حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در جمع زائران حج تمتع؛

حجاج به جو سازی های فضای مجازی علیه حج توجه نکنند حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در جمع زائران حج تمتع؛

حجاج به جو سازی های فضای مجازی علیه حج توجه نکنند حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در جمع زائران حج تمتع؛

حجاج به جو سازی های فضای مجازی علیه حج توجه نکنند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در جمع زائران حج تمتع؛

حجاج به جو سازی های فضای مجازی علیه حج توجه نکنند حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در جمع زائران حج تمتع؛

حجاج به جو سازی های فضای مجازی علیه حج توجه نکنند حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در جمع زائران حج تمتع؛

حجاج به جو سازی های فضای مجازی علیه حج توجه نکنند حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در جمع زائران حج تمتع؛

حجاج به جو سازی های فضای مجازی علیه حج توجه نکنند حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در جمع زائران حج تمتع؛

حجاج به جو سازی های فضای مجازی علیه حج توجه نکنند
حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در جمع زائران حج تمتع؛

حجاج به جو سازی های فضای مجازی علیه حج توجه نکنند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن پاسخ صریح و شفاف به شایعه سازی ها در مورد مسائل ارزی حج تأکید کرد که حجاج به هیچ عنوان به جو سازی های فضای مجازی علیه حج توجه نکنند.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، همايش متمركز زائران حج تمتع استان قم با حضور بيش از 2000 نفر از زائران حج تمتع 97 در ورزشگاه شهيد حيدريان قم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي‌عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در اين همايش با اشاره به اين كه حج توفيقي بزرگ از جانب خداوند متعال است، اظهار داشت: خداوند در اين سفر حاجي را به خانه خود دعوت كرده كه موفقيت بزرگي براي او است و اميدواريم كه همگان ارزش لحظه لحظه اين سفر را درك كنند.
حج سفري منحصر به فرد است
وي افزود: سفر حج سفري منحصر به فرد است كه بركات آن درسفرهاي ديگر قابل دستيابي نيست، زائر در سفر حج به يك سلسله از دستاوردهايي نائل مي‌ شود كه به صورت يكجا در فرايض ديگر قابل دسترسي نيست و از جمله آنها مغفرت و آمرزش گناهان است.
سرپرست حجاج ايراني يادآور شد: در برخي روايات داريم بعد از طواف وقتي حاجي پشت مقام ابراهيم نمازمي‌ خواند فرشته اي به شانه راست او دست مي‌ زند و مي‌ گويد: «خداوند تو را بخشيد، از امروز كار را از نو شروع كن».
وي با اشاره به اين كه پاداش حج مبرور در روايات، بهشت عنوان شده است، خاطرنشان كرد: يكي ديگر از دستاوردهاي حج اين است كه خداوند به حاجي خير دنيا و آخرت را عنايت مي‌ كند، همچنين نورانيتي كه از بركات سفر حج نصيب حاجي مي‌ شود تا زماني كه گناه نكرده است در جان او باقي مي‌ ماند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر تصريح كرد: دعاي حاجي مستجاب است و درروز قيامت همنشين با پيامبران و ائمه اطهار(ع) خواهد بود، از اين رو مي‌ توانيم صريحا بگوئيم كه اين همه دستاورد و اجر و ثواب در هيچ عبادتي ديده نمي شود؛ همه اين بركات در كنار زيارت قبر نوراني پيامبر گرامي اسلام (ص) و چهار امام معصوم به اوج خود مي‌ رسد.
استفاده از سفر حج نيازمند برنامه ريزي دقيق است
وي با اشاره به اينكه بايد براي سفر حج برنامه ريزي دقيقي داشته با شيد تا بتوانيد به همه اين اهداف برسيد ، اظهار داشت: درغير اين صورت ممكن است خيلي از اين بركات از دست حاجي برود به همين جهت ما امسال شعار حج را «حج، تحول روحي و اخلاقي، سبك زندگي ديني، عزت و كرامت اسلامي» قرار داده ايم.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه با اشاره به اين كه مردم در مرحله اول از حج بهره معنوي و اخلاقي مي‌ برند، گفت: حاجي بايد با سبك زندگي ديني و اخلاق و رفتار پيامبر و ائمه اطهار(ع) آشنا شده و بعد از برگشتن برنامه جديد زندگي را در اختيار داشته باشد و در اين كنگره به گونه اي رفتار كند كه موجب عزت و كرامت و سربلندي امت اسلامي بشود.
وي تأكيد كرد: شما و ما براي هركدام از اين سه بخش بايد برنامه ريزي جداگانه اي داشته باشيم و اميدواريم با كمك يكديگر به اين اهداف برسيم؛ يكي از مسائلي كه بايد به آن توجه داشت شرايط حساس كنوني منطقه است كه به شكل دهي درست برنامه ريزي ها به ما كمك مي‌ كند.
تا به امروز در حوزه برگزاري حج مشكل مهم و تاثيرگذاري نداشته ايم
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر ادامه داد: درعين حالي كه روابط سياسي و اقتصادي با دولت عربستان نداريم ولي در حوزه حج مشكل خاصي بين دو كشوروجود ندارد چراكه با هم توافق نامه امضا كرده ايم، كارها و مقدمات سفر را انجام داده ايم و تا به امروز كه در آستانه سفر حج هستيم مشكل مهمي وجود ندارد.
وي با تأكيد بر اين كه نبايد به برخي شيطنت ها در فضاي حج توجه كرد، خاطرنشان ساخت: برخي سال گذشته باعث ايجاد خوف و ترس در مردم شدند تا جايي كه شماري از زائران از سفر حج انصراف دادند ولي حاجياني كه به حج مشرف شدند سفري همراه با عزت و كرامت و امنيت داشتند.
سرپرست حجاج ايراني خطاب به زائران گفت: شما هيچ گونه اضطراب و استرسي به خود راه ندهيد و با قدرت براي حجي صحيح آماده كنيد.
تفاوت قيمت حج تنها به دليل تفاوت اجاره هتل ها است
وي با اشاره به اين كه درحج هيچگونه تبعيضي بين زائران وجود ندارد، خاطرنشان كرد: غذا، حمل و نقل و ساير موارد براي همه حجاج يكي است و تبعيضي وجود ندارد و تنها اختلاف قيمت براي مسكن است، چراكه ساختمان هاي مكه و مدينه متفاوت است و قيمت اجاره هريك با ديگري تفاوت دارد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر تصريح كرد: درطول چند سال گذشته همه تلاش ما بر اين بوده كه قيمت حج افزايش پيدا نكند و اگر شما شاهد افزايش قيمت حج هستيد به دليل نوسانات ارزي است كه در كشورما متأسفانه در اين سال ها بوجود آمده است ، سال گذشته قيمت ارز حدود 3350 بوده و امسال 3900 تومان شد و همين اختلاف قيمت باعث افزايش قيمت حج سالجاري شده است.
ارز حج 97 سال گذشته به قيمت روز خريداري شده است
وي بيان داشت: برخي موجي به راه انداخته اند كه چرا ارز دولتي به حجاج اختصاص پيدا كرده است؟ ما صريحا اعلام مي‌ كنيم كه هيچ سوبسيدي در ارتباط با حج و حجاج اختصاص داده نشده است، چراكه سازمان حج و زيارت ارز را در اسفندماه سال گذشته تهيه كرده و تمام پول را پيش از پايان سال به بانك مركزي پرداخت كرده است و در آن زمان قيمت دلار همين 3900 تومان بود نه بيشتر.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه با اشاره به اين كه هيچكس هيچ منتي بر حجاج ندارد، ابراز كرد: شما حاجيان عزيز به اين جنجال ها به هيچ عنوان توجه نكنيد، هرچند اخيرا برخي نيز به اشتباه خود اعتراف كرده و عذرخواهي كردند، ولي چه كنيم كه هركار بكنيم عده اي با حج مخالف هستند.
وي تأكيد كرد: در چند ماه گذشته 850 هزار نفر فقط به يك كشور همسايه ايران سفر كرده و مبالغ ارزي قابل توجهي به اين كشور برده اند ولي وقتي نوبت به 85 هزار حاجي مي‌ رسد كه 12 يا 13 سال در نوبت بوده اند و مي‌ خواهند حج واجب خود را به جاي بياورند عده اي فرياد مي‌ زنند كه ارز را از كشور خارج نكنيد.
حج جز در شرايط خاص و استثنايي تعطيل بردار نيست
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر ادامه داد: حج جز در شرايط خاص و استثنايي تعطيل بردار نيست، اهميت حج تا جايي است كه در روايت داريم اگر شرايطي به وجود بيايد كه مردم به حج نروند بر حاكم جامعه اسلامي است كه مردم را به حج بفرستد.
وي با تأكيد بر اينكه حج بيرق و علم اسلام است، ابراز داشت: برخي شيطنت بدتري كردند و گفتند حالا كه حاجي مي‌ خواهد به عربستان برود و خريد كند با ارز آزاد خريد كند، ما در جواب مي‌ گوييم حاجي براي انجام فريضه حج به حرمين شريفين مشرف مي شود نه براي خريد! تمامي پول خود را هم خود پرداخت مي كند و هيچ باري بر دوش دولت ندارد ليكن حاجي كه بيش از يك ماه در سفر حج است و گاهي نيازهاي اوليه اي مثل خريد آب و برخي مسائل ديگر پيدا مي‌ كند آيا نبايد براي هزينه هاي اوليه خود ارز همراه داشته باشد؟ آيا چون حاجي است و سفر ديني است بايد براي او تضييقات قائل شد ولي براي آنتاليا و تايلند و... خروج ارز بلا مانع تلقي مي شود ؟ آيا اين ظلم نيست؟
سرپرست حجاج ايراني يادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سخنراني خود در روز عيد فطر از مردم خواستند كه به دليل مشكلات اقتصادي داخلي، سفرهاي خارجي را كمتر كنند ولي هوشيارنه و بلافاصله حج و عتبات را استثناء كردند.
تهيه بيش از 1300 محصول فرهنگي براي حجاج
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين كه شيوه هاي آموزشي جديد براي حجاج زمينه حج بهتر را فراهم كرده است، عنوان كرد: تا به حال بيش از 1300 اثر مكتوب و نرم افزارمتعدد تهيه شده كه همه اين موارد بر روي سايت بعثه وجود دارد وآمكان خريد سوغات از داخل كشورنيزفراهم شده است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر تصريح كرد: ما قيم مردم نيستيم و نمي خواهيم كسي را مجبور كنيم ولي با توجه به شرايط اقتصادي كشور و شعار سال 97 كه رهبر معظم انقلاب در ابتداي سال اعلام كردند، شايسته است كه زائران فهيم و فرهيخته با خريد اجناس داخلي براي توسعه اشتغال و توليد در كشور تلاش كنند تا در سفر حج بتوانند از فرصت ها كمال استفاده را ببرند. وي بيان داشت: انس با قرآن و نماز و دعا در مسجدالحرام و مسجد النبي ارزش بسيار بالايي دارد تا جايي كه ثواب يك ركعت نماز در مسجد الحرام ثواب صد هزار ركعت نماز درمكان هاي ديگر است، يا وقتي حاجي در صحراي عرفات مي‌ نشيند و همراه با امام زمان(عج) دعاي عرفه مي‌ خواند و مناجات مي‌ كند مورد آمرزش خداوند قرار مي‌ گيرد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه با اشاره به اين كه زيبايي هاي سفر حج در هيچ كجاي دنيا ديده نمي شود، عنوان داشت: اين فرصت ها تنها براي برخي بندگان خاص خدا فراهم مي شود و بايد براي چنين موقعيتي آماده بشويم و به اسرار و معارف و احكام حج نيز توجه داشته باشيم.
وي تأكيد كرد: در حج چندين سال است كه برخي امور به خود زائران سپرده شده و بخش هاي زيادي از مسئوليت هاي اداري حذف شده است به همين جهت در هركارواني 10 نفر از زائران به عنوان ياوران حجاج انتخاب شده اند تا هم بهره برداري معنوي از سفر حج داشته باشند و هم ثواب مضاعفي در خدمت به ديگر زائران ببرند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر ادامه داد: سفر حج سفر تأثير گذاري است و رهبر معظم انقلاب نيز روي حج عنايت ويژه اي دارند و ما اميداوريم كه با عنايت خداوند متعال و پيامبر گرامي اسلام(ص) و ائمه معصومين حجاج با حجي مقبول به كشور عزيزمان بازگردند.
بر اساس اين گزارش، پيش از سخنان سرپرست حجاج ايراني، آقاي مهدي صالحي، سرپرست اداره حج و زيارت استان قم لزوم رعايت قوانين كشور عربستان و داشتن سعه صدر براي رسيدن به حجي مقبول را يادآور شد و در ادامه، آقاي اكبر رضايي، معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت، از زائران خواست تا براي زائران ساير كشورهاي اسلامي الگو باشند.
در پايان همايش ، آموزش عملي مناسك حج توسط حجت الاسلام و المسلمين مظلومي، معاون فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري براي زائران بيت الله الحرام اجرا شد.




نظرات کاربران