هماهنگی با یونسکو برای اجرای طرح توسعه حرم حضرت زینب(س) هماهنگی با یونسکو برای اجرای طرح توسعه حرم حضرت زینب(س) هماهنگی با یونسکو برای اجرای طرح توسعه حرم حضرت زینب(س) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هماهنگی با یونسکو برای اجرای طرح توسعه حرم حضرت زینب(س) هماهنگی با یونسکو برای اجرای طرح توسعه حرم حضرت زینب(س) هماهنگی با یونسکو برای اجرای طرح توسعه حرم حضرت زینب(س) هماهنگی با یونسکو برای اجرای طرح توسعه حرم حضرت زینب(س) هماهنگی با یونسکو برای اجرای طرح توسعه حرم حضرت زینب(س)

هماهنگی با یونسکو برای اجرای طرح توسعه حرم حضرت زینب(س)

رئیس ستاد بازسازی عتبات با اشاره به اقدامات این ستاد در اعتاب مقدسه از اجرای طرح توسعه حرم حضرت زینب(س) با هماهنگی یونسکو و تمهیدات برای اسکان زائران اربعین در صحن عقیله بنی‌هاشم حرم سیدالهشدا(ع) خبر داد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حسن پلارك رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات توضيحاتي را درباره چندين سال فعاليت اين ستاد و برنامه‌هاي آينده آن ارائه كرد.
خدمات شبانه‌روزي و 15 روزه ستاد عتبات به زائرين اربعين
پلارك با بيان اينكه ستاد بازسازي عتبات عاليات حول دور محور در اعتاب مقدسه توجه خاص و ويژه‌اي را در 12 سال گذشته داشته و دارد، اظهار داشت: بازسازي و توسعه اعتاب و موفقيت‌هاي ارزشمندي كه حاصل شده و برخي از آنها در آينده نزديك افتتاح مي‌شود بخشي از اين اقدامات است.
وي با اشاره به اينكه اين ستاد يكي از محوري‌ترين سازمان‌هايي است كه در ستاد مركزي اربعين وظايفي را بر عهده داشته و در زمينه سازماندهي، نظم، هماهنگي، پشتيباني، اسكان و تغذيه 3 ميليون زائر اقداماتي را اجرايي كرده است، گفت: خدمات يك ماهه ستاد مركزي اربعين به عنوان رئيس كميته اسكان، تغذيه و مشاركت‌هاي مردمي كه به صورت فشرده در ظرف مدت 15 شبانه‌روز انجام گرفته بخش ديگري از اقدامات بزرگ اين ستاد بازسازي عتبات عاليات بوده است.
توسعه فضاي حرم امام علي(ع) به 300 هزار مترمربع
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه در 2 سال قبل تمام توان خود را در بازسازي قبور و ضريح‌ها و آستان‌هاي اعتاب مقدسه به كار گرفته‌ايم، خاطر نشان كرد: اقداماتي در حرم حضرت علي (ع)، حرم امام حسين (ع)، امامين جوادين در كاظمين و امامين عسگرين در سامرا بخشي از اين فعاليت‌ها است. اين در حالي است كه در حرم امام رضا (ع)، حرم فاطمه معصومه (س)، حرم حضرت شاهچراغ شكوه و عظمت زيادي وجود دارد اما ستاد بازسازي عتبات عاليات با اقدامات خود تلاش كرد تا رنج و اندوه موجود در حرم‌هاي امام علي(ع) و امام حسين(ع) را با توسعه اقدامات عمراني و حضور هر چه بيشتر زائرين بزدايد.
پلارك افزود: بازسازي حرم‌هاي مطهر در اعتاب مقدسه پايان پذيرفته و در حال اقدامات توسعه‌اي هستيم به همين دليل با اولويت‌بندي و نيازسنجي خيز بلندي براي پذيرايي از زائرين در ايام خاص برداشته و مي‌كوشيم عزت و كرامت زائرين را به ويژه در نجف اشرف و حرم اميرالمؤمنين(ع) افزايش دهيم. اين در حالي است كه گنجايش حرم مطهر امام علي(ع) كمتر از امامزاده صالح بوده اما با كار جهادي توانستيم 11 هزار مترمربع فضاي اين حرم را به بيش از 300 هزار مترمربع برسانيم كه البته بركت اين اقدامات به نام حضرت فاطمه(س) و نامگذاري طرح توسعه حرم امام اول شيعيان به نام صحن حضرت زهرا(س) بوده است.
90 درصد مواد استفاده شده در صحن حضرت زهرا (س) ايراني است
وي با بيان اينكه سال 97 سال پاياني پروژه صحن حضرت زهرا (س) است، افزود: با كار عمراني كمتر از 6 سال پروژه اين صحن پايان پذيرفته و با زيباترين معماري ايراني و اسلامي و با بهترين مصالح ممكن كه همگي از معادن، سنگ‌ها و منابع كشورمان تهيه شده تحويل توليت‌هاي آن آستان‌ها و جهت بهره‌مندي زائران خواهد شد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با اشاره به اينكه فقط 10 درصد هزينه‌هاي صورت گرفته در صحن حضرت زهرا (س) از اجناس خارجي بوده است، ادامه داد: اين در حالي است كه اقدامات صورت گرفته در حال حاضر در صحن حضرت زهرا (س) به مرحله رفع مشكلات ريز جهت بهره‌مندي از پروژه توسط زائرين صورت مي‌گيرد.
پلارك تصريح كرد: توسعه حرم مطهر حضرت سيدالشهدا (ع) به عنوان صحن عقيله بني‌هاشم حضرت زينب(س) منجر به افزايش 160 هزار مترمربع به زيربناي حرم مطهر خواهد شد كه البته در فازهاي بعدي گنجايش بيشتري از فضاي فيزيكي به حرم افزوده مي‌شود. همچنين در حال حاضر اين صحن داراي 28 درصد پيشرفت پروژه است.
استفاده زائرين اربعين از فضاي غيرزيارتي صحن حضرت زينب (س) در كربلا
وي در توضيح بيشتر اين موضوع گفت: در اربعين سال جاري قسمت‌هاي غيرزيارتي صحن عقيله بني‌هاشم حضرت زينب(س) با پيشرفت پروژه مي‌تواند پذيراي زائرين باشد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: اولويت سوم ستاد بازسازي عتبات عاليات در اجراي اقدامات عمراني به توسعه حرم امامين جوادين در كاظمين بازمي‌گردد و با آنكه عمليات اجرايي اين طرح توسعه‌اي از 2 سال قبل پيگيري مي‌شود توانسته‌ايم تاكنون 2 شبستان غربي و شرقي به اين حرم را بيفزاييم كه در آينده نزديك شاهد افتتاح آن خواهيم بود.
پلارك خاطرنشان كرد: عمليات اجرايي و نقشه‌برداري صحن حضرت امام زمان (عج) و امام رضا(ع) در كاظمين آغاز شده كه در 5 سال آينده اين پروژه به مرحله افتتاح خواهد رسيد ضمن اينكه در حرم امامين عسگرين در شهر سامرا هم به دليل اهميت خاص آنجا اقدامات عمراني خاصي را آغاز كرده‌ايم هر چند كه در چند سال اخير شاهد حضور تعداد كمي از زائرين به ميزان 150 نفر در روز بوديم اما با اقدامات توسعه‌اي به ويژه در ايام اربعين خيل انبوهي از زائرين به سامرا مراجعه كرده‌اند. ضمن اينكه مراحل تكميل طرح توسعه حرم مطهر هم بعد از تخريب مناره‌ها كه در چند سال گذشته از سوي تروريست‌ها صورت گرفته بود عمليات اجرايي در اسفند 96 با امضاي تفاهم‌نامه‌اي بين ستاد بازسازي عتبات عاليات با ديوان وقفي شيعي صورت گرفته است.
افتتاح نيمي از 600 هزار مترمربع زير بناي افزوده شده به اعتاب در سال‌جاري/ افزايش 15 درصدي ظرفيت پذيرايي زائران اربعين
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: بيش از 600 هزار مترمربع زيربنا به جز حرم امامين عسگرين در دستور اجرا از سوي ستاد بازسازي عتبات عاليات بوده است كه 50 درصد آنها در سال جاري به مرحله اجرا مي‌رسد و بقيه آن هم ظرف 3 سال آينده مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.
پلارك با اشاره به اينكه در بحث تغذيه و اسكان زائرين اربعين در سال جاري پيش‌بيني ستاد بازسازي عتبات عاليات افزايش ظرفيت خدمات‌رساني به ميزان 10 درصد است، خاطر نشان كرد: اين در حالي است كه ظرفيت پذيرايي در سال 96 نسبت به سال 95 بيش از 15 درصد افزايش داشته است. ضمن اينكه 800 هزار فضاي اسكان و پذيرايي از زائرين با 6 ميليون پرس غذا در طول 24 ساعت از سوي عوامل و موكب‌هاي وابسته به ستاد بازسازي عتبات عاليات بخشي از خدماتي بود كه به زائرين اربعين ارائه شده است.
وي افزود: در سال 97 كه سال افتتاح پروژه‌هاي عمده ستاد بازسازي عتبات عاليات و در حقيقت بهره‌برداري از پروژه‌ها به صورت جشنواره‌اي از افتتاحيه‌ها خواهيم بود صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف، پروژه‌ شبستان‌هاي غربي و شرقي در حرم امامين جوادين در كاظمين، پروژه ترفيع گنبد و لاغرسازي ستون‌هاي ضريح مطهر حضرت سيدالشهدا در كربلا، بهره‌برداري از 50 پروژه كوچك شامل نيم ضريح، درب‌ها و ... خواهيم بود.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: به دليل امانت‌داري نذر مردم تلاش كرديم دقيقاً نذورات را در جاهاي مدنظر نيت مردم خرج كنيم ضمن اينكه صرفه‌جويي زيادي هم در پروژه‌ها داشته‌ايم و مي‌توانيم اعلام كنيم كه تمامي پروژه‌ها بدون سود از سوي پيمانكاران اجرايي شده است و آنها فقط هزينه‌هاي خود را دريافت كرده‌اند.
هماهنگي با يونسكو براي اجراي طرح توسعه حرم حضرت زينب(س)
پلارك با بيان اينكه حسابرسي مربوط به بيت مقام معظم رهبري در محل ستاد بازسازي عتبات عاليات مستقر بوده و تمامي موارد دقيق و بدون شبهه اقدامات مورد تأييد قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: در حرم حضرت زينب(س) و حرم حضرت رقيه(س) در سوريه از سه سال قبل طراحي و برنامه‌هاي توسعه‌اي در آنجا برنامه‌ريزي شده كه بخشي از آنها اجرايي شده است. ضمن اينكه عوامل ستاد بازسازي عتبات عاليات در حرم حضرت زينب(س) مستقر و اقدامات بازسازي در آنجا را آغاز كرده‌اند. همچنين ساخت مضيف (مهمانسرا) براي پذيرايي از زائرين صورت گرفته كه در آينده نزديك مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت اما چون توليت و متولي حرم حضرت زينب (س) شخصي است با وي مذاكراتي صورت گرفته تا طرح توسعه اين حرم تا شعاع 150 متري و افزودن به آستان به مرحله اجرا در آيد كه مورد استقبال قرار گرفته است.
وي با اشاره به اينكه مشكل اصلي اقدامات عمراني براي طرح توسعه حرم حضرت زينب(س) بافت سنتي و قديمي اطراف اين حرم است چرا كه بايد هماهنگي ويژه‌اي با يونسكو به دليل ساختمان‌هاي تاريخي صورت گيرد، تصريح كرد: خيلي از مسئولان را براي بازديد از پروژه‌هاي ستاد عتبات عاليات از نزديك به عراق برده‌ايم و آنجا روند پيشرفت را به صورت عيني ملاحظه كرده‌اند.
برنامه‌ريزي ويژه براي تنوع بخشي در غذاي زائرين اربعين در طول مسير
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه بيش از 90 درصد هزينه‌هاي صورت گرفته در پروژه‌هاي ستاد عتبات عاليات در عراق از داخل كشور تأمين شده است، گفت: 3500 نفر ظرف مدت 5 سال در عراق شامل تكنسين‌ها و مهندسين كار كرده و حقوق‌بگير پيمانكاران در پروژه‌هاي مختلف بوده‌اند كه البته اين تعداد جدا از متبرعيني است كه همواره در پروژه‌هاي مختلف كار مي‌كنند.
وي با اشاره به اينكه بسياري از كارخانجات ايراني در شرف تعطيلي و تعديل بودند كه با پروژه‌هاي ستاد عتبات عاليات در عراق روند توليد آنها احيا شده است تأكيد كرد: در اربعين سال 96 بيش از 50 ويزاي رايگان به خادمين 1800 موكب داده‌ايم اين در حالي است كه بيش از 70 درصد از موكب‌ها در عراق و 30 درصد از موكب‌ها در داخل ايران ساماندهي شده‌اند همچنين در زمينه كيفي‌سازي تغذيه زائرين در موكب‌ها و تنوع بخشيدن به غذاي آنها در طول سفر برنامه‌ريزي ويژه‌اي انجام داده‌ايم.
طلاكاري و لاغرسازي ستون‌هاي ضريح امام رضا (ع) با هماهنگي ستاد عتبات
پلارك به امضاي تفاهم‌نامه با توليت حرم مطهر امام رضا (ع) اشاره كرد و گفت: تاكنون 5 گنبد در اطراف مقدسه از سوي ستاد بازسازي عتبات عاليات طلاكاري شده و همين تجربه منجر به امضاي تفاهم طلاكاري گنبد امام رضا (ع) و همچنين برنامه‌ريزي ويژه لاغرسازي ستون اطراف ضريح امام هشتم شد.
وي افزود: يكي از كارهاي پيچيده در بحث فني و مهندسي به اقدامات صورت گرفته در خصوص لاغرسازي ستون‌هاي اطراف ضريح امام حسين (ع) بازمي‌گردد كه در نوع خود بي‌نظير و كم‌نظير است كه مشابهتي وجود ندارد. چرا كه اين ستون‌ها در شرايط عادي 4 متر عقب‌نشيني كرده و مشكلي براي گنبد ضريح و زيارت زائران به وجود نياورد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات خاطرنشان كرد: نشست‌هاي طبيعي و برداشت‌هاي آب‌ها در عراق موجب كج شدن مناره‌ها در كاظمين و سامرا شده است كه البته با تدبير و فناوري مهندسان ستاد بازسازي عتبات عاليات و بهره‌گيري از مشاوران ايراني از دانشگاه شيراز اين كارها در دستور كار بوده و مي‌كوشيم عمليات عمراني آن را به پايان برسانيم.
اقدامات عمراني اعتاب مقدس شهر بلد و مصيب
پلارك افزود: در شهر بلد هم مرقد مطهر امامزاده سيدمحمد از مقام و ارزش خاص و بالايي در بين شيعيان ايراني برخوردار است كه در حد حرم‌هاي اعتاب مقدسه زائر دارد ضمن اينكه طرح توسعه در مصيب در شهر مصيب كه مرقد مطهر 2 طفلان مسلم قرار دارد اقدامات طلاكاري و نصب ضريح جديد در حال اجراست.
فارس


| شناسه مطلب: 88063




بازسازي عتبات



نظرات کاربران