قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

آمادگی ۲۰ فرودگاه کشور برای خدمات‌دهی ویژه به حجاج قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

آمادگی ۲۰ فرودگاه کشور برای خدمات‌دهی ویژه به حجاج قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

آمادگی ۲۰ فرودگاه کشور برای خدمات‌دهی ویژه به حجاج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

آمادگی ۲۰ فرودگاه کشور برای خدمات‌دهی ویژه به حجاج قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

آمادگی ۲۰ فرودگاه کشور برای خدمات‌دهی ویژه به حجاج قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

آمادگی ۲۰ فرودگاه کشور برای خدمات‌دهی ویژه به حجاج قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

آمادگی ۲۰ فرودگاه کشور برای خدمات‌دهی ویژه به حجاج قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

آمادگی ۲۰ فرودگاه کشور برای خدمات‌دهی ویژه به حجاج
قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

آمادگی ۲۰ فرودگاه کشور برای خدمات‌دهی ویژه به حجاج

حسین اسفندیاریقائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آغاز عملیات حج در ۲۸ تیرماه خبر داد و گفت: امسال ۸۵ هزار نفر از ۲۰ فرودگاه کشور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از وزارت راه و شهرسازي، حسين اسفندياري، قائم مقام شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در امور فرودگاهها درباره عمليات حج در فرودگاه‌هاي كشور گفت: در سال جاري طبق اعلام سازمان حج و زيارت ۸۵ هزار حاجي از فرودگاه هاي كشور به سرزمين وحي اعزام مي‌شوند.
اسفندياري بازه اعزام حجاج را ۲۸ روزه اعلام كرد و افزود: در صورت عدم اعلام تغيير توسط سازمان حج و زيارت ثابت ماندن برنامه‌ها، پروازهاي رفت حجاج از ۲۸ تيرماه در فرودگاه‌هاي اهواز و بوشهر و حضرت امام و مشهد شروع شده و آخرين پروازهاي رفت هم ۲۴ مرداد در فرودگاه‌هاي حضرت امام و تبريز انجام مي شود.
وي ادامه داد: عمليات برگشت نيز از ۳ شهريور آغاز شده و تا ۲۲ شهريور به طول مي‌انجامد. اولين پرواز برگشت به فرودگاه بوشهر و آخرين پروازهاي برگشت در فرودگاه‌هاي بيرجند، تبريز، حضرت امام و گرگان انجام مي‌شود.
به گفته اسفندياري عمليات حج امسال در فرودگاه‌هاي امام‌خميني (ره)، مشهد، اصفهان، اهواز، شيراز، همدان، گرگان، ساري، تبريز، كرمان، اروميه، يزد، بيرجند، زاهدان، كرمانشاه، زنجان، بندرعباس، بوشهر، اردبيل و رشت انجام خواهد شد. البته مديريت فرودگاه امام (ره) بر عهده شهر فرودگاهي امام خميني (ره) مي باشد . همچنين بيشترين تعداد حجاج به تعداد ۲۲ هزار ۷۱۶ نفر از فرودگاه‌ امام خميني (ره) و كمترين تعداد حجاج به تعداد ۴۹۳ نفر از فرودگاه رشت اعزام خواهند شد.
اين مقام مسئول در شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران گفت: متولي اصلي حج در ايران سازمان حج و زيارت است و بعد از اعلام زمانبندي حج توسط اين فرودگاههاي كشور برنامه ريزي مربوطه را سازماندهي مي كنند . با اين حال در يك بازه زماني كوتاه بخش عمده‌اي از فرودگاه هاي ما درگير عمليات حج هستند و فشار زيادي بر روي شركت فرودگاه‌ها وجود دارد. بايد توجه داشت كه فرودگاه چون نقطه شروع و پايان سفر است، خاطره‌اي ماندگار در ذهن حجاج ايجاد مي‌كند.
مشاركت ۲۰ فرودگاه در عمليات حج
قائم مقام شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران عمليات حج را بسيار حساس توصيف كرد و گفت: چند ويژگي در مورد عمليات حج وجود دارد كه اين عمليات را حساس مي‌سازد. وگرنه به عنوان مثال در سال ۹۶، ۶۲ ميليون مسافر در فرودگاه هاي كشور جابجا شدند و آمار حج نسبت به اين تعداد مسافر زياد نيست.
اسفندياري حج را يك سفر معنوي با جنبه تقدس براي همه كشورهاي اسلامي دانست و افزود: حج براي اكثر حجاجي كه اعزام مي‌شوند، يك سفر براي يكبار در تمام عمر است. پس بايد همه تلاش‌ها انجام شود كه اين سفر با تسهيلات و روند مناسب انجام شود و خاطره خوبي براي مردم داشته باشد. همچنين بايد تلاش شود كمترين معطلي و كمترين تاخيرات در اين سفرها وجود داشته باشد. حجاج بايد به راحتي اعزام شوند و برگردند.
وي ادامه داد: مساله ديگر اين است كه اين تعداد حجاج در يك بازه زماني كوتاه اعزام شده و در بازه زماني كوتاه به كشور باز مي‌گردند. بنابراين فرودگاه ها بايد كاملا آمادگي مناسب را داشته باشند كه در اين بازه زماني بتوانند سرويس و خدمات خوبي را به حجاج و به شركت هاي هواپيمايي كه اين پروازها را انجام مي‌دهند، ارائه دهند.
اسفندياري از وجود تعداد زيادي از سالمندان در كاروان هاي اعزام حج و حضور همراهان در قالب مشايعت‌كننده و مستقبل به عنوان ويژگي‌هاي ديگر عمليات حج نام برد و گفت: ويژگي ديگر اين است كه كاروان‌هاي حج زمان بيشتري را در فرودگاه صرف مي كنند. اين مساله مخصوصا در فرودگاه‌هايي كه تعداد پروازهاي حجشان بيشتر است به آن معني است كه فضاي ترمينالي بايد به سرعت آماده شود. اين تعداد زياد كاروان ها بايد به گونه‌اي سازمان داده شوند كه امور پروازهاي عادي مختل نشود و خدمترساني به حجاج نيز به نحو احسن انجام شود.
تسهيلات ويژه فرودگاهي براي حجاج
قائم مقام شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران درباره اقدامات اين شركت براي تسهيل عمليات حج گفت: طبيعتا از هم اكنون اطلاع رساني به فرودگاه‌ها انجام شده است. جلسات هماهنگي مديران اين فرودگاه ها به همراه مسئول عمليات حج در چندين نوبت در تهران برگزار و برنامه ريزي هاي لازم را انجام خواهيم داد.
وي ادامه داد: هفته آينده بعد از ايام عيد فطر اولين جلسه هماهنگي را با مديران فرودگاه ها خواهيم داشت و تذكرات لازم ارائه خواهد شد. البته اولين اطلاع‌رساني به فرودگاه‌ها درباره حج سال ۹۷ در اسفندماه ۹۶ انجام شده است.
اسفندياري درباره اقدامات انجام شده براي ساماندهي همراهان حجاج گفت: تعداد زيادي از مردم مخصوصا در برگشت به عنوان مستقبل به فرودگاه ها مراجعه مي‌كنند. حتي در برخي شهرها شاهديم كه به ازاي هر حاجي تا ۳۰ نفر مستقبل به فرودگاه مراجعه مي كنند . يكي از برنامه هايي كه ما داريم براي ساماندهي مستقبلين و مشايعت كنندگان است تا حضورشان اخلالي در پروازهاي حج و ساير پروازها ايجاد نكند.
وي ادامه داد: پاركينگ مستقبلين به صورت خاص در فرودگاه ها آماده خواهد شد. اين محوطه‌ها بايد تجهيز و آماده شوند. در فرودگاه‌ها به منظور جلوگيري از مشكلات ترافيكي در مسير فرودگاه جلسات با هماهنگي با ارگان ها مربوطه، شركت‌هاي هواپيمايي، شركت‌هاي هندلينگ، سپاه. پليس، گذرنامه، گمرك، سوختگيري و همه ارگان‌هاي شهري از اين اتفاق جلوگيري شود.
اسفندياري افزود: تركيب زائران حج به سمت سالمندي حركت كرده است. بخشي از سالمندان توانايي انجام امورات شخصي خود را دارند و بخشي ديگر بايد خدمات ويژه دريافت كنند. خدمات ويژه براي سالمندان در ترمينالهاي فرودگاهي تدارك ديده شده است، اما خدمات از شهر به فرودگاه توسط كاروان ها و از ترمينال به هواپيما توسط شركت‌هاي هواپيمايي ارائه خواهد شد.
قائم مقام شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران هماهنگي با وزارت بهداشت را از ديگر اقدامات اين شركت دانست و گفت: امسال رفت و برگشت پروازهاي حج در اوج گرما انجام مي‌شود و لازم است كه در فرودگاه ها چه براي حجاج و چه مستقبلين و مشايعت كنندگان امكانات رفاهي براي مقابله با گرما انجام شود. بهبودتجهيزات داخل تريمنال‌ها و آماده سازي سيستم‌هاي سرمايشي از جمله اقدامات انجام شده است.
وي افزود: امسال نيز بر مبناي نظام ASQ نظارت و رتبه‌بندي فرودگاه‌ها بر اساس كيفيت عملكرد در عمليات حج انجام خواهد شد.
فرودگاه‌ها براي عمليات پروازي آماده‌اند
قائم مقام شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به اينكه امسال ۵۰ درصد عمليات پروازي توسط هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و ۵۰ درصد توسط هواپيمايي سعودي انجام مي‌شود، گفت: بر اساس اعلام سازمان حج و زيارت اعزام در فرودگاه اصفهان و اهواز و شيراز و همدان و كرمان و يزد و بيرجند و بندر عباس و رشت توسط هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و در فرودگاه‌هاي مشهد، گرگان، ساري، تبريز، اروميه، زاهدان، كرمانشاه و اردبيل توسط هواپيمايي سعودي انجام خواهد شد. فرودگاه حضرت امام نيز هر دو ايرلاين پرواز دارند.
اسفندياري فرودگاه‌‌هاي درگير در عمليات حج را آماده پذيرفتن هواپيماهاي سنگين دانست و افزود: مشخصات فرودگاه‌ها از جمله طول و مقاومت باند، ارتفاع از سطح دريا و دستگاه‌هاي ناوبري در نشريه اطلاعات هوانوردي يا AIP مندرج مي‌شود و ايرلاين بر اساس اين اطلاعات تايپ هواپيماي خود را مشخص مي‌كنند. اكثر فرودگاه هاي ذكر شده قابليت پذيرش هواپيماهاي بدنه متوسط و سنگين را دارند.
وي ادامه داد: هواپيمايي سعودي طبق پروسه‌هاي بين المللي و استاندارد با فرودگاه ها و شركت‌هاي هندلينگ كننده قرارداد مي‌بندند.
قائم مقام شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران درباره آمادگي فرودگاه ها براي عمليات پروازي نيز گفت: دستورالعملي براي مجموع تسهيلاتي كه بايد برقرار شود تهيه شده و در اختيار فرودگاه ها قرار خواهد گرفت. خدمات فرودگاهي به مسافران، عمليات فرودگاهي، هماهنگي با ارگان‌ها، نظارت بر هندلينگ و ... در اين دستورالعمل آورده شده است.
اسفندياري افزود: آخرين چك دستگاه‌هاي ناوبري و كمك ناوبري فرودگاه ها نيز توسط فلايت چك انجام شده و فرودگاه ها در آمادگي كامل به سر مي‌برند.
وي با اشاره به احتمال تاخير در پروازهاي حج نيز گفت:در بحث تاخير، فرودگاه نقشي ندارد، اما فرودگاه‌ها سعي نموده اند در صورت تاخير امكانات لازم را براي مسافران فراهم كنند.
شرايط ويژه عمليات سال گذشته حج
قائم مقام شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران درباره عمليات سال گذشته حج نيز گفت: حج سال گذشته يكي از عمليات‌هاي ويژه ما بود. بعد از حادثه سال ۹۴ در منا و شهيد شدن تعدادي از حجاج، حج براي يك سال تعطيل بود. در سال ۹۶ نيز تا نزديك زمان حج ترديد وجود داشت كه آيا حج برگذار مي‌شود يا نه. تنظيم زمان پروازهاي حج در فرودگاه‌ها در آخرين لحظات انجام شد.
وي ادامه داد: چون قسمت عمده مسافران حج را شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران جابجا مي‌كرد و اين شركت نيز براي گرفتن اسلات يا زمان پروازي در فرودگاه هاي جده و مدينه با مشكل مواجه بود، بار عمده حج در فرودگاه‌ها بود و وقتي اين بار به فرودگاه تحميل مي‌شود، بايد آمادگي مي‌داشتيم كه فرودگاه‌ها به هم نريزد.
اسفندياري افزود: سال گذشته كاروان‌هايي داشتيم كه در حدود ۲۰ ساعت در فرودگاه مانده بودند، چراكه فرودگاه هاي سعودي مجوز ورود پرواز را صادر نمي‌كردند. همچنين يك فرودگاه جديد نيز به عمليات حج اضافه شد و با اضافه شدن فرودگاه بيرجند عمليات حج در ۲۰ فرودگاه انجام شد.
وي گفت: اهميت سال گذشته اين بود كه بعد از يكسال وقفه با چنين شرايط ويژه‌اي در فرودگاه‌ها روبرو بوديم. از اين جهت سال سختي بود. مخصوصا كه تعداد حجاج در برخي فرودگاه‌ها تا ۳۵۰ درصد افزايش يافته بود و مي‌بايست امكانات لازم فراهم مي‌شد.
اسفندياري ادامه داد: با اين حال عمليات حج سال گذشته با يك حركت جهادي به خوبي انجام شد و كمترين اختلال، مشكل يا نارضايتي در فرودگاه ها نداشتيم.


| شناسه مطلب: 88816




فرودگاه حج 97



نظرات کاربران