رساله‌ها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی رساله‌ها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی رساله‌ها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رساله‌ها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی رساله‌ها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی رساله‌ها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی رساله‌ها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی رساله‌ها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی

رساله‌ها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی

در میان متون میراث اسلامی، بیش از ده اثر را می‌توان سراغ گرفت که دربارة شهر طائف و فضایل و اماکن آن به رشته تحریر درآمده است. اگرچه تعداد کمی از این متون در گذر زمان از بین رفته‌اند و امروزه از متون مفقود به شمار می‌آیند، اما از سایر آنها یک یا چند نسخه خطی در کتابخانه‌های شرقی و عربی و گاه حتی در کتابخانه‌های کشورهای غربی باقی‌مانده است که بیشتر آنها بر اساس نسخه‌های باقی‌مانده، گاه چندین بار تصحیح و چاپ شده‌اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مقاله « رساله‌ها و تأليفات نگاشته شده در باره طائف در ميراث اسلامي» به قلم احمد خامه‌يار در صدو يكمين شماره فصلنامه ميقات حج به چاپ رسيد.
طائف شهري است در شرق مكة مكرمه در عربستان كه در سال هشتم هجري به دست پيامبرخدا9 فتح شد. در طائف مسجد و زيارتگاه عبدالله‌بن عبّاس، از صحابة برجستة پيامبر و زيارتگاه‌ها و اماكني منسوب به آن حضرت وجود داشته كه وجود اين آثار باعث شده است كه شماري از نويسندگان مسلمان در دوره‌هاي مختلف، به نگارش رساله‌ها و تأليفاتي دربارة طائف و فضايل و اماكن متبرك آن اقدام كنند. در اين مقاله، تلاش شده ضمن ارائة كتاب‌شناسي جامعي از آثار تأليف شده دربارة اين شهر، ويژگي‌هاي كلي و اهميت آنها به طور اجمالي بيان گردد.
در نتيجه‌گيري مقاله مي خوانيم: در ميان متون ميراث اسلامي، بيش از ده اثر را مي‌توان سراغ گرفت كه دربارة شهر طائف و فضايل و اماكن آن به رشته تحرير درآمده است. اگرچه تعداد كمي از اين متون در گذر زمان از بين رفته‌اند و امروزه از متون مفقود به شمار مي‌آيند، اما از ساير آنها يك يا چند نسخه خطي در كتابخانه‌هاي شرقي و عربي و گاه حتي در كتابخانه‌هاي كشورهاي غربي باقي‌مانده است كه بيشتر آنها بر اساس نسخه‌هاي باقي‌مانده، گاه چندين بار تصحيح و چاپ شده‌اند.
تأليفات نگاشته شده دربارة طائف عمدتاً شامل رساله‌هاي نه چندان مفصّل يا نسبتاً مختصري است كه معمولاً تحت تأثير تأليفات قبلي و با اقتباس‌ها و نقل قول‌هايي متعدد از آنها پديد آمده است. مقايسة موضوعات آنها با يكديگر نيز نشان مي‌دهد كه اين متون در آغاز از فصل‌بندي نسبتاً ساده‌تري برخوردار بوده، اما نويسندگان بعدي، مباحث و موضوعات جديدي به كتاب خود افزوده‌اند كه در كتاب‌هاي بعدي، به فصل يا باب مستقلي تبديل شده است و برخي نويسندگان نيز، به ويژه در توصيف اماكن طائف، به ويژه مسجد و مزار ابن عبّاس، تلاش كرده‌اند كه مشاهدات شخصي خود را به توصيف نويسندگان قبلي بيفزايند و به نوعي اين توصيف‌ها را به‌روز رساني كنند.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك كنيد.




نظرات کاربران