سفرهای زیارتی احیا کننده روابط ایران و عراق سفرهای زیارتی احیا کننده روابط ایران و عراق سفرهای زیارتی احیا کننده روابط ایران و عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سفرهای زیارتی احیا کننده روابط ایران و عراق سفرهای زیارتی احیا کننده روابط ایران و عراق سفرهای زیارتی احیا کننده روابط ایران و عراق سفرهای زیارتی احیا کننده روابط ایران و عراق سفرهای زیارتی احیا کننده روابط ایران و عراق

سفرهای زیارتی احیا کننده روابط ایران و عراق

معاون رئیس‌جمهوری عراق گفت: افزایش سفرهای زیارتی در دوران جدید، روابط کهن فرهنگی ایران و عراق را دوباره احیا کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، نوري مالكي صبح امروز پس از ديدار با سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، در گفتگو با خبرنگاران اظهار كرد: ايران و عراق داراي فرهنگ مشترك باريشه‌هاي كهن تاريخي هستند كه سابقه‌اي ديرينه دارد.
وي افزود: اين روابط مدتي به دليل وجود رژيم‌هاي شاه در ايران و حزب بعث در عراق سركوب‌شده بود كه امروز ما شاهد فضاي جديدي از گسترش روابط سياسي، اقتصادي و مردمي هستيم.
معاون رئيس‌جمهوري عراق با اشاره به اينكه سالانه چهار ميليون ايراني به عراق سفر مي‌كنند و دو ميليون عراقي به ايران سفر مي‌كنند، عنوان كرد: اين سفر و زيارت‌ها باعث زنده كردن روابط فرهنگي ميان دو كشور شده است.
وي ديدار وزير ارشاد كشورمان از عراق را مايه رشد حداكثري روابط فرهنگي دو كشور دانست و ابراز كرد: ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي به پيشرفت‌هاي زيادي درزمينهٔ هاي، فرهنگي، هنري و علوم مختلف دست‌يافته و ما نياز مبرم به استفاده از تجربه ماي اين كشور همسايه داريم.
مالكي با اشاره به شرايط كنوني عراق، تصريح كرد: عراق كشوري داراي فرهنگ ديرينه بوده اما درگير شدن طولاني‌مدت با آفت تروريسم و اعمال خرابكارانه، باعث شده تا به مسائل فرهنگي رسيدگي چنداني نشود، هم‌اكنون در عراق فضاي آزادي وجود دارد و پيشرفت‌هايي نيز در اين زمينه داشته‌ايم.
وي خاطرنشان كرد: ما امروز شاهد بازگشت زندگي دوباره به فرهنگ عراق هستيم و تلاش مي‌كنيم تا از فرهنگ پيشرفته و تجربيات جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه استفاده كنيم.
مالكي در جريان ديدار امروز با صالحي همچنين گفته بود امروز جهان شاهد اتحاد و همدلي دو كشور دوست و برادر ايران و عراق است و به يمن وجود آن ما شاهد همكاري ماي خوب و مشترك درزمينهٔ ماي مختلف فرهنگي هستيم.
سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد جمهوري اسلامي ايران همراه با تعدادي از معاونان خود عصر روز دوشنبه در سفري چهارروزه وارد بغداد پايتخت عراق شد.
ديدار با فعالان و نخبگان فرهنگي و هنري عراق و زيارت حرمين امامين جوادين (ع)، ازجمله برنامه ماي صالحي در نخستين روز از سفرش به اين كشور بود.
نشست دو هيئت فرهنگي ايران و عراق و بررسي زمينه ماي كنوني و جديد همكاري ماي فرهنگي، بازديد از موزه هنرهاي معاصر وزارت فرهنگ عراق، ديدار با رئيس شبكه العراقيه و ديدارهاي جداگانه با همام حمودي رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق و سيد عمار حكيم رئيس جريان حكمت ملي اين كشور از ديگر برنامه ماي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دومين روز بود.
صالحي در راستاي اعلام برنامه و رويكردهاي خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تأكيد بر تقويت ديپلماسي فرهنگي، نخستين سفر خارجي خود را در مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به عراق رقم زد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران