صحن حضرت زهرا تا پایان خرداد افتتاح می‌شود+ تصاویر صحن حضرت زهرا تا پایان خرداد افتتاح می‌شود+ تصاویر صحن حضرت زهرا تا پایان خرداد افتتاح می‌شود+ تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
صحن حضرت زهرا تا پایان خرداد افتتاح می‌شود+ تصاویر صحن حضرت زهرا تا پایان خرداد افتتاح می‌شود+ تصاویر صحن حضرت زهرا تا پایان خرداد افتتاح می‌شود+ تصاویر صحن حضرت زهرا تا پایان خرداد افتتاح می‌شود+ تصاویر صحن حضرت زهرا تا پایان خرداد افتتاح می‌شود+ تصاویر

صحن حضرت زهرا تا پایان خرداد افتتاح می‌شود+ تصاویر

صحن حضرت زهرا(س) حرم مطهر امام علی(ع) با ۲۲۰ هزار متر مربع در حال تکمیل است و به گفته یکی از مسئولان ستاد بازسازی عتبات تا پایان خرداد افتتاح می شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، افزايش فراينده تشرف زائران به نجف اشرف از گوشه و كنار دنيا و نياز به اماكن زيارتي و عبادتي مناسب، موجب شد تا ستاد بازسازي عتبات عاليات طرحي را براي توسعه حرم اميرالمؤمنين (ع) در نجف طراحي و اجرايي كند.
بر همين اساس طرح توسعه حرم مطهر علوي مزين به نام صحن و شبستان «حضرت زهرا(س)» كه يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي عمراني در تاريخ عتبات عاليات به شمار مي‌رود، از سال 1391 به همت ستاد بازسازي عتبات عاليات و با هماهنگي ديوان عالي اوقاف عراق و آستان قدس علوي اجرايي شد.
صحن حضرت زهرا (س) با زيربنايي بالغ بر 220 هزار متر مربع يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي توسعه و ساماندهي فضاي حرم مطهر علوي است كه ساختمان آن چهار طبقه و چندين رواق بزرگ دارد؛ علاوه بر آن فضاهاي روباز و سبز نيز در اين پروژه در نظر گرفته شده است.
طرح توسعه حرم امام علي(ع) و ساخت صحن حضرت زهرا(س) در ضلع غربي حرم مطهر در حال اجراست و تا آرامگاه صافي صفا و مقام امام زين العابدين(ع) امتداد دارد؛ البته بخشي از اين طرح تكميل و بهره‌برداري شده است به طوري كه هر روز زائران حرم مطهر اميرالمؤمنين(ع) در اين بخش حضور دارند.
فاز اول و دوم صحن حضرت زهرا (س) همزمان با عيد سعيد غدير در بارگاه مطهر امام علي (ع) در نجف اشرف به مساحت 20 هزار مترمربع در سال 1395 افتتاح شد.
با توجه به لزوم زيرساخت‌ها و مديريت بحران در توسعه حرم اميرالمؤمنين (ع)، به تمامي نكات اصلي و كاربردي توجه شده، به طوري كه علاوه بر هنر سنتي و اسلامي- ايراني، از تجهيزات امروزي و پيشرفته همچون پله برقي، سيستم تهويه هوا و ساير امور براي رفاه بيشتر زائران استفاده شده است كه به گفته رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات حدود 90 درصد تجهيزات و مصالح مورد نياز عتبات عاليات، از داخل كشور تهيه و در اماكن مقدسه، استفاده شده است و به بركت ائمه و اقدام خيرين در اين خصوص، بخشي از معادن سنگ نيز كه در آستانه تعطيلي بودند، مجددا فعال و منجر به اشتغال‌زايي نيز شده است.
با اتمام طرح توسعه حرم حضرت اميرالمؤمنين(ع)، اين حرم مطهر پس از 200 سال گسترش مي‌يابد؛ به طوري كه در زماني حدود پنج سال حدود 20 برابر از قبل توسعه خواهد يافت كه 100 هزارمترمربع آن زيارتي و 120 هزارمتر به منظور ارائه خدمات بهداشتي، فرهنگي خواهد بود.
صحن و شبستان حضرت زهرا(س) كه به گفته مسئولان امسال افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد، در آينده نزديك به محل عبادت ميليون‌ها زائر از سراسر جهان تبديل خواهد شد.
اين صحن بزرگ موزه‌اي از هنر معماري ايراني ـ اسلامي به شمار مي‌رود، چرا كه نه تنها مهندسان، بلكه هنر و معماري آن نيز توسط هنرمندان كشورمان طراحي و اجرايي شده است.
صحن حضرت زهرا (س) در حرم امام علي (ع) از دو بخش «عبادي» و «زيارتي» و تشكيل شده است كه 50 درصد آن را شامل مي‌شود. فضاي عبادت و زيارتي شامل يك مصلاي بزرگ است كه تمامي خدمات رفاهي از قبيل مهمانسراي زائران و سرويس بهداشتي و غذاخوري خادمان حرم در آن در نظر گرفته شده است.
علاوه بر اين، موزه‌اي به منظور نگهداري و نمايش آثار تاريخي و عتيقه‌جات موجود در خزينه حرم مطهر اميرالمؤمنين(ع) پيش‌بيني شده كه ساختمان آن در پشت فضاهاي عبادي و زيارتي در زميني به مساحت سه هزار متر مربع و در سه طبقه در حال احداث است.
مقابل موزه ساختمان بخش‌هاي اداري و كتابخانه آستان واقع است كه با مساحتي متساوي با موزه، پنج طبقه دارد و طبقه زيرين طرح توسعه حرم به پاركينگ اختصاص داده شده است.
پاركينگ حرم امام علي(ع) بين ورودي صحن حضرت زهرا(س) و آرامگاه صافي صفا است كه به منظور سهولت تردد خودروها تونل بزرگي احداث مي‌شود. كتابخانه آستان با ظرفيت يك ميليون كتاب و مجهز به كارگاه ترميم نسخ خطي و همچنين يك شبستان بزرگ به منظور برگزاري دروس حوزوي و سخنراني‌هاي ديني در اين طرح نيز در نظر گرفته شده است.
به گزارش فارس، تاكنون بخش اعظم طرح توسعه حرم حضرت اميرالمؤمنين(ع) تكميل شده است كه با بهره‌برداري از آن حرم حضرت بيش از 20 برابر توسعه پيدا خواهد كرد.
به گفته موسي جوينده رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات خراسان‌جنوبي، پروژه عظيم صحن حضرت فاطمه زهرا(س) در نجف اشرف كه از سال 91 آغاز شده تا پايان خرداد ماه امسال افتتاح و در اختيار اعتاب مقدسه قرار مي‌گيرد.


| شناسه مطلب: 88168




بازسازي عتبات نجف



مطالب مرتبط

نظرات کاربران