دیدگاه شخصیت‌های دینی و فرهنگی درباره حج اجتماعی؛

فریضه حج، خیر کثیر برای امت اسلامی است دیدگاه شخصیت‌های دینی و فرهنگی درباره حج اجتماعی؛

فریضه حج، خیر کثیر برای امت اسلامی است دیدگاه شخصیت‌های دینی و فرهنگی درباره حج اجتماعی؛

فریضه حج، خیر کثیر برای امت اسلامی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دیدگاه شخصیت‌های دینی و فرهنگی درباره حج اجتماعی؛

فریضه حج، خیر کثیر برای امت اسلامی است دیدگاه شخصیت‌های دینی و فرهنگی درباره حج اجتماعی؛

فریضه حج، خیر کثیر برای امت اسلامی است دیدگاه شخصیت‌های دینی و فرهنگی درباره حج اجتماعی؛

فریضه حج، خیر کثیر برای امت اسلامی است دیدگاه شخصیت‌های دینی و فرهنگی درباره حج اجتماعی؛

فریضه حج، خیر کثیر برای امت اسلامی است دیدگاه شخصیت‌های دینی و فرهنگی درباره حج اجتماعی؛

فریضه حج، خیر کثیر برای امت اسلامی است
دیدگاه شخصیت‌های دینی و فرهنگی درباره حج اجتماعی؛

فریضه حج، خیر کثیر برای امت اسلامی است

حج از نگاه مسلمانان به معنای تبدیل شدن من به ما و قطره به دریا است و این دریا شدن آثار معنوی و مادی فراوانی دارد، یکی از ثمرات دریا شدن مسلمانان در حج، برادری و اخوت اسلامی است؛ حج برابری و برادری و امت واحده را به مسلمانان یادآوری می کند تا منافع خودشان را به عینه در این اجتماع بزرگ مشاهده کنند و اصلا حج خیر کثیر برای بقای امت اسلام است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يكي از مهمترين كليد واژه هاي دين اسلام، وحدت است؛ شكل گيري اسلام و پيروزي بر كفار ناشي از وحدت مسلمانان و تبعيت از پيامبر(ص) بود و در طول تاريخ نيز اين وحدت موجب بقاي اسلام شده است؛ مسلمانان در نقاط مختلف دنيا با رنگ هاي متفاوت، زبان هاي گوناگون، نژادهاي متنوع و مذاهب مختلف، هر ساله خانه خدا را به عنوان نقطه وحدت خود زيارت مي كنند و همچون قطره هايي از سراسر جهان در كنار خانه خدا به دريا تبديل مي شوند.
حج از نگاه مسلمانان به معناي تبديل شدن من به ما و قطره به دريا است و اين دريا شدن آثار معنوي و مادي فراواني دارد، يكي از ثمرات دريا شدن مسلمانان در حج، برادري و اخوت اسلامي است؛ حج برابري و برادري و امت واحده را به مسلمانان يادآوري مي كند تا منافع خودشان را به عينه در اين اجتماع بزرگ مشاهده كنند و اصلا حج خير كثير براي بقاي امت اسلام است و مي توان روزي را مشاهده كرد كه مسلمانان با بهره گيري از ثمرات حج، اقتدار گذشته خود را دوباره بازيابند.
حج را نبايد صرفا يك عمل فردي دانست، حج واجب حتما بايد در زمان و مكان مشخصي برگزار شود تا آثار اجتماعي آن نمايان شود، لذا خداوند در يكي از آيات خود مي فرمايد«وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَهِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ» (در ميان مردم براى اداى حج بانگ برآور تا پياده و سوار بر هر شتر لاغرى كه از هر راه دورى مى‏آيند به سوى تو روى آورند تا شاهد منافع خويش باشند و نام خدا را در روزهاى معلومى بر دامهاى زبان ‏بسته‏اى كه روزى آنان كرده است ببرند پس از آنها بخوريد و به درمانده مستمند بخورانيد).
زائران خانه خدا از راه دور و نزديك و با تفاوت هاي مذهبي و فرهنگي همه دور خانه خدا گردهم مي آيند تا بازگشتي به اصل توحيدي خود داشته باشند و عملا نشان دهند كه همه معتقد به يك خدا، يك پيامبر و يك كتاب هستند، لذا چنين حضوري آن هم با اشتراكات اساسي، نيروي قدرتمندي براي اقتدار مسلمانان و مقابله با مشكلات فراهم مي كند؛ امت اسلامي با حضور در حج قدرتمندتر مي شوند و بايد اين وحدت را براي حل مشكلات جهان اسلام به كار گيرند، هر چند متاسفانه از اين حضور ميليوني كمتر براي پيگيري مشكلات جهان اسلام استفاده شده است و اين وظيفه علما، نخبگان و رهبران جهان اسلام است تا از مراسم حج براي شكوه بيشتر امت اسلامي استفاده كنند.
در اين نوشتار برخي از شخصيتهاي ديني و فرهنگي كشورمان به مسئله وحدت و اقتدار امت اسلامي از زاويه حج پرداخته اند.
آيت الله عباس كعبي، عضو مجلس خبرگان رهبري معتقد است، حج نقش مهمي در نزديكي قلوب امت اسلامي به يكديگر دارد و مسلمانان با حضور در اين مراسم الهي، دلهاي خود را به يكديگر نزديك تر مي كنند.
حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي، نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه هم مي گويد: فريضه حج يكي از مناسك بسيار اثرگذار و اثر بخش در بين امت اسلامي است و بايد تلاش كنيم تا اين فريضه با بهترين شكل ممكن اجرا شود.
حجت الاسلام قرائتي هم معتقد است، اين سفر معنوي ميليون ها انسان فارغ از رنگ، نژاد، مذهب همه اعمال مشتركي را انجام مي دهند و از تكبر و خودخواهي خود را آزاد كرده و هواي نفس را ذبح مي كنند و اين درياي جمعيت كه همه با لباس احرام هستند، نشان مي دهد ملي گرايي و نژادپرستي در حج جايي ندارد. اين مفسر قرآن كريم مي گويد: اجتماع مسلمانان در كنگره حج يك گردهمايي بزرگ سياسي نيز است و اين حضور نشانه قدرت و اقتدار امت اسلامي براي مقابله با توطئه هاي دشمنان است.
آيت الله عباسعلي سليماني، نماينده ولي فقيه در استان سيستان و بلوچستان هم معتقد است، دشمنان از حج ابراهيمي و محمدي هراس دارند و برگزاري چنين حجي از سوي مسلمانان، معادلات آنها را برهم مي زند. عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به لزوم برگزاري حج كارآمد اظهار مي كند: حج بايد مشكلات جهان اسلام را حل كند و اگر مي خواهيم وحدت امت اسلامي تقويت شود و از مشكلات رهايي پيدا كنيم، بايد به حج كارآمد توجه ويژه داشته باشيم.
آيت الله محمد علي موحدي كرماني، امام جمعه موقت تهران هم معتقد است، حج و سرزمين وحي، فرصتهاي بي نظيري است تا مسلمانان در كنار عبادت و تقويت معنويت، به فكر مشكلات اجتماعي- سياسي خود باشند وچه جايي بهتر از كنگره حج كه دشمنان قدرت مسلمانان در سايه برادري را به چشم ببينند.
وي مي افزايد: اينكه مسلمانان از اقصي نقاط دنيا در موسم حج گرد هم مي آيند و اقتدار خود را به دنيا نشان مي دهند، موجب مي شود كه كفار و مستكبران از اين اجتماع عظيم هراسان باشند.
حجت الاسلام احمد مازني، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس هم معتقد است، اگر مسلمين در قالب ديپلماسي حج با يكديگر تعامل داشته باشند و حج ابراهيمي را در قالب ديپلماسي امت اسلامي تعريف كنند؛ حج يك فرصت استثنايي براي تعالي و رشد مسلمانان خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين حميد محمدي، دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني كشور هم مي افزايد: وحدت اجتماعي مسلمين با گردآمدن در كنار خانه امن الهي و رهايي از ننگ و رنگ قوميت و نژاد و كشور و مواردي از اين دست، حاصل فريضه حج است. معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي گويد: در بُعد سياسي نيز قرار گرفتن مسلمانان با ديدگاه¬هاي مختلف و مذاهب گوناگون در كنار هم و به مركزيت خانه خداوند، يادآور و زمينه¬ ساز اين حقيقت است كه امت اسلامي تنها و تنها بايد با محوريت فرمان الهي و با توجه به اصول اساسي اسلام، جهت¬گيري¬ هاي خويش را سامان دهد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران