم (ع) از راه رسيده اند....داعشي ها كجاييد!؟
كه به نوعي به پيروزي عراق بر گروه تروريستي داعش و حاميان منطقه و بين المللي اين گروه تروريستي اشاره دارد.
***الحشد الشعبي و شهداي مبارزه با داعش
جاي جاي مسير حركت زائران پياده، هيات هايي به نام گروه هاي مقاومت اسلامي و الحشد الشعبي ديده مي شود و برخي از زائران به نشانه آماده بودن براي شهادت، پرچم الحشد الشعبي را همانند كفن بر تن كرده و در مسير حركت مي كنند.
تصاوير شهداي مبارزه با داعش در طول مسيرها و همه خيابان هاي بغداد، نظاره گر اين آرامش و طمآنينه زائران در حركت به سمت كاظمين است.
برخي از گروه هاي مقاومت اسلامي مانند 'انصار العقيده' در جوار مسجد معروف 'براثا' كه با نام اميرمومنان علي (ع) گره خورده – در منطقه العطيفيه - يك نمايشگاه از عكس ها و بخشي از وسايل و ادوات شهدا داير كرده است.
در زير عكس شهدا، مجموعه اي شمع هاي خاموش نهاده شده و زائران به نشانه تقدير از اين شهدا كه آرامش را براي عراق به ارمغان آورده اند، براي آنها شمع روشن مي كنند و به ياد آنها فاتحه مي خوانند.
يك تابلو سفيد نيز در گوشه اين نمايشگاه كنار خياباني جلب توجه مي كند كه روي آن نوشته شده است: 'اگر شهيد داريد، چه مي خواهيد به او بگوييد؟'
به تابلو كه نزديك مي شويد، ديگر هيچ جاي خالي براي نوشتن باقي نمانده و زائران در همين يكي دو روز نام شهداي خود و پاسداشت مجاهدت هاي آنها را به يادگار نوشته اند و زوار تازه وارد به دنبال جا و مكاني مي گردند تا نام شهيد خود را روي اين تابلو ثبت كنند.
***رگبار بهاري و مداخله نيروهاي پليس آسمان عصر سه شنبه شب بغداد ابري بود و همه چيز خبر از باران بهاري در سالروز شهادت امام موسي كاظم (ع) مي داد و اين بارندگي بعد از رعد و برق هاي مكرر حوالي ساعت 8 شب شروع شد. اما گويي كسي از زائران و حتي موكب هاي پذيرايي غافلگير نشده بودند زائران عموما مسير را بدون توجه به باران طي مي كردند و موكب ها نيز در زير باران سرگرم پذيرايي از زائران بودند.
به گزارش ايرنا، اين بارندگي گرچه چندان شديد نبود اما حدود 30 دقيقه طول كشيد و فضا را لطافت بخشيد اما بارندگي دوم كه حوالي ساعت 10 شب شروع شد، رگبار مانند بود و زائران براي در امان ماندن از آن ناچار شدند به چادرهاي موكب ها و گوشه ديوارها و سايه بان هاي منازل و مغازه ها پناه ببرند.
رگبار شديد باران و بي نظمي موقتي كه در بين زائران ايجاد شد، نشان مي داد كه نيروهاي امنيتي عراق كاملا در برخورد با اينگونه حوادث آبديده و پخته شده اند و به سرعت در سطح خيابان ها پراكنده شده و شروع به نظم بخشيدن به حركت زائران كردند.
بلندگوها نيز يكباره يك پيام واحد را به زائران مخابره مي كردند: 'آرامش خود را حفظ كنيد، از شايعات برحذر باشيد و به كساني كه مي كوشند شايعه پراكني كنند گوش نكنيد!'
بعد از قريب 45 دقيقه بارش باران، آسمان آرام گرفت اما معابر و مسير حركت زائران تقريبا آكنده از آب شده بود.
موكب ها به صورت داوطلبانه، براي پاكسازي مسير زائران وارد عمل شده و آب ها را به سمت شبكه هاي فاضلاب هدايت كردند و زائران دوباره راه كاظمين را در پيش گرفتند و آرامش و نظم به حركت زائران بازگشت.
***بحريني ها و ابوغايب العلوي
خيابان 'باب المراد' در كاظمين غلغله بود و دسته هاي عزاداري يكي پس از ديگري براي گراميداشت ايام شهادت امام موسي كاظم (ع) از اين خيابان مي آمدند و همين كه به دروازه ورودي حرم امام (ع) مي رسيدند، مي ايستادند، زيارتنامه مي خواندند و دعا مي كردند و به سرعت فضا را در اختيار ديگران قرار مي دادند تا امكان عزاداري و زيارت براي همگان فراهم شود.
برخي از هيات ها با حمل تابوت نمادين امام كاظم (ع) در حالي كه به زنجير بسته شده، سال ها زنداني بودن باب الحوائج را در زندان هاي هارون الرشيد تداعي به ياد زائران مي انداختند.
در بين هيات هاي عزاداري، مشاهده هيات عزاداري بحريني ها جالب توجه بود كه به صورت منظم با زنجيرزني از باب المراد به سمت حرم حضرت امام هفتم شيعيان حركت مي كردند.
مشاهده 'ابوغريب العلوي'، پيشكسوت مداحان بحريني كه همراه هيات بحريني ها با صداي حزين و گيراي خود نوحه مي خواند، براي همه عزاداران عراقي كه او را مي شناختند جالب توجه بود و باعث شد تا زائران عراقي با هيات بحريني ها همراه شوند.
گر چه امشب (چهارشنبه شب) مراسم پياده روي با خروج مردم بغداد به سمت كاظمين به اوج خود مي رسد اما بسياري از زائران ترجيح دادند تا براي دادن فرصت زيارت به ديگر، امسال را زودتر از موعد به زيارت امام هفتم مشرف شوند، تا منطقه كاظمين در شب شهادت كه مصادف با امشب است، مانند سنوات گذشته شاهد، ازدحام شديد جمعيت نباشد. آيين هاي مربوط به سالروز شهادت امام موسي كاظم (ع) از صبح فردا پنجشنبه با قرائت سير شهادت امام هفتم و عزاداري و سوگواري تا ظهر فردا در حرم مطهر ادامه دارد و با اعلام اذان ظهر و اقامه نماز، مراسم امسال رسما به پايان مي رسد.
ايرنا/ محسن مدني


| شناسه مطلب: 88005




امام كاظم كاظمين



نظرات کاربران