یاداشت/

حج «عزت و کرامت اسلامی» درپی خواهد داشت یاداشت/

حج «عزت و کرامت اسلامی» درپی خواهد داشت یاداشت/

حج «عزت و کرامت اسلامی» درپی خواهد داشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یاداشت/

حج «عزت و کرامت اسلامی» درپی خواهد داشت یاداشت/

حج «عزت و کرامت اسلامی» درپی خواهد داشت یاداشت/

حج «عزت و کرامت اسلامی» درپی خواهد داشت یاداشت/

حج «عزت و کرامت اسلامی» درپی خواهد داشت یاداشت/

حج «عزت و کرامت اسلامی» درپی خواهد داشت
یاداشت/

حج «عزت و کرامت اسلامی» درپی خواهد داشت

حج آنچنان آثار بی‌نظیری دارد که دشمن برای مقابله با آن دست به کارهایی می‌زند. از نا امن کردن حریم امن‌الهی تا ساخت وپخش شبهات‌ و‌ حتی لطیفه‌هایی تلخ ضد این فریضه‌الهی و بی‌جهت نیست در دعای‌ماه‌رمضان؛ از خدا می‌خواهیم حج را نه تنها یکبار بلکه بارها و بارها و همه ساله قسمت ما گرداند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين معين شرافتي در ياداشتي پيرامون آثار و نتايج بي‌نظير حج براي امت اسلامي و تك تك مسلمانان نوشت:
سفر كردن و به مسافرت رفتن در اسلام مورد سفارش واقع شده است. در قرآن شش مرتبه عبارت "سِيرُوا فِي الْأَرْضِ[۱]‏" آمده است كه دستوري آشكار براي مسافرت كردن و بهره‌مندي از آثار آن است.[۲] در روايات و سيره معصومين عليهم‌السلام نيز دستور به سفر كردن به طور ويژه مورد عنايت واقع شده است؛ مثلاً اميرالمؤمنين عليه‌السلام در حديثي فرموده‌اند: براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش و آداب زندگى، و هم‏نشينى با بزرگواران.[۳]
سفر همواره با خود صحت و تندرستي و نشاط، پندآموزي و كسب عبرت و تجربه، آشنايي با عظمت خالق هستي، آشنايي با فرهنگ ملل مختلف و كسب رزق و تجارت و ... داشته است. اما برخي از مسافرت‌ها هست كه با ديگر سفرها فرق دارد؛ چرا كه نيت آن با ديگر سفرها متفاوت است. قصد در اين گونه مسافرت‌ها كسب كمال معنوي است. مسافرت‌هايي از جنس زيارت. مثل سفر براي زيارت قبور متبرك اولياء الهي و عتبات عاليات. كه اين سفرها از يك استحباب خاصي برخوردار است. باز در بين اين سفرها، سفر براي زيارت خانه خدا اهميت بي‌نظيري دربر دارد. اهميتي كه به هيچ عنوان نمي‌بايست از آن چشم‌پوشي نمود. اهميتي از جنس اسلام؛ كه البته با وجود شرايط توانايي‌هاي لازم ( استطاعت) واجب نيز مي‌گردد.
براي چنين سفري آثار بسيار خاص و ويژه در نظر گرفته شده كه امروزه تنها برخي از آن آثار براي ما آشكار گرديده است كه در اينجا به آن آثار اشاره مي‌شود.
۱ـ حج مهماني خدا: هميشه مهماني رفتن و مهمان شدن لذت بخش است و اين لذت با بالارفتن و عزيز شدن ميزبان بيشتر هم مي‌شود و كدام ميزبان والاتر از حضرت معبود. امام صادق عليه‌السلام حج و زيارت خانه خدا را مهماني الهي خوانده‌اند. مهماني‌اي كه در آن دعا مستجاب است[۴] پس بسيار به جا است براي چنين مهماني‌اي با سر محيا شد.
۲ـ حج سبب مغفرت و پاكي از گناهان: احاديثي كه حكايت از بخشش گناهان به وسيله حج و زيارت خانه خدا دارد بسيار زياد است. در حديثي كه شبيه به حديث مورد اشاره در بالا دارد؛ امام علي فرموده‌اند: الحاجُّ والمُعتَمِرُ وفدُ اللهِ، وَ حَقٌّ على اللهِ تعالى أن يُكرِمَ وفده وَ يحبوه بالمغفرةِ [۵]: كسي‌كه حج به جا مي‌آورد و كسي‌كه عمره انجام مي‌دهد، مهمان خدا است، و بر خدا واجب است كه مهمانش را اكرام كند و مغفرت را به او ارزاني دارد. در اين حديث يكي از ارمغان‌هايي كه حاجي براي خويش كسب مي‌كند غفران و بخشش الهي است. چيزي كه از ارزش بالاي آخرتي برخوردار است.
۳ـ تمرين مبارزه با نفس: حج از آنجا كه داراي احكام خواستي‌است و مهندسي اين احكام به نوعي مي‌باشد كه حاجي را به مخالفت با هواهاي نفساني سوق مي‌دهد؛ سبب تقويت حاجي در مسير مبارزه با نفس مي‌گردد.
۴ـ كسب خلق و خوي الهي: يكي از موارد حرام در حج جدال كردن است. اين حكم در قرآن نيز بيان گرديده است. " فَلا رَفَثَ وَلا فُسوقَ وَلا جِدالَ فِي الحَجِّ[۶]: در حج، آميزش جنسي با زنان، و گناه و جدال مجاز نيست!." انجام اين حكم الهي علاوه بر تقويت روحيه مبارزه با نفس كه به آن اشاره شد، سبب كسب اخلاق الهي و درك زيبايي‌هاي اخلاق مي‌شود.
۵- آموزش احكام الهي: حج يكي از واجبات الهي است كه علاوه بر دارا بودن احكام خاص، با ديگر احكام در ابواب مختلف فقهي پيوند دارد. مثلا بحث‌هاي طهارت اعم از وضو و غسل و تيمم ، صحت نماز و خمس و... در حج نيز كاربرد مي‌يابد و اين سبب آن مي‌شود كه يك دوره مطالعه و آموزش احكام در پرتوي حج شكل بگيرد.
۶- آشنايي با مشكلات جهان اسلام و برقراري ارتباط با ديگر مسلمانان: تجمع نمايندگان مسلمانان از اقصي نقاط كشورهاي اسلامي در مكان‌هايي مثل عرفات كه تنها ماندن در آنجا در حج شرط شده است و نياز به انجام عمل ديگري نيست؛ اين امكان را به مسلمانان مي‌دهد كه با برقرار شدن ارتباط از مشكلات يكديگر اطلاع يابند و تجربيات خويش را در بين بگذارند. اين نوع تجمع از جنس تجمعاتي بين سران مختلف كشورها و مسئولان نيست بلكه تجمعي فارق از مناسبت‌هاي دولتي و كاملا مردمي است. تجمعي كه مي‌تواند حتي براي دولت‌ها نيز خط سير معرفي نمايد. امام خميني (س) با توجه به اين مسئله مي‏فرمايد: " يك همچو مجلس‌هايى كه اسلام درست كرده، مثل حج، هيچ قدرتى نمى‏تواند درست بكند، هيچ قدرتى. همه ممالك اسلامى و سران ممالك اسلامى جمع بشوند كه نيم ميليون جمعيت را يك جايى ببرند، نخواهند موفق شد. "[۷]
۷- دشمن شناسي: پس از بررسي مشكلات مجامع اسلامي و فهم و درك آن، مطمئناً ريشه‌هاي اين مشكلات نيز شناسليي مي‌گردد. چه مشكلاتي كه دشمنان اسلام و مسلمين سبب بروز آن شده‌اند. اين دشمن شناسي نيز در حج رخ نمايي مي‌كند. امام رضوان‌الله‌تعال‌عليه نيز به تمام مسلمانان گوشزد كرده‌اند كه حجي خواسته اسلام و دين ناب محمدي است كه چنين ثمره‌اي داشته باشد. ايشان فرموده‌اند: " گردش به دور خانه خدا نشان دهنده اين است كه به غير از خدا، گرد ديگري نگرديد و رجم عقبات رجم شياطين انس و جنّ است، شما با رجم، با خداي خود عهد كنيد تا شياطين انس و ابرقدرت‏ها را از كشورهاي اسلامي عزيز برانيد. امروز جهان اسلام به دست امريكا گرفتار است، شما براي مسلمانان قاره‏هاي مختلف جهان پيامي از خداوند ببريد؛ پيامي كه به غير از خدا بردگي و بندگي هيچ كس را نداشته باشيد."[۸]
۸ - حج و قضاوت صحيح: همواره تبليغات مذهب‌ها عليه ديگر مذاهب و فرقه‌ها وجود داشته است. متاسفانه اين روزها در اسلام شاهد تكفير مسلمانان توسط مسلمانان هستيم. اين تبليغات وسيع و برنامه‌ريزي شده در بيشتر مواقع سبب گمراه شدن و فريب خوردن بدنه عمومي اجتماع مي‌گردد و حج بهترين فرصت است كه بدنه‌هاي مردمي مسلمانان با يكديگر ارتباط برقرار كنند و يك قضاوت صحيح داشته باشند.
۹- حج، مسير وحدت آفرين: اينكه نمايندگان مسلمانان در حج با جمعيتي ميليوني به يك قبله نماز بخوانند و از روي يك قرآن به تلاوت آيات وي بپردازند؛ علاوه بر ايجاد قضاوت درست، سبب وحدت مسلمين نيز مي‌شود. وحدتي كه دشمن از آن هراسان است و براي نابودكردن آن برنامه ريزي‌هاي مستمر دارد. امام خميني ره در اين باره فرموده‌اند: "حج، بهترين ميعادگاه مُعارفه ملّت هاي اسلامي است كه مسلمانان، با برادران و خواهران ديني و اسلامي خود از سراسر جهان آشنا مي شوند، و در آن، خانه اي كه متعلق به تمام جوامع اسلامي و پيروان ابراهيم حنيف است، گردهم مي آيند و با كنار گذاردن تشخّص ها و رنگ ها و مليّت ها و نژادها، به سرزمين و خانه اوّلين خود رجعت مي كنند و با مراعات اخلاق كريمه اسلامي و اجتناب از مجادلات و تجملات، صفاي اخوّت اسلامي و دور نماي تشكل اُمّت محمدي صلي الله عليه و آله را در سراسر جهان به نمايش مي گذارند[۹].
خلاصه آنكه حج آنچنان آثار بي‌نظيري دارد كه دشمن براي مقابله با آن دست به كارهايي مي‌زند. از نا امن كردن حريم امن الهي تا ساخت و پخش شبهات و حتي لطيفه‌هايي تلخ ضد اين فريضه الهي؛ اميد آنكه با هوشيلري مسلمانان و به ويژه هموطنان عزيزمان اين توطئه‌هاي استكباري نقش بر آب گردد و بي جهت نيست در دعاهاي بهترين روزهاي سال يعني ماه ميهماني خدا، رمضان؛ از خدا مي‌خواهيم حج را نه تنها يكبار بلكه بارها و بارها و همه ساله قسمت ما گرداند. اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرَامِ فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَامٍ.
--------------------- پي‌نوشت [۱] - نمل : ۷۱؛ عنكبوت : ۲۰ و ... [۲] - رك: مكارم شيرازي، ناصر؛ تفسير نمونه، ج‏۳، ص: ۱۰۲ [۳] - نوري، ميرزا حسين؛ مستدرك الوسائل و مستنبط المسايل ج ۸، ص ۱۱۵، ح ۹۱۹۹ [۴] - رك : الكافي ۴ : ۲۵۵/۱۴ ، التهذيب ۵ : ۲۴/۷۱ ، عدّة الداعي : ۱۱۷ ، الوسائل ۱۱ : ۹۹/۱۴۳۴۰ [۵] - الخصال ۲ : ۶۳۵ ، الوسائل ۴ : ۱۱۶/۴۶۶۶ ، البحار ۱۰ : ۱۱۳ و ۹۹ : ۸/۱۷. [۶] - سوره بقره ، ۱۹۷ [۷] - صحيفه امام، ج‏۱۰، ص:۱۲۵ [۸] - صحيفه نور، ج ۹، ص ۲۲۵. [۹] - صحيفه نور، ج ۲۰،ص ۱۳


| شناسه مطلب: 88622




حج تمتع ياداشت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران