دوشنبه|28 خرداد 1397|03 شوال 1439|18 June 2018
زمان انتشار: 1397/02/30 - 10:19 |

در افتتاحيه نمايشگاه قرآن انجام شد؛

رونمايي از مصحف نفيس قرآن منسوب به علي‌بن‌ابيطالب(ع)

در حاشيه آيين افتتاحيه نمايشگاه قرآن از مصحف نفيس قرآن منسوب به علي‌بن‌ابيطالب(ع) رونمايي شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در آيين افتتاحيه بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم جمهوري اسلامي ايران كه عصر امروز، ۲۹ ارديبهشت‌ماه با حضور سيدعباس صلاحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت‌الاسلام علي محمدي، نماينده ولي‌فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه، عبدالهادي فقهي‌زاده، معاونت قرآن و عترت ارشاد و ديگر مسئولان كشوري و لشكري و پيشكسوتان قرآني و قاريان و حافظان، در تالار ياس در جوار مصلاي امام خميني(ره) برگزار شد، از مصحف نفيس قرآن كريم منسوب به حضرت علي(ع) رونمايي شد.

پيش از اين رونمايي، سيدعلي سرابي، قائم مقام شوراي عالي قرآن و طيار آلتي قولاچ، يكي از نسخه‌شناسان برتر دنيا و اهل تركيه و حميدرضا مستفيد، پژوهشگر قرآني و از داوران مسابقات بين‌المللي قرآن به بيان نكاتي پرداختند.
سيدعلي سرابي، قائم مقام شوراي عالي قرآن گفت: يكي از علوم و دانش‌هاي مطرح در مباحث علوم قرآني قرائت و كتاب يا به تعبيري آيين نگارش قرآن كريم است و براي شناخت دقيق‌تر بعد مختصات قرائت رايج در قرون اوليه اسلامي و شيوه نگارش يكي از مهمترين منابع كه مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد، قرآن‌ها و مصاحف كهن در كنار منابع روايي و گزارش‌هاي تاريخي است.
قائم مقام شوراي عالي قرآن عنوان كرد: البته تحقيق در اين زمينه اطلاعات دقيق‌تري را به ما مي‌دهد و خوشبختانه در كتابخانه‌هاي مختلف قريب به ۲۰۰ نسخه كهن داريم كه اين تحقيقات مي‌تواند افق روشن‌تري را از نگارش و كتابت و قرائت قرآن مقابل ما قرار دهد كه براساس اين پژوهش‌ها بتوانيم وحدت رويه را درباره كتابت قرآن منشأ باشيم.
وي ادامه داد: اهميت انتخاب اين مصحف شريف كه منسوب به اميرالمومنين علي‌(ع) است، يكي همين انتساب مقدس و نوراني است و دومين آن كهن بودن و متعلق بودن به قرون اوليه اسلامي است و همچنين كامل بودن و تقريبا جامع بودن اين مصحف نسبت به ساير مصاحف است و اين انتخاب با همكاري و كارشناسي آلتي قولاچ صورت گرفت كه پژوهش در ارتباط با مصاحف مختلف را در شناسانامه كاري خود دارد كه از تجربيات وي استفاده كرده‌ايم.


سرابي همچنين از همكاري آستان قدس رضوي و كتابخانه اين آستان و مركز توسعه فعاليت‌هاي پژوهشي و آموزش عالي وزارت علوم وتحقيقات و شوراي توسعه فرهنگ قرآني كه در انجام اين پروژه، كمك كردند، تشكر كرد و خواستار ياري رساندن مسئولان در تداوم اين مسير شد كه مي‌تواند راهگشا در مسائل قرآني باشد.
در ادامه طيار آلتي قولاچ، يكي از نسخه‌شناسان برتر دنيا و اهل تركيه ضمن اظهار خرسندي از حضور در اين مراسم، گفت: امروز در خدمت يكي از مصحف‌هايي هستيم كه از زمان صحابه به ما رسيده است. مطالعه و بررسي اين قبيل مصحف‌ها كه از نسل صحابه براي ما مانده است، در نشان دادن مظلوميت و اصالت قرآن كريم براي ما مهم است.
وي ادامه داد: شك نداريم كه اين مصحف شريف از نسخ خطي عثمان است و براي شناختن بيشتر آن تلاش مضاعفي در اين زمينه قطعا لازم و ضروري است. برابر بررسي‌هايي كه انجام داديم، اين مصحف در كوفه، مدينه، شام و سوريه كتابت شده است و مطمئن هستيم كه در اواسط دهه اول هجري نگارش شده و هر كدام از اينها در مناطق دور جغرافيايي از هم كتابت شده است. كاتبين اين مصحف‌ها همديگر را نمي‌شناختند.
قولاچ بيان كرد: اين مصحف‌ها در هر مورد با هم تفاوت دارند؛ نوع كتابت، ابعاد و... و چيزي كه هيچ فرقي ندارد متن و محتواي آن است كه عين كلامات همه مصحف‌ها عين هم هست. قرآن كريم از راه حفظ به نسل‌هاي بعدي منتقل شده است. وجود اين مصحف به ما نشان مي‌دهد كه امت اسلامي در اين راه تلاش بسياري داشته است.


اين پژوهشگر قرآني عنوان كرد: از مقامات عالي جمهوري اسلامي ايران كه با پشتوانه مالي و معنوي، ما را در اين راه كمك كردند سپاسگزارم و انشاءالله كه اين تلاشي كه صورت گرفته، هرچند اولين تلاش بوده، اما آخرين نباشد و همچنان تداوم داشته باشد.
حميدرضا مستفيد، پژوهشگر قرآني و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي و از داوران مسابقات بين‌المللي قرآن نيز تصريح كرد: اين مصحف شريف منسوب به حضرت امير(ع) است و در مصحف‌هاي خطي اين نسب، نسبت‌ها ديده مي‌شود، اما اين نسبت بيشتر تشريفاتي است و اينكه حضرت به دست خود اين كتاب را نگارش كرده باشد، نيست، اما در انتها يا در ابتداي مصحف اين مطلب نگارش شده كه به دست ايشان نگارش شده است.
وي ادامه داد: اينكه گفته شد اين مصحف از مصاحف عثمان است، منظور از مصاحفي كه در زمان عثمان به كشورهاي ديگر فرستاده شده، نيست. تاريخ آن به قرن دوم باز مي‌گردد و نشان مي‌د‌هد كه بيشتر قرائتش در بصره بوده است و قرائتش حفص نيست و اين براي ما قابل تأمل است كه قرائت حفص كه در اكثر جهان اسلام رواج دارد، قرائتي نيست كه از ابتداي جهان اسلام در ميان مسلمان رواج داشته باشد.
مستفيد عنوان كرد: اين مصحف شريف شاهدي زنده براي اينست كه قرائت‌هاي آن روز به غير از حفص بوده است و به قرائت اهل بصره نيز نزديك‌تر است. ما بايد در كشورمان به اين قبيل پژوهش‌ها بها دهيم و امروزه مستشرفان در اروپا بر اين كار همت كرده‌اند و ما نبايد از آن عقب بيفتيم و نيازمند كار پژوهشي و پشتيباني همه جانبه هستيم.

ايكنا

برچسب ها:قرآن - امام علي


نظرات
    فــــرم ورود اطلاعات:
    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    پست الکترونيک:
    با استفاده از آدرس پست الکترونيک با ما در ارتباط باشيد
    نظرات:

    کد:

    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    نام گیرنده:
    پست الکترونيک گیرنده:

    موضوع: