جشنواره شعر و خاطره تبلیغ اخلاق دین مطرح شد: 

توصیه های تبلیغی استاد انصاریان به مبلغان جشنواره شعر و خاطره تبلیغ اخلاق دین مطرح شد: 

توصیه های تبلیغی استاد انصاریان به مبلغان جشنواره شعر و خاطره تبلیغ اخلاق دین مطرح شد: 

توصیه های تبلیغی استاد انصاریان به مبلغان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جشنواره شعر و خاطره تبلیغ اخلاق دین مطرح شد: 

توصیه های تبلیغی استاد انصاریان به مبلغان جشنواره شعر و خاطره تبلیغ اخلاق دین مطرح شد: 

توصیه های تبلیغی استاد انصاریان به مبلغان جشنواره شعر و خاطره تبلیغ اخلاق دین مطرح شد: 

توصیه های تبلیغی استاد انصاریان به مبلغان جشنواره شعر و خاطره تبلیغ اخلاق دین مطرح شد: 

توصیه های تبلیغی استاد انصاریان به مبلغان جشنواره شعر و خاطره تبلیغ اخلاق دین مطرح شد: 

توصیه های تبلیغی استاد انصاریان به مبلغان
جشنواره شعر و خاطره تبلیغ اخلاق دین مطرح شد:

توصیه های تبلیغی استاد انصاریان به مبلغان

۹۹ درصد از افرادی که مخالف روحانیون هستند؛ قطعا دشمن نیستند و اکثرا تحت تاثیر مسایل مختلف از جمله تحریکات دشمن هستند؛ تبلیغ را نیز باید به شکلی نظام داد که مستمع را علیه بدی های خود از درون بشوراند؛ البته در این زمینه نباید خطاب مستقیم کرد که قطعا آثار بدی به بار خواهد داشت، زیرا این مساله باعث تحقیر افراد است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‏ الاسلام والمسلمين انصاريان در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره شعر و خاطره تبليغ اخلاق دين كه در دفتر تبليغات اسلامي برگزار شد با ذكر اين مطلب كه تبليغ داراي وجوه مختلفي است كه نوعي از آن، تبليغ خاص است كه با تبليغ عام متفاوت است، گفت: غير از موعظه خاص، موعظه حسنه بايد در بين مردم مطرح شود.
وي افزود: موعظه حسنه عامل حفظ دين، پاكي و سلامت، توبه، تغيير و تحول مردم بوده و خواهد بود؛ خداوند به ما بيان فرموده اند،با نيكوترين روش به دنبال جدال با مخالف شويد؛خداوند متعال، دعوت كننده موعظه است.
استاد حوزه بيان كرد: مبلغان هميشه بايد به ياد داشته باشند كه آنها از سوي خداوند متعال دعوت شده اند و اجابت دعوت نيز واجب است؛ اگر هنر گفتن داشته باشند ترك اين گفتن حرام است و خلاف پروردگار و پشت كردن به دعوت حضرت حق است.
حجت الاسلام والمسلمين انصاريان با ذكر اين مطلب كه در اين روزگار به نظر مي رسد كه منبر وتبليغ از حال مستحب بودن درآمده و سراز وجوب بيرون آورده است عنوان كرد: هجوم دشمن عليه دين وارزش ها، از آسمان و زمين، سرازير شده است و صدها ماهواره و هزاران سايت و ميليون ها تلفن همراه در حال جنگ با خدا و انبيا و امامت و وحي و ارزش ها هستند.
وي گفت: امروز مبلغان دين تا آخرين نفس، روي تخت بيمارستان و نزديك مرگ خود نيز بايد براي همسر و فرزندان خود مبلغ باشند؛ در وسايل الشيعه بيان شده است كه آخرين كلامي كه از زبان مبارك انبيا در آخرين لحظات عمرشان صادر شده است، سفارش به نماز بوده است؛ يعني انبيا در همين يك لحظه نيز سعي مي كردند تبليغ خود را انجام دهند.
استاد حوزه بيان كرد: امام علي(ع) بيان مي فرمايند،‌موعظه قلب مرده را زنده مي كند؛ بدترين انسان را مي توان با موعظه متحول كرد و تغيير داد؛ اين مساله تجربه 50 سال عمر تبليغي من است؛ در اين سالها با كساني برخورد كرده ام كه اطرافيان او صددرصد نا اميد از تحول در آن شخص بودند.
حجت الاسلام والمسلمين انصاريان اظهاركرد: موعظه به دليل اينكه از جايگاه خدا صادر مي شود، مثل نوري است كه عمق قلب انسان را تحت تاثير قرار مي دهد؛ قرآن مجيد در اين زمينه بيان مي كند،‌كساني كه پيام هاي خدا را به مردم مي رسانند، بهترين راه رساندن با زبان است و هراس قلب آنها تنها از خداوند است خدا براي آنها كفايت مي كند.
وي گفت: وقتي طلاب روي منبر قرار مي گيرند بايد براي يك مستمع سخن بگويند كه آن مستمع، تنها خداوند است؛ اگر قرار باشد پاداش مبلغ را حساب كنند تنها يك نفر مي توانند اين پاداش را حساب كنند كه آن يك شخص نيز خداوند است.
استاد حوزه بيان كرد: توبه دادن و تحول در روح مردم پاداشي عظيم دارد كه هيچ كسي جزخداوند به آن واقف نيست، ولي اين تبليغ نيز داراي ابزاري است كه اولين ابزار آن، دين شناسي است كه محصول حداقل ده تا پانزده سال درس خواندن خوب و جامع است.
حجت الاسلام والمسلمين انصاريان اظهاركرد: مبلغ نبايد در حوزه به فسيل مبدل شود و بايد به جمع مردم بازگردد و عوارض اين بازگشت را نيز مثل همه انبياي الهي تحمل كند؛ البته مسايلي كه امروز به طلاب مي گويند به حد انبيا نرسيده است.
وي گفت: در واقع مسايلي را هم كه برخي مردم مي گويند نيز از روي ناآگاهي است و پس از يك صحبت كوتاه قطعا اكثر مخالفان نيز آرام مي شوند و حتي از ما معذرت مي خواهند؛ رفتار شديد ما بايدبا كفار و مستكبران باشد و بايد در جمع مردم رُحَماءُ بَينَهُم باشيم.
استاد حوزه بيان كرد: 99 درصد از افرادي كه مخالف روحانيون هستند؛ قطعا دشمن نيستند و اكثرا تحت تاثير مسايل مختلف از جمله تحريكات دشمن هستند؛ تبليغ را نيز بايد به شكلي نظام داد كه مستمع را عليه بدي هاي خود از درون بشوراند؛ البته در اين زمينه نبايد خطاب مستقيم كرد كه قطعا آثار بدي به بار خواهد داشت، زيرا اين مساله باعث تحقير افراد است.
حجت الاسلام والمسلمين انصاريان اظهاركرد: اخلاق ابزار ديگري است كه آثار عجيبي در روح مستمعان و شخص مبلغ ايجاد مي كند؛ اخلاص رنگ عجيب تاثيرگذاري خاصي ايجاد مي كند؛قول نرم از مهمترين ابزارهاي موثر در تبليغ است.
وي گفت: مرحوم آيت الله العظمي بروجردي، چهارشنبه آخر درس نزديك به ماه رمضان يا دهه عاشورا به مبلغان بيان فرمودند كه هرجايي كه مي رويد در عبادت و اخلاق، مقدم بر صاحب خانه باشيد؛ زيرا اگر يك روز ديرتر از صاحب خانه براي نماز صبح بيدار شديد خداحافظي كرده و به قم برگرديد.
استاد حوزه بيان كرد: بيان مسايل بر اساس قرآن، روايات، ادعيه و مناجات انجام شود؛ قرآن، نهج البلاغه، صحيفه، تحف العقول، مجموعه ورام، امر به معروف و نهي از منكر وسايل و جلد دوم اصول كافي بايد همراه مبلغان باشد، زيرا اين كتب در مردم اثر دارد.
حجت الاسلام والمسلمين انصاريان با ذكر اين مطلب كه در اين كتب، غوغايي ازمعارف الهي است تصريح كرد: اگر اين مطالب در كنار داستان هاي اتفاق افتاده در زمان ائمه و پيامبر بيان شود بسيار موثر است؛ نبايد به سراغ خواب و رويا برويد، در بخش داستان هاي انبياي بحار وجود دارد.
وي افزود: چاشني دعا و روايات و متون زيارتي و داستان ها، اشعار زيبايي است كه به تكامل منبر كمك مي كند؛ اشعار سعدي و پروين اعتصامي، ناصر خسرو و ثنايي غزنوي و مرحوم الهي قمشه اي بسيار تاثيرگذار است.
اين خطيب حوزوي گفت: در ماه رمضان به خصوص به دعاي كميل بپردازيد و احياها را به دست غير از روحاني قرارندهيد؛ روزگاري در ايران شخصيت هايي در حد مراجع دعاي كميل مي خواندند؛ دعاي كميل و عرفه و ابوحمزه بايد توسط عالمان دين خوانده شود؛ ادعيه اي مثل ابوحمزه را مي توانيد به شكل گزينشي قرائت كنيد.
وي بيان كرد: بهترين كتاب اخلاقي كه در دوره ما نوشته است فضيلت هاي فراموش شده است كه عاري از اشكال است؛ اين كتاب بايد از سوي فضلا و طلاب مورد توجه قرار گيرد تا بدانند كه عالمان گذشته ما چه شخصيت عظيمي داشته اند.


| شناسه مطلب: 88359




روحانيون تبليغ



نظرات کاربران