نماینده ولی فقیه در امور حج تشریح کرد

مسئله حج از روابط سیاسی دو کشور جداست نماینده ولی فقیه در امور حج تشریح کرد

مسئله حج از روابط سیاسی دو کشور جداست نماینده ولی فقیه در امور حج تشریح کرد

مسئله حج از روابط سیاسی دو کشور جداست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماینده ولی فقیه در امور حج تشریح کرد

مسئله حج از روابط سیاسی دو کشور جداست نماینده ولی فقیه در امور حج تشریح کرد

مسئله حج از روابط سیاسی دو کشور جداست نماینده ولی فقیه در امور حج تشریح کرد

مسئله حج از روابط سیاسی دو کشور جداست نماینده ولی فقیه در امور حج تشریح کرد

مسئله حج از روابط سیاسی دو کشور جداست نماینده ولی فقیه در امور حج تشریح کرد

مسئله حج از روابط سیاسی دو کشور جداست
نماینده ولی فقیه در امور حج تشریح کرد

مسئله حج از روابط سیاسی دو کشور جداست

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر این‌که برخی به اشتباه گفته‌اند ما حج را از مسائل سیاسی جدا کرده‌ایم، درحالی که این طور نیست، حج را از روابط دوجانبه جدا کرده‌ایم تا در شرایطی مثل حالا که روابط قطع است، حج متوقف نشود، چون حج یک واجب مهم شرعی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با حضور در ايسنا، ضمن بازديد از بخش‌هايي از اين خبرگزاري، درباره‌ي شبهه‌هاي موجود در آستانه فرا رسيدن حج ۹۷، شفاف‌سازي كرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي‌عسكر در جريان گفت‌وگو با مديران و خبرنگاران ايسنا، به زواياي پنهان پرونده فاجعه منا و شهداي مسجدالحرام پرداخت و ناگفته‌هايي از جرياني كه پيگيري اين پرونده را به تاخير انداخته است، مطرح كرد. سپس با اشاره به تصميم‌هايي كه براي عمره گرفته شده، درباره‌ي حواشي كه سال گذشته براي حج پيش آمد تا آن را مختل كند، شفاف‌سازي كرد و درباره‌ي كم‌ارزش شدن سپرده‌هاي حج و عمره و سود شبهه‌دار سپرده‌هاي بلندمدت حج و عمره، سخن گفت.
غرامت شهداي منا و مسجدالحرام چه شد؟
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت درباره‌ي سرانجام پرونده شهداي منا و مسجدالحرام، با توجه به آخرين مذاكرات صورت گرفته با عربستان براي پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه سقوط جرثقيل در مسجدالحرام و پيگيري سريع اين پرونده، گفت: شايد به دليل آگاه نبودن از تلاش‌هاي انجام شده، ناراحتي‌هايي ايجاد شده باشد، ليكن به هيچ وجه مسئله شهداي منا و مسجدالحرام را رها نكرده‌ايم و از همان روز نخست هر چه تلاش داشتيم به كار گرفته‌ايم تا به نتيجه برسيم.
وي افزود: وقتي رابطه سياسي قطع است و از سوي ديگر دشمني‌ها هم افزايش يافته و كارشكني‌هايي صورت گرفته كه كار را مشكل كرده است و كسي نمي‌تواند براي گفت‌وگوي دوجانبه برود، بنابراين پيگيري چنين مسائلي به درازا مي‌كشد.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر توضيح داد: عربستان مسائل مربوط به اين دو پرونده را از يكديگر جدا كرده است. آن‌ها پرداخت غرامت شهداي مسجدالحرام را آغاز كرده‌اند. درباره شهداي ايراني مسجدالحرام نيز اعلام كرده‌اند كه اين غرامت را پرداخت مي‌كنند. در دو سفر رييس سازمان حج به عربستان نيز در اين باره با قوت مسائل مطرح شده است. به آن‌ها گفته‌ايم كه در شرايط قطع روابط، ما به عنوان متولي حج مي‌توانيم مبالغ مربوط به زائران را دريافت و به آن‌ها پرداخت كنيم. وزارت حج عربستان نخست اين موضوع را پذيرفت، اما وزارت خارجه آن كشور قبول نكرد. پيگيري‌هاي زيادي در اين باره انجام شد تا از طريق دفترنمايندگي عربستان در سازمان ملل اين كار انجام شود. دوستان وزارت خارجه كشورمان نيز تماس‌هايي گرفته و موضوع را دنبال كرده اند.
وي بيان كرد: ما درباره فاجعه منا و مسجدالحرام ساكت نبوده‌ايم براي همين وكيلي را از عربستان انتخاب كرديم كه قاعدتا بايد وزارت خارجه كشورمان اين كار را انجام مي‌داد، ولي آن‌ها گفتند بودجه‌اي براي آن ندارند. به هر حال پرونده را با همكاري دادستان محترم كل كشور و وزارت خارجه پيگيري كرديم و مبلغي علي‌الحساب پرداخت شد و آن وكيل پيگيري‌ها را آغاز كرد، اما عربستان اعلام كرد كه سفارتخانه ايران بايد وكالت‌نامه را مُهر كند كه به دليل نبود سفارتخانه در عربستان مشكلاتي ايجاد شد. بنابراين موضوع را به دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل ارجاع داديم.
نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت گفت: اميدواريم پيش از حج امسال غرامت شهداي مسجدالحرام حل شود كه اگر اين اتفاق رخ دهد، وكيل را موظف مي‌كنيم پرونده منا را نيز پيگيري كند.
سرپرست حجاج ايراني افزود: فاجعه منا را مستندنگاري كرده‌ايم و با ۸۰۰ حاجي مصاحبه‌هايي انجام شده، علاوه بر آن تمام رسانه‌ها رصد شده‌اند تا آثار اين حادثه از بين نرود. از نظر فقهي نيز موضوع را بررسي و به اين استدلال رسيده‌ايم كه اگر فرض كنيم عربستان مقصر نباشد، ولي بر اساس قاعده «قتيل‌الزحام» آنها بايد ديه شهدا را پرداخت كنند. همه اين مستندات براي وزير حج عربستان فرستاده شده تا به كميته حقيقت‌ياب تحويل داده شود كه هنوز نتيجه را اعلام نكرده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر گفت: حمله به سفارت عربستان كار اشتباهي بود و متاسفانه مسير اين پيگيري‌ها را طولاني كرد. در حج امسال گفت‌وگوها درباره منا را همچنان ادامه مي‌دهيم و تاكنون هم درباره اين موضوع كوتاهي نكرده‌ايم و اگر كسي از خانواده‌هاي شهدا به حج و زيارت آمده آن‌ها را پذيرفته‌ايم. حق را به آن‌ها مي‌دهيم، چون داغديده‌اند و موضوع را حتما پيگيري مي‌كنيم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا عربستان مسئله قتيل‌الزحام را پذيرفته است، اظهار كرد: نگفته‌اند كه قبول نداريم، چون قاعده فقهي است. اما در رابطه با اين حادثه مهم براحتي نمي‌گويند كه مقصريم، به هرحال بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه اين اتفاق عمدي نبوده و دليلي براي آن پيدا نكرده‌ايم. البته سوءتدبيروجود داشت و معتقديم اگر روابط سياسي به هم نمي‌خورد و ايران در كميته حقيقت‌ياب حضور مي‌يافت، مي‌توانستيم به نتايج بهتري برسيم. مأيوس نيستيم و موضوع را همچنان پيگيري مي‌كنيم.
نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت درباره پيگيري پرونده فاجعه منا از سوي ساير كشورها، گفت: بيشتراين كشورها روابط دوستانه ويا ملاحظاتي با عربستان دارند. مقام معظم رهبري نيز در فرمايشات‌شان گله كردند كه هيچ كشوري جز ايران از حقوقش درفاجعه منا دفاع نكرد، ولي ما ايستاده‌ايم و اين به معناي آن نيست كه با درگيري مي‌خواهيم به نتيجه برسيم. اگرعربستان مستندات بخواهد درآنچه ما ارائه كرده‌ايم همه چيز مشخص است.
سرپرست حجاج ايراني بيان كرد: معتقدم درمحاكم بين‌المللي خيلي كار را نمي‌توان پيش برد. بايد موضوع را از طريق عربستان پيش ببريم.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر سپس به وضعيت حج امسال پرداخت و با تاكيد بر اين‌ كه ما مسائل «محرمانه در حج» نداريم و همه چيز شفاف است، افزود: تاكنون همه كارها به خوبي و مطابق برنامه‌ريزي پيش رفته است.
وي گفت: برخي به اشتباه گفته‌اند ما حج را از مسائل سياسي جدا كرده‌ايم، درحالي كه اين طور نيست، حج را از روابط دوجانبه جدا كرده‌ايم تا در شرايطي مثل حالا كه روابط قطع است، حج متوقف نشود، چون حج يك واجب مهم شرعي است و آن‌ها (عربستان) نيز پذيرفته است.
سرپرست حجاج ايراني اضافه كرد: سال گذشته حجاج ايراني درحالي به عربستان رفتند كه نه سفارتخانه‌اي وجود داشت و نه كنسولگري، هرچند كه ۱۰ نفر از وزارت خارجه همراه با بعثه و سازمان حج به عربستان آمدند. درمورد ويزاي الكترونيكي هم بايد بگويم كه اين رويه بركاتي داشت. در گذشته ما بايد تمام گذرنامه‌ها را به سفارتخانه مي‌فرستاديم كه گاهي گم مي‌شد و يا ويزا نمي‌شد، اما اكنون در اتاقي در سازمان حج از طريق اينترنت ويزاها الكترونيكي صادر مي‌شود. روشي كه امسال نيز ادامه خواهد يافت.
وي ادامه داد: امسال گفت‌وگوها با وزارت حج عربستان به موقع آغاز شد، توافق‌ها به نسبت سال گذشته بهتر بود، چون اعتمادسازي بوجود آمد. مردم هم اعتماد كردند و ثبت نام‌ها به موقع انجام شد و مشكل خاصي هم پيش نيامده است و انصراف‌ها به نسبت سال گذشته به‌ندرت اتفاق افتاد. حتي آن‌هايي كه پارسال به حج نرفته بودند امسال سريع‌تر اقدام كردند. در عربستان نيز كارها انجام شده، منازل اجاره شده و ساخت آشپزخانه مركزي با ظرفيت پخت ۷۰ هزار پرس غذا در روز، رو به اتمام است. آموزش‌ها نيز بشكل جدي در حال انجام است و پزشكان هم‌ مشخص شده‌اند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه گفت‌وگو با ايسنا، درباره هزينه اين سفر معنوي با توجه به شبهه‌هايي درباره گراني آن، توضيح داد: تمام سعي كارشناسان حج بر اين بود كه قيمت تمام شده از زائر دريافت شود، چون حج واجب شرعي است و ما نمي‌خواهيم در حق مردم اجحاف شود. كارشناسان عملكرد حج گذشته را بررسي كردند تا قيمت تمام شده استخراج و بر آن اساس قيمت جديد تعيين شود.
وي گفت: تا چند سال پيش سياستي اعمال مي‌شد كه قيمت‌ها با محاسبه تورم داخلي و بين‌المللي تعيين مي‌شد. روشي كه با تغيير آن در يك سال، ۴۰ ميليون ريال سعودي در اجاره منازل صرفه‌جويي شد و در يكي دو سال اخير اجاره منازل افزايش قيمت چنداني نداشته است.
اگر حج با دلار پارسال قيمت‌گذاري شده پس چرا گران‌تر شده؟
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر سپس با اشاره به پرسش عامه مردم درباره اين‌كه چرا با وجود كارشناسي‌ها و تغيير روش در محاسبه، قيمت حج افزايش پيدا كرده است، اظهار كرد: پاسخ اين سوال را بايد در نرخ «ارز» يافت. زماني ما با دلار ۱۰۰۰ توماني خريدها و پرداخت‌ها را انجام مي‌داديم كه يك مرتبه قيمت آن سه برابر شد. امسال چون پيش‌بيني كرده بوديم شرايط ارزي تغيير مي‌كند در نامه‌اي از رييس جمهور محترم درخواست كرديم مساعدت كنند تا با نرخ مبادله اي خريد ارز صورت پذيرد. ايشان هم به بانك مركزي دستوردادند و در جلسه‌اي با آقاي دكتر سيف ـ رييس كل بانك مركزي ـ به توافق رسيديم تا براي حج، نرخ ارز به صورت مبادله‌اي و به قيمت ۳۹۰۰ تومان محاسبه شود. البته آن موقع بازار ارز مثل امروزتنش نداشت. به هر حال سال ۹۶ حج با ارز ۳۳۵۰ تومان قيمت‌گذاري شد و امسال با ارز ۳۹۰۰ تومان.
وي ادامه داد: براي كاهش هزينه‌ها هر جا امكان وجود داشت تغييراتي لحاظ كرديم، مثل ساك همراه زائر كه مصوب شد مسؤولان حج در خريد آن دخالت نكنند و اختيار آن به كاروان داده شود تا از دريافت هزينه اضافي جلوگيري شود. شماره حسابي هم از مردم گرفته شده تا در صورت صرفه جويي، پول باقي مانده به آن‌ها بازگردانده شود.
سرپرست حجاج ايراني تأكيد كرد: نرخ‌هاي حج امسال تعديل شده و به شكل جهشي نبوده است، چون اگر با ارز امروز هزينه را پرداخت مي كرديم، مبالغ به شدت افزايش مي‌يافت.
وقتي پول‌هاي خوابيده مردم براي حج بي‌ارزش شده‌اند
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت همچنين در پاسخ به پرسشي درباره‌ي جبران افت پول زائراني كه بيش از ۱۰ سال است براي حج و عمره در بانك سپرده‌گذاري كرده‌اند و شبهه شرعي كه در پرداخت سود بانكي برخي مطرح مي‌كردند، اظهار كرد: اين موضوع را بايد در دو بخش پاسخ داد. نخست اين‌كه در گذشته ثبت نام‌ها درازمدت انجام مي‌شد كه كار اشتباهي بود. آن موقع دولت‌ها نياز داشتند نقدينگي را جمع كنند. همان زمان هم مخالف اين كار بودم، چون باعث شد مردم سال هاي طولاني در نوبت حج بمانند. آن كار، خطا بود. مي‌توانستند مبلغ محدودي از مردم بگيرند و نوبت بدهند، يا هر دو سال يكبار ثبت نام كنند تا اولويت بر اساس استطاعت تعيين شود يا اعزام براساس شرايط سني باشد.
وي اضافه كرد: درباره افت و كاهش ارزش پول زائران كه سال‌ها است نزد بانك سپرده‌گذاري شده، به خاطر وجود قرارداد با بانك، نمي‌توان تغييري ايجاد كرد، چون محتويات آن قرارداد معيار است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر افزود: اما درباره اشكال شرعي وارد شده به سود اين سپرده‌ها، بانك‌ها اعلام كرده‌اند سود اين حساب‌ها بر اساس مضاربه پرداخت مي‌شود كه اگر به آن درست عمل شود مشكل شرعي نخواهد داشت.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت سپس با اشاره به ايده‌اي كه سال‌هاي پيش درباره نحوه سرمايه‌گذاري با سپرده حج و عمره مطرح كرده بود، اظهار كرد: پول حج كلان است. اگر همان سال‌ها كه اين ايده مطرح شد آن پول را در صنايعي چون پتروشيمي و يا پالايشگاه سرمايه‌گذاري مي‌كرديم هم به توليد كمك شده بود و هم درآمد قابل توجهي براي زائران حاصل مي‌شد كه با تورم موجود زائر گرفتار ضرر و زيان نمي‌شد.
وي افزود: البته هنوز دير نشده، ولي مسئله آن است كه اين پول در اختيار بانك‌ها است و بعثه و سازمان حج و زيارت به آن دسترسي ندارند كه اين كار را انجام دهند. هر چند كه اگر آن ايده عملي شود ما آن را انجام نمي‌دهيم بلكه به شركتي قانوني و با نظارت دقيق واگذار مي‌كنيم. اين الگو در مالزي نيز اجرا شده است.
سرانجام داستان پرحاشيه سوغاتي حج
سرپرست حجاج ايراني در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده درباره سوغات با توجه به شعار سال كه از سوي مقام معظم رهبري تعيين شده است، اظهار كرد: ايده تغيير رويه در تهيه سوغات حج به سال ۸۵ مربوط مي‌شود، آن زمان وزراي وقت را دعوت كرديم تا متقاعد شوند و كمك كنند مردم سوغات حج را از داخل كشور تأمين كنند. بايد كارهاي فرهنگي انجام مي‌داديم كه متاسفانه براي آن هماهنگي لازم وجود ندارد، از زائران درباره سوغات نيز نظرسنجي شد. موضوع اين بود كه برخي به نيت تبرك ازعربستان سوغات تهيه مي‌كردند، اگر قصد اين باشد خب بهتر است چيزي را تهيه كنند كه به مكه و مدينه مربوط است، اما وقتي محصول كشوري را كه به خدا اعتقادي ندارد به عنوان سوغات تهيه مي‌كنند، موضوع تبرك هم منتفي مي‌شود. خيلي‌ها آن زمان مي‌گفتند، اجناس در عربستان ارزان‌تر است، در حالي كه مي‌توان امكاناتي را در فرودگاه‌هاي كشور ايجاد كرد تا زائران اجناس ارزان با كيفيت توليد داخل را در ايران تهيه كنند.
وي افزود: امسال كه مقام معظم رهبري شعار حمايت از كالاي ايراني را مطرح كردند، ايده سوغات نيز به اجرا گذاشته شد، با برخي شركت‌هاي اينترنتي مذاكره شده كه برندهاي ايراني را با سود پايين يا بدون سود در اختيار زائران قرار دهند. اين گام مثبت و جديدي است. هر مقدار موفق شويم زائر را به سمت خريد كالا در داخل كشور سوق دهيم، نه تنها از توليدات ايراني حمايت كرده‌ايم، بلكه فرصت بيشتري براي زيارت در مكه و مدينه براي زائران فراهم خواهد شد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت درباره آموزش روحانيون و مديران نيز گفت: شيوه آموزش نسبت به گذشته تغيير كرده، توضيح مطالب مرتبط با استفاده از روش‌هاي سمعي و بصري انجام مي‌شود. فضاي مجازي نيز به كار گرفته شده و اطلاعات به چهار زبان در اختيار زائران قرار گرفته است. در حوزه پژوهش نيز برخورد تجاري نكرده‌ايم و امكان دانلود رايگان مقالات مهيا شده است.
سرپرست حجاج ايراني در ادامه درباره كمبود مسكن مناسب در مدينه، گفت: اين موضوع به امسال مربوط نمي‌شود، چند سالي است كه عربستان براي اجراي پروژه اسكان دراطراف مسجدالنبي هتل‌ها را خراب كرده و در حال ساخت شهرك جديدي است كه شايد فاصله آن تا مسجدالنبي حدود ۱۰ يا ۱۵ كيلومتر شود. قراراست با استفاده از امكانات ريلي و وسايل نقليه تندرو زائران به حرم منتقل شوند و اين شرايط مشكلي را براي زائران ايراني فعلا پيش نياورده است.
عمره چه مي‌شود؟
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت درباره سرانجام عمره نيز توضيح داد: دنبال اين بوديم كه عمره را امسال برقرار كنيم، اما دو مشكل وجود داشت؛ نخست تعميرات چاه زمزم كه محدوديت‌هايي را براي حضور زائران در اطراف كعبه ايجاد مي‌كرد و ديگر آنكه نبود توافق‌نامه‌اي مشابه حج با عربستان تصميم‌گيري را سخت كرد.
وي اضافه كرد: در توافق‌نامه حج، عربستان تضمين داده بود عزت، كرامت و امنيت زائران را حفظ كند. اقدامي كه سال گذشته نيز انجام داد. اما در عمره چنين ضمانت‌هايي وجود نداشت. زمان آن نيز شش ماه است و همه ما در طول اين زمان در عربستان حضور نداريم و اگر در اين مدت اتفاقي رخ مي‌داد قطعا روي حج آينده تأثير مي‌گذاشت. اين موضوع را با وزير حج عربستان هم مطرح كردم كه در صورت توافق پايدار مي‌توان عمره را براي ايراني‌ها برقرار كرد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر افزود: اگر حج امسال مثل سال گذشته يا بهتر از آن انجام شود و عربستان حاضر باشد توافقي براي عمره امضا كند، حتما عمره را پس از حج اجرا مي‌كنيم، چون بستر آن فراهم است. البته عربستان نامه‌اي مبني بر اعلام آمادگي و همكاري در عمره فرستاد كه با تعميرات زمزم مصادف شد.
وي در بخش ديگري از اين مصاحبه به وضعيت عتبات عاليات اشاره كرد و با اعلام نارضايتي از اعزام كاروان‌هاي آزاد كه مشكلاتي را براي زائران به وجود آورده‌اند، اظهار كرد: دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي چند سال قبل مصوبه صريحي دارد كه مسئوليت اعزام به عتبات عاليات را به سازمان حج محول كرده است، ولي به اين مصوبه عمل نمي‌شود و تعداد قابل توجهي از زائران از طريق كاروان‌هاي آزاد به عراق اعزام مي‌شوند كه مشكلات بسياري را بوجود آورده‌است. بايد براي بهبود اين شرايط چاره‌اي انديشيده شود.
از نقد تا دروغ‌پراكني در حج
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه درباره نقدهايي كه نسبت به برخورد دستگاه حج و زيارت كشور با رسانه‌ها شده و محدود كردن آن‌ها براي حضور در عربستان در شرايطي كه حج خود يكي از قديمي‌ترين رسانه‌ها به حساب مي‌آيد، اظهاركرد: اصل مطلب درست است كه كنگره حج زواياي پنهاني دارد و مي‌طلبد درحد گسترده پوشش داده شود. صدا و سيما بخشي از اين كار را انجام مي‌دهد ولي مشكل آن است كه مردم زيادي درنوبت اين سفر هستند براي همين ما از تمام ظرفيت‌هاي موجود كم مي‌كنيم تا شايد افراد كهنسال بيشتري فرصت انجام اين عمل واجب را به دست آورند. در دوره قبل ۶۰۰ نفر از بعثه در حج حضور داشتند كه سال پيش اين تعداد به نصف رسيد و امسال هم كمتر خواهد شد.
وي همچنين توضيح داد: عربستان اخيرا محدوديت‌هايي را براي رسانه‌ها ايجاد كرده كه تحت تأثير روابط منفي ايجاد شده است. هر شخصي كه فيلمبرداري و يا عكسبرداري كند با او برخورد مي شود. در اين شرايط اگر بتوان به توافقي پايدار با وزارت حج عربستان رسيد و مجوزهاي لازم را در اين باره دريافت كرد مي‌توان از حضور رسانه‌هاي بيشتر بهره برد. معتقديم تأثير اين حضور فقط در بُعد رسانه نيست بلكه اثرات معنوي ادامه‌داري نيز دارد. مثلا در يك سالي آقاي كمال تبريزي به حج آمد و فيلم بلندي هم ساخت اما آن رويه به خاطر محدوديت‌هاي عربستان تعطيل شد. علاقه‌مندم در اين مسير گشايشي ايجاد شود كه اگر وزير حج عربستان موافقت كند تجديد نظر خواهيم كرد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر بيان كرد: نگاه ما در حج كاملا با برخي فضاسازي ها متفاوت است. وقتي اخبار دروغ منتشر مي كنند چگونه مي‌شود به اين اخبار اعتماد كرد. طرف ما در حج اصلا دولت عربستان نيست، بلكه بخش خصوصي اين كشور است. بايد در اين موضوع واقع‌نگر باشيم. تلاش ما در گذشته اين بود كه روابط دو كشور نزديك‌تر شود، ولي چند حادثه اجازه نداد اين هدف محقق شود. سياست منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران اين است كه با همسايگان خود دوستي داشته باشد كه اگر اين سياست منطقه‌اي اجرا شود بركات فراواني براي منطقه و در سطح بين‌المللي خواهد داشت.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در بخش ديگري از اين مصاحبه با نگاهي به وضعيت انتشار اخبار در داخل كشور، ايسنا را رسانه‌اي واقع‌گرا، جامع‌نگر و غيرجناحي دانست كه به نسل جوان تكيه كرده و آن را از امتيازهاي اين رسانه برشمرد و در ادامه به روايات و احاديثي كه بر ضرورت تحقيق و صحت منابع خبر تاكيد دارد، اشاره كرد و افزود: بايد در حوزه خبر كار جدي انجام و معيارهاي اسلامي براي نقل خبر مشخص شود. بايد توجه كرد منبع دروغ مانع رشد سياسي مردم مي‌شود، تعصب‌هاي بي‌جا نيز مردود است. ولايت فقيه، قانون اساسي و نظام، شاخص هاي اصلي ما هستند بايد با رعايت اين موارد از درگيري هاي جناحي و گروهي پرهيز كنيم و همه به فكر ساختن كشور و آينده روشن براي مردم باشيم.
وي با تأكيد بر ضرورت انتشار اخبار درست و دقيق، اظهار كرد: زماني يكي از نمايندگان مجلس گفته بود؛ بودجه حج در سال به اندازه كل بودجه عمراني كشور است. چنين موضوعي اصلا صحت نداشت و اصلا در مقايسه با بودجه كشور قابل توجه نيست.
سرپرست حجاج ايراني ادامه داد: سال گذشته براي جلوگيري از رواج اخبار دروغ انرژي زيادي صرف شد. مي‌گفتند خطيب مكه ريختن خون شيعيان را حلال اعلام كرده و گفته زنان شيعه را به كنيزي بگيريد. اگراين موضوع درست بود نقل آن را بدون اشكال مي‌دانستيم، ولي شش ماه خطبه‌هاي مسجدالحرام را رصد كرديم، يك كلمه از اين جمله‌ها را پيدا نكرديم. نتايج تحقيقات ما به شخصي در اردن رسيد كه متأسفانه صدا و چهره‌اش شبيه خطيب مسجدالحرام بود و با نسبت دادن و جايگزين كردن اين شخص به مردم گفتند مكه نرويد. برخي هم حرف‌هاي كاملا دروغي را در گذشته مطرح كرده‌اند و گفته‌اند بانواني هنگام حج گم شده‌ و هيچ‌وقت پيدا نشده‌اند. اين موضوع را حتي به دوره‌ي حج خونين (۱۳۶۶) نسبت دادند. درحالي‌كه بنده از سال ۱۳۵۹ در حج بوده‌ام و مطلعم كه اين اخبار كذب محض است و هرگزچنين اتفاقي نيافتاده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر بيان كرد: تأكيد ما روي واقع‌نگري است. اخبار دروغ در سال گذشته يكي از دردناك‌ترين مسائل بود، كار به جايي رسيد كه وقتي مي‌گفتيم دروغ را نقل نكنيد فكر مي‌كردند از رژيم خاصي حمايت مي‌كنيم. معتقدم هميشه بايد واقعيت‌ها را گفت و اجازه نداد با انتشار اخبار دروغ مردم با مشكل مواجه شوند.
وي همچنين با حمايت از نهضت آزادانديشي كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري بوده است، افزود: نقد منصفانه بايد وجود داشته باشد. اين را بزرگاني چون آيت‌الله شهيد مطهري ياد داده‌اند، آن زمان كه در حسينيه ارك قم درس ماركسيسم مي‌دادند دركلاس شبيه استاد كارشناس ماركسيسم مسائل را دقيق مطرح مي كردند سپس در ادامه اصول ماركسيسم را نقد مي‌كردند. اگر جامعه به اين سمت سوق داده شود مردم رشد مي‌كنند و هيچ‌كس به خود جرأت طرح مسائل نادرست را نمي‌دهد. اگر انحرافي هم باشد با گفت‌وگو مي‌توان براحتي شناسايي و مطرح كرد. هر چند در اين مسير گاه با چهره‌هاي دورو و منافق روبرو مي‌شويم كه درجاي خود بايد با آن‌ها برخورد كنيم، ولي نبايد هيچ كس را تحقير و مسخره كنيم. اين شعار قرآن است.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تصريح كرد: اجازه دهيم شخصيت‌ افراد رشد كند. من واقعا لذت مي‌برم بيشتر نيروهاي ايسنا جوان هستند. جوانان ما شايستگي زيادي دارند. انرژي هسته‌اي را نيز آن‌ها پيش برده‌اند، برخي‌شان حتي زير ۳۰ سال هستند. در موضوع دانش‌هاي نو پديد هم اين جوان‌ها هستند كه رشد بسيار زيادي داشته‌اند و براي آينده كشور افتخار خواهند آفريد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران