پژوهشی درباره ورود کفار به حرم امامان(ع) پژوهشی درباره ورود کفار به حرم امامان(ع) پژوهشی درباره ورود کفار به حرم امامان(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پژوهشی درباره ورود کفار به حرم امامان(ع) پژوهشی درباره ورود کفار به حرم امامان(ع) پژوهشی درباره ورود کفار به حرم امامان(ع) پژوهشی درباره ورود کفار به حرم امامان(ع) پژوهشی درباره ورود کفار به حرم امامان(ع)

پژوهشی درباره ورود کفار به حرم امامان(ع)

از دیدگاه فقهی، ارتباط و معاشرت با غیر مسلمانانی که خوی تجاوزگرى و قصد فسادانگیزى ندارند و به قراردادها و حقوق انسان‌ها پایبندند و با مسلمانان رفتار مسالمت‌آمیز دارند، منعی ندارد. بلکه انواع روابط اجتماعی، اقتصادی و دفاعی با این گروه از کفار جایز شمرده شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مقاله « پژوهشي دربارة ورود كفار به حرم امامان» به قلم عباس مخلصي در صدو يكمين شماره فصلنامه ميقات حج به چاپ رسيد.
اين نوشتار در جست‌وجوي پاسخ به اين پرسش است كه ورود كفار به حرم امامان: چه حكمي دارد؟ آيا براي غير مسلمانان ورود به اين اماكن مقدس جايز است يا خير؟ براي دستيابي به پاسخ، ابتدا مباحثي مقدماتي مطرح شده است؛ مانند اينكه منظور از كفار چه كساني هستند و دارالاسلام به كدام سرزمين‌ها گفته مي‌شود و اصلاً آيا مسلمانان مي‌توانند با كفار ارتباط و معاشرت داشته باشند؟
حكم ورود كفار به حرم امامان: بدون بررسي حكمِ ورود آنان به اماكن مقدس اسلامي (مانند حرم مكه، مسجد‌الحرام و ديگر مساجدِ مسلمانان) ممكن نيست و در كتاب‌هاي فقهي، حكم ورود كفار به حرم امامان: مستقلاً بحث نشده است؛ بلكه فقها حكم همان مكان‌ها را به حرم امامان: تسرّي داده‌اند؛ از اين‌رو، با بازنگري در احكام و دلايل فقهي هريك از مكان‌هاي مقدس اسلامي، به صورت جداگانه، انطباق يا عدم انطباق احكام آنها با حرم امامان: بررسي شده و اين نتيجه به دست آمده است كه دليلي بر عدم جواز و منع ورود كفارِ غير مشرك به حرم امامان: وجود ندارد.
در پايان مقاله نيز نكاتي بيان شده است كه زوايا و شرايط حضور غير مسلمانان را در حرم امامان: روشن مي‌كند.
در نتيجه گيري اين مقاله مي خوانيم:
1. از ديدگاه فقهي، ارتباط و معاشرت با غير مسلماناني كه خوي تجاوزگرى و قصد فسادانگيزى ندارند و به قراردادها و حقوق انسان‌ها پايبندند و با مسلمانان رفتار مسالمت‌آميز دارند، منعي ندارد. بلكه انواع روابط اجتماعي، اقتصادي و دفاعي با اين گروه از كفار جايز شمرده شده است.
2. از ديدگاه فقهي، دليلي از قرآن و سنت، براي ممنوع كردن ورود غير مسلمانان به حرم امامان شيعه وجود ندارد، لذا وارد شدن كافران به اين مكان‌ها منعي نخواهد داشت؛ مگر آنكه ورود ايشان به اين اماكن، سبب پيدا شدن عناوين ديگري؛ مانند اهانت و بى‌احترامي به آن مكان‌ها شود كه اينها نيز با وضع مقررات و نظارت درست، قابل پيش‌گيرى است.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك كنيد.




نظرات کاربران