رادیو ترتیل افتتاح شد رادیو ترتیل افتتاح شد رادیو ترتیل افتتاح شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رادیو ترتیل افتتاح شد رادیو ترتیل افتتاح شد رادیو ترتیل افتتاح شد رادیو ترتیل افتتاح شد رادیو ترتیل افتتاح شد

رادیو ترتیل افتتاح شد

طی مراسمی رادیو ترتیل با حضور قائم مقام سازمان صدا و سیما و جمعی از فعالان قرآنی در ساختمان شهدای رادیوی جام جم افتتاح شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، ۲۶ ارديبهشت‌ماه طي مراسمي راديو ترتيل با حضور قائم مقام سازمان صدا و سيما و جمعي از فعالان قرآني در ساختمان شهداي راديوي جام جم افتتاح شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدرمضان موسوي مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در مراسم راه‌اندازي راديو ترتيل كه صبح امروز چهارشنبه، ۲۵ ارديبهشت‌ماه در محل استوديوي شماره ۸ ساختمان شهداي راديوي سازمان صدا و سيما برگزار شد، طي سخناني با اشاره به آيه «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» ضمن عرض خير مقدم به تمامي حضار در مراسم و نيز تبريك به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان، اظهار كرد: در ماه مبارك رمضان، تأكيد فراواني بر تلاوت قرآن شده است و اتفاقا بر همين قرائت نيز تأكيد شده است. قائم‌مقام سازمان صداوسيما ادامه داد: البته در برخي از روايات به تدبر، تفكر و تعقل در آيات نيز اشاره شده، اما يك نگاه كلي كه به اين توصيه‌ها و تأكيدات مي‌اندازيم، مشاهده مي‌كنيم كه اصل تأكيد بر نفس تلاوت است. لذا اين سنت جاريه كه در ماه مبارك رمضان حداقل روزانه يك جزء خوانده مي‌شود و يا برخي از سور را ختم مي‌كنند، برگرفته از همين تأكيداتي است كه نسبت به تلاوت قرائت شده است. وي افزود: براي تلاوت قرآن يعني نفس تلاوت، صرف نظر از بحث تدبر كه در آن مستتر است، فضائل و آثار و فوائد فراواني وجود دارد و در روايات ما نيز به اين مجموعه آثار و فوائد بسيار فراوان تأكيد شده است. تهذيب نفس، درمان بيماري‌هاي روحي و رواني، عمر بابركت، استجابت دعا، صفاي دل، رفع غم و اندوه در تلاوت قرآن مؤثر است، يعني اگر انسان قرآن را تلاوت كند، همين فوائدي را كه ما به ظاهر با آن مواجه هستيم نيز نصيب آن خواهد شد.
موسوي مقدم بيان كرد: در فوائد ظاهري قرآن اگر ما تلاوت را از يك جهت براي اينكه بتوانيم حق مطلب را ادا كنيم، به عنوان ظاهر قرآن فرض كنيم، اثرات و بركات فراواني دارد حتي بر تأكيدات فراوانش همين بس كه گفته مي‌شود، اگر كسي حتي قادر به خواندن روخواني قرآن نيست، مي‌تواند در ماه مبارك رمضان همراه با كساني كه قرآن مي‌خوانند، قرآن را باز كند و به آن نگاه كند، زيرا در كفاره گناهان و بارورشدن ايمان و زدودن زنگار از قلب، بسيار مؤثر است. قائم‌مقام سازمان صدا و سيما با بيان اينكه در همين ظاهر قرآن كه ما تلاوت مي‌كنيم، پيام‌هايي مستتر است كه اگر به آن‌ها تكرار انجام شود، آثار فراواني دارد، گفت: همانطور كه در باب تبليغ سه اصل تمركز، تكرار و استمرار بسيار مهم است، در همين قرآن مجيد اگر اندك تأملي در بسياري از موضوعاتي كه ما از آن مي‌خوانيم، داشته باشيم، پيام آن به ما منتقل شده و آن را به راحتي درك مي‌كنيم. وي با اشاره به حديثي از امام صادق(ع) كه در پاسخ به سؤال فردي كه به ايشان عرض كرد كه در قرآن موضوعات مختلفي مطرح است، اما درباره مسئله طب چيزي نيامده است، افزود: امام صادق(ع) در جواب اين فرد فرمودند كه در قرآن كريم آيه‌اي است كه تمام طب در آن نهفته است و آن آيه نيز «كُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا» است. موسوي مقدم در ادامه اظهار كرد: اگر همين آيه از قرآن كريم كرارا تكرار شود و استمرار پيدا كند و كانون و تمركز پيدا كند، آثار و بركات و تأثيرات فراواني خواهد داشت. بنابر اين قرآن مجيد از حيث ظاهر نيز داراي آثار و بركاتي است كه مي‌توان بهره‌هاي فراواني از آن برد. قائم‌مقام سازمان صدا و سيما تصريح كرد: درست است كه ما از طريق ظاهر قرآن به باطن آن دست پيدا مي‌كنيم، اما در همين ظاهر قرآن نيز بركاتي وجود دارد كه بايد به آن توجه شود. بنابر اين ظاهر قرآن و تلاوت و قرائت قرآن في نفسه موضوعيت دارد. برخي از سخنان مطرح مي‌شود كه بايد به قرآن عمل شود و تنها نبايد به تلاوت آن اكتفا كرد كه البته بحثي در آن نيست و بايد به فهم قرآني نيز دست پيدا كرد، اما در يك شرايطي كه مانند ماه مبارك رمضان كه دل‌ها و اذهان آماده هستند و شرايط براي پرواز روح مهيا است، اگر با قرآن مأنوس شويم و با آن ارتباط برقرار كنيم، مي‌توانيم از اين فضاي به وجود آمده در ماه مبارك رمضان حداكثر استفاده را داشته باشيم.
موسوي مقدم با اشاره به حديثي از پيامبر اكرم(ص) كه فرمودند براي از بين بردن زنگار دل‌ها چيزي جز تلاوت و قرائت قرآن مجيد تأثيرگذار نيست،‌ افزود: بنابراين بسيار مهم است كه تلاوت قرآن كرارا و مكررا وجود داشته باشد، اما اين امر در ماه مبارك رمضان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و بايد از اين فرصت استفاده كرد. وي با اشاره به اينكه اگر بتوانيم راديو ترتيل را به صورت دائمي و ۲۴ ساعته و در طول سال داشته باشيم، اين امر بسيار خوبي است، گفت: اگرچه ميزان تلاوت‌ها و قرائت‌هايي كه هم‌اكنون در شبكه‌هاي صدا و سيما قابل ملاحظه است و در بهترين زمان‌ها نيز از آيات الهي با موضوعات مربوط به برنامه‌ها استفاده مي‌شود، اما ترتيل جايگاه خاص خود را دارد و تأكيد بر ترتيل، بسيار زياد شده است. امروز هيچ مشكلي وجود ندارد كه ما بتوانيم راديو ترتيل را دائمي كنيم و تنها احتمالا در يك بخش مشكل داشته باشيم و آن نيز در تهيه قرائت قاريان است كه بايد به اندازه كافي ترتيل در آرشيو موجود باشد كه بتوان در طول سال از آن‌ها استفاده كرد. قائم‌مقام سازمان صدا و سيما در پايان سخنان خود ضمن تشكر فراوان از دست‌اندركاران و تهيه‌كنندگان راديو ترتيل به ويژه معاونت صدا و مديريت شبكه راديويي قرآن، تصريح كرد: امروز كارهايي كه بايد براي قرآن انجام دهيم در مقايسه با آنچه انجام داده‌ايم، مانند قطره‌اي در مقابل اقيانوس بي‌كران است. قرآن، نسخه‌اي شفابخش است و مي‌تواند از بروز بسياري از فتنه‌ها و مشكلات در جامعه جلوگيري كند. يادآور مي‌شود، در پايان سخنان حجت‌الاسلام والمسلمين موسوي مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سيما،‌ برنامه‌هاي راديو ترتيل با برنامه تلاوت جزء اول قرآن كريم توسط محمدحسين سعيديان،‌ به طور رسمي آغاز شد.
ايكنا


| شناسه مطلب: 88514




قرآن



مطالب مرتبط

نظرات کاربران