گزارشی از چهاردهمین همایش بین المللی «بهار شهادت» در کربلا گزارشی از چهاردهمین همایش بین المللی «بهار شهادت» در کربلا گزارشی از چهاردهمین همایش بین المللی «بهار شهادت» در کربلا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی از چهاردهمین همایش بین المللی «بهار شهادت» در کربلا گزارشی از چهاردهمین همایش بین المللی «بهار شهادت» در کربلا گزارشی از چهاردهمین همایش بین المللی «بهار شهادت» در کربلا گزارشی از چهاردهمین همایش بین المللی «بهار شهادت» در کربلا گزارشی از چهاردهمین همایش بین المللی «بهار شهادت» در کربلا

گزارشی از چهاردهمین همایش بین المللی «بهار شهادت» در کربلا

چهاردهمین همایش بین المللی «بهار شهادت» با حضور اندیشمندان و علمای جهان اسلام در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، چهاردهمين همايش بين المللي و فرهنگي «بهار شهادت» كه كار خود را از عصر جمعه آغاز كرده است، با برگزاري نشست و برنامه‎هاي مختلف همچنان به كار خود ادامه مي‎دهد.
سيد علي عبود الطائي از مسؤولان دارالقرآن كريم آستان مقدس حسيني در اين رابطه به خبرنگاران گفت: اين همايش هر ساله با حضور انديشمندان، علما و قاريان بين المللي قرآن در شهر مقدس كربلا برگزار مي‎شود.
وي با بيان اينكه در همايش امسال قارياني از كشورهاي ايران، اندونزي و عراق حضور داشتند، افزود: أسامة الكربلائي از عراق، فضلان زين الدين از اندونزي و شيخ مهدي شجاع از آستان مقدس رضوي در چهاردهمين هايش بين المللي بهار شهادت به تلاوت قرآن پرداختند.
انطوان بارا نويسنده مسيحي در مراسم افتتاحيه همايش بين المللي «بهار شهادت» گفت: اگر امام حسين(ع) نبودند رشته همه اديان الهي از هم گسسته مي‎شدند. اسلام، محمدي آغاز و حسيني و زينبي ادامه پيدا كرد.
حجت الاسلامسيد حسن قزويني موسس و مدير مركز اسلامي آمريكا طي سخناني گفت: حضور ما در همايش بين المللي «بهار شهادت» مصداق آيه كريمه « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» (اي مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و ملت ها و قبيله ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد. بي ترديد گرامي ترين شما نزد خدا پرهيزكارترين شماست. يقيناً خدا دانا و آگاه است.)
وي با اشاره به فعاليت‎هاي مركز اسلامي خود در آمريكا، اظهار داشت: اين مركز اسلامي در شهر ديترويت در ايالات ميشيگان است. بيش از 300هزار مسلمان در اين كشور وجود دارند كه يك سوم آنان پيرو مكتب اهل بيت (ع) هستند. مسلمانان و ساير اديان در آمريكا به صورت مسالمت آميز در كنار يكديگر زندگي مي‎كنند.
ميسر الحكيم از مسؤولان برگزاري همايش «بهار شهادت» گزارشي از فعاليت‎هاي عمراني آستان‎هاي مقدس حسيني و عباسي ارائه كرد و گفت: آستان‎هاي مقدس حسيني و عباسي تنوع خدمات بسياري دارند و در موضوعات مختلف نظير عمراني، فرهنگي، انديشه‎اي و ادبي فعاليت‎هاي بسياري انجام داده است. تاسيس شهر زائر در مسير كربلا يكي از فعاليت‎هاي اين آستان‎هاي مقدس است.
صحن بارگاه مطهر حضرت عباس (ع) شاهد شب شعر با حضور شاعراني از استان‎هاي مختلف عراق بود. قاسم البخيت، محمد الفاطمي، علي الفتلاوي، علاء البيضاني، حسين الحبثلي، علاء العيساوي، حسن البركي و زين العابدين السعيدي تعدادي از شاعران حاضر در اين شب شعر بودند.
تعدادي از علما و انديشمندان جهان اسلام با حضور در صحن سيد الاوصياء آستان مقدس حسيني طي نشستي در حاشيه همايش بين المللي «بهار شهادت» به تبادل آرا پيرامون آخرين تحولات جهان اسلام پرداختند و بر ضرورت رشد علوم ديني تاكيد كردند. تلاوت قران از سوي سيد علاء موسوي، قرائت فاتحه براي شهداي عراقي و سخنراني حجت الاسلام سيد محمد قزويني از ايران، سيد محمد كنعان از لبنان و حازم طارش الساعدي از عراق تعدادي از برنامه هاي اين نشست بودند.
حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد قزويني در اين نشست به تبيين آثار فتوا در دور كردن فتنه و حمايت از وحدت ملي پرداخت و گفت: فتوا داراي نقش بسيار تاثيرگذاري در مقابله با تروريسم، خشونت، ريخته شدن خون انسان‎هاي بي‎گناه و فقدان امنيت اجتماعي دارد بنابراين علماي امت اسلامي بايد نقش فتوا كه بر گرفته و مرتبط با مبادي اسلامي است را به خوبي تبيين كنند.
وي ادامه داد: فتواي مفتي بايد برگرفته از كلام خداوند متعال و سنت نبي اكرم (ص) باشد. فتواهايي كه بر ضد دين و انسانيت است، استخراج شده از كتاب خداوند و سنت پيامبر اسلام (ص) نيست.
سيد محمد كنعان از كشور لبنان در اين نشست موضوعي تحت عنوان «فتواي جهاد و اطلاعات شرعي، منطقه اي و بين المللي» مطرح كرد.
حزم طارش الساعدي طي سخناني گفت: اگر بخواهيم رسانه‎ها را مورد بحث و بررسي قرار دهيم به خوبي درميابيم كه آن‎ها نمايندگان قدرت‎ها هستند و از جريان‎هاي فكري آن‎ها حمايت مي‎كنند. اين قدرتها به علت اينكه از ميزان تاثيرگذاري رسانه‎ها به خوبي آگاه هستند بايد حكمت و برنامه خاصي براي مديريت رسانه‎هايشان داشته باشند. رسانه‎ها مي‎‎توانند با حضور در عرصه‎هاي مختلف نظير سياسي، اقتصادي، فرهنگي و نظامي ميزان قدرت و اثرگذاري خود را به نمايش بگذارند.
وي ادامه داد: قيام امام حسين (ع) يك حركت نظامي بود كه حضرت زينب (ع) مسؤوليت رسانه‎اي ان را بر عهده گرفته بود. فلسفه اين حركت رسانه‎اي احقاق حق و اثبات هويت اسلامي بر اساس ادله قرآني در مواجهه با استكبار فكري نشات گرفته از رسانه‎هاي گمراه بود.
حجت الاسلام شيخ حسن العيساوي نيز با مطرح كردن موضوعي تحت عنوان «ارزش‎هاي عاشورايي و نقش آن در تربيت انقلابي و اراده جهادي» بيان داشت: اراده نقش اساسي در حركت تاريخ و تحقق آرمان‎ها، پروژه‎هاي اصلاحي، پيشرفت و آباداني دارد.
در پايان اين نشست جلسه پرسش و پاسخ برگزار بود و سخنرانان به دفاع از مقالات و مطالب مطرح شده پرداختند.
در بخش ديگر همايش بين المللي بهار شهادت، امور بانوان آستان مقدس عباسي نيز نشست‎هاي با حضور انديشمندان جهان اسلام و اساتيد حوزه‎هاي علميه داخل و خارج از عراق برگزار كرد.
حجت الاسلام سيد احمد صافي نماينده حضرت آيت الله سيستاني و توليت شرعي آستان مقدس عباسي در اين نشست گفت: جهاد از جهد و بذل مشتق شده است و بالاترين حالات بذل، اعطاي نفس يعني شهادت است. حفظ مقدسات از مصاديق جهاد است زيرا زندگي بدون مقدسات به معني ذلالت است و خداوند متعال نيز هيچ گاه به ذلت انسان‎ها و مخلوقاتش راضي نيست بنابراين جهاد و دفاع از مقدسات واجب است.
وي اسلام را دين زندگي دانست و عنوان كرد: اسلام هيچ گاه به جهاد دعوت نمي‎كند مگر آنكه مصلحت بزرگي در آن نهفته به طوري كه ارزشش از جان انسان بيشتر باشد.
نماينده حضرت آيت الله سيستاني ادامه داد: زن‎ها، مادر، همسر، خواهر و دختران شهدا مي‎توانند باشند و حضرت زينب (س) در روز عاشورا و زنان اصحاب امام حسين (ع) را الگو قرار دهند از اين رو مي‎توانيم بگوييم كه زنان عنصر اساسي در حمايت معنوي از فتواي جهاد كفايي در مبارزه با تروريسم داشتند.
نهي فريد از بانوان شاعر عربستاني در اين نشست با قرائت شعري به مدح حضرت عباس (ع) و اهل بيت (ع) پرداخت. اجراي تئاتر و پخش فيلمي از زندگي شهدا از ديگر برنامه‎هاي اين نشست بود.




نظرات کاربران