حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

زائران سفر حج آمادگی جسمی، علمی و روحی داشته باشند حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

زائران سفر حج آمادگی جسمی، علمی و روحی داشته باشند حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

زائران سفر حج آمادگی جسمی، علمی و روحی داشته باشند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

زائران سفر حج آمادگی جسمی، علمی و روحی داشته باشند حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

زائران سفر حج آمادگی جسمی، علمی و روحی داشته باشند حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

زائران سفر حج آمادگی جسمی، علمی و روحی داشته باشند حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

زائران سفر حج آمادگی جسمی، علمی و روحی داشته باشند حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

زائران سفر حج آمادگی جسمی، علمی و روحی داشته باشند
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

زائران سفر حج آمادگی جسمی، علمی و روحی داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر گفت: زائرانی که در سال ۸۵ با یک میلیون تومان برای حج ثبت نام کردند و تاکنون نامشان در لیست افرادی که خواستار سفرحج بوده اند، قرارنگرفته؛ ارزش پولشان پایین آمده و بر همین مبنا نمی‌توان زائر را مقصر افزایش قیمت دلار دانست. بنابراین دیگران باید از حجاج طلب حلالیت کنند نه اینکه به گفته برخی، حجاج از مردم و مسئولین طلب حلالیت نمایند! چرا که حجاج حق کسی را پایمال نکرده اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اولين گروه از زائران ايراني حج تمتع ۹۷ در تاريخ ۲۷ تيرماه عازم سرزمين وحي مي‌شوند. خبرنگار خبرگزاري ميزان به همين مناسبت با حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني در خصوص آخرين وضعيت حج تمتع ۹۷ و تمهيدات انديشيده شده براي اعزام زائران به گفت‌وگو پرداخت كه در ادامه مشروح خبر را مي‌خوانيد.
خبرگزاري ميزان: آخرين تمهيدات انديشيده شده براي حج تمتع ۹۷ و تعاملات صورت گرفته با ميزبان (وزارت حج عربستان) براي برگزاري حج امسال را بيان فرماييد؟
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر: تعاملات برگزاري حج سال بعد، همه ساله ازهمان موسم حج آغاز مي‌شود. در سال گذشته نيز همزمان با انجام مناسك حج، سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري رايزني‌ها را براي برگزاري حج تمتع ۹۷ شروع كردند. همزمان بيش از ۲۵ كميته كارشناسي تشكيل و به آسيب شناسي حج تمتع ۹۶ پرداخته شد و علاوه بر آن مقدمات اجاره هتل‌هاي موردنظر انجام پذيرفت.
در سال ۹۵ به علت ممانعت‌هاي طرف مقابل موفق به تشرف به حج نشديم و در نتيجه هتل‌ها و آشپزخانه‌هاي در اختيار ايران را به ديگران اجاره دادند و ما در سال ۹۶ به همين دليل دچار مشكلاتي شديم، اما به هر نحوي كه شد حج ۹۶ را سپري كرديم؛ ولي در حج گذشته به دنبال اين بوديم كه آشپزخانه‌اي جديد با ظرفيت بيشتر در مكه ساخته شود و خوشبختانه اين اتفاق افتاد و در حال حاضر براي اولين بار يك آشپزخانه مدرن و جديد درعربستان ساخته شده كه حدود ۷۰ الي ۸۰ هزار پرس غذا در هر وعده ظرفيت دارد.
پس از بازگشت حجاج، كميته‌هاي آسيب‌شناسي فعاليت خود را آغاز و اشكالات پيش آمده در برگزاري حج ۹۶ را استخراج كردند و تلاش خود را براي رفع كاستي‌ها به كار گرفتند. جلسات شوراي برنامه ريزي بعثه مقام معظم رهبري نيز پس از استخراج نتايج كارشناسي كميته‌ها، برگزارو در آن اشكالات موجود در حج سال گذشته و راهكار‌هاي رفع آن‌ها بررسي شد.
علاوه بر اين، مذاكرات حج زودتر از سال قبل با وزيرحج عربستان برگزار شد و جزو اولين مذاكراتي بود كه مسئولان حج كشور‌ها با ميزبان داشتند. همين امر موجب شد تا به موقع برنامه ريزي‌هايمان را در زمينه برگزاري حج تمتع ۹۷ انجام دهيم. در حال حاضر تقريبا مباحث مربوط به منازل، تداركات وحمل و نقل و امثال آن نهايي شده است و اميدواريم از ۲۷ تيرماه كه نخستين گروه از زائران مشرف مي‌شوند، بتوانند به سهولت برنامه‌هاي حج خود را انجام دهند.
زائران عزيز به اين نكته توجه داشته باشند كه وقتي گفته مي‌شود امكانات لازم براي حج تمتع ۹۷ فراهم شده به اين معنا است كه در حد توان امكانات براي زائران فراهم شده و مسئولان حج و زيارت سعي كرده اند هر تعداد هتل مناسب كه در مكه و مدينه وجود دارد اجاره كنند؛ اما به همه ظرفيت‌هاي مورد علاقه خود در اين زمينه دست پيدا نكرده‌ايم. در مدينه چندين سال است كه ساخت و سازي صورت نگرفته است و در زمينه اجاره هتل در اين شهر با مشكلاتي مواجه هستيم؛ ولي در مكه شرايط مسكن به نسبت بهتر است و مي‌توانيم بگوييم با توجه به مقدورات‌مان در خصوص اجاره هتل در مكه در شرايط مطلوبي قرار داريم.
خبرگزاري ميزان: در زمينه آموزش زائران و برنامه‌هاي فرهنگي در حج تمتع ۹۷ چه اقداماتي صورت گرفته است؟
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر: آموزش‌هاي بعثه مقام معظم رهبري بسيار گسترده است. بخشي از آموزش‌هاي ما براي زائران در داخل كاروان صورت مي‌گيرد؛ ده جلسه كلاس آموزشي براي مدينه قبلي‌ها در نظر گرفته شده و براي زائران مدينه بعد نيز دوازده جلسه آموزشي در نظر گرفته شده است.
علاوه بر اين بخشي از آموزش‌هاي سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري در ماه مبارك رمضان به صورت متمركز در برخي نقاط كشور انجام شد و تلاش ما بر اين بود تا بحث‌هاي معرفتي، اسرار معارف و امثال آن را بهترين سخنران‌ها براي زائران مطرح كنند و اين آموزش‌ها با استقبال خوبي از سوي مردم همراه شد.
زائران سفر حج آمادگي جسمي، علمي و روحي داشته باشند/ در مورد پرونده شهداي منا هنوزجواب قاطعي به ما داده نشده است/نمي‌توان زائر را مقصر افزايش قيمت دلار دانست
همچنين يك سلسله جلسات نيز به صورت متمركز برگزار مي‌شود كه در تهران روز جمعه ۸ تيرماه در سالن ورزشگاه آزادي برگزار شد و حدود ۱۲ هزار زائر در آن شركت كردند و آخرين اطلاعات در اختيار زائران و مردم قرار گرفت. البته در مشهد مقدس و برخي استان‌هاي كشور نيز اين جلسات برگزار شده يا در حال برگزاري است و قريب به اتفاق زائران تحت پوشش اين نوع آموزش‌ها قرار مي‌گيرند.
يك سلسله آموزش‌هاي زائران هم به صورت مجازي انجام مي‌شود و زائران مي‌توانند از طريق اينترنت از آن‌ها بهره‌مند شوند. اين برنامه‌هاي آموزشي به زبان فارسي و چند زبان ديگر بر روي سايت بعثه قرار گرفته است و در دسترس عموم قرار دارد و زائران مي‌توانند به راحتي از اين آموزش‌ها بهره‌مند شوند. البته از اساتيد برجسته استفاده شده تا عموم مردم و زائراني كه مي‌خواهند به حج مشرف شوند بهره‌مند گردند.
علاوه براين اطلاعات مربوط به پژوهش‌هايي كه در حوزه حج و زيارت صورت گرفته روي سايت بعثه قرار دارد تا علاقمندان از آن‌ها بهره‌مند شوند و در صورت تمايل اين اطلاعات را در تلفن همراه خود ذخيره كنند. معتقديم كه بهره گيري از اين كتب، جزوات، نشريات و فايل‌هاي صوتي و تصويري درخصوص حج، كمك بسياري به زائران مي‌كند تا ازطريق آن به معرفت افزايي بپردازند و بتوانند از فرصت حج به خوبي استفاده كنند.
خبرگزاري ميزان: چه فعاليت‌ها و برنامه‌هايي براي آشنايي هر چه بيشتر زائران با مباحث معرفتي و اسرار و معارف حج در بعثه پيگيري شده است؟
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر: به روحانيون توصيه شده است كه درجلسات آموزشي بيشتر وقت خود را به مباحث معرفتي و آداب و اخلاق سفراختصاص دهند ودر مورد مناسك فقط به بيان كليات مناسك حج بپردازند؛ چرا كه اين مباحث كمتر در ذهن مي‌ماند و زائران درمدت زمان كمي آن‌ها را فراموش مي‌كنند. همچنين از چند سال قبل براي رشد نيروي انساني بعثه تلاش‌هاي گسترده‌اي صورت گرفته و نيرو‌هاي خوبي پرورش يافته اند و بسياري از روحانيون ما استاد دانشگاه و داراي مدارك عالي حوزوي هستند مثلا بيش از ۴۰ نفر از نيرو‌هاي ما مدرك دكتري روانشناسي، جامعه شناسي و فقه و حقوق دارند.
علاوه بر اين ابزار‌هاي آموزشي را نيز كاملا متنوع كرده‌ايم و آموزش‌هاي لازم به زائران به صورت پاورپوينت، عكس و فيلم به زائران ارائه مي‌شود. CD مسافر قبله را نيز به‌روز كرده و در اختيار زائران قرار داده ايم و انجام اين اقدامات موجب شده در زمينه آموزش زائران كمبودي احساس نشود. اميدوار هستيم نتيجه اين آموزش‌ها در حج ظاهر شود و زائران بتوانند با بهره گيري از آن‌ها به خوبي مناسك حج خود را بجا آورند.
خبرگزاري ميزان: باتوجه به اينكه مقام معظم رهبري امسال را سال حمايت از كالاي ايراني نامگذاري كرده اند، ساز و كار بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت در زمينه تهيه سوغات از كالاي ايراني چه بوده است؟ حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر: پس از اينكه مقام معظم رهبري شعار امسال را حمايت از كالاي ايراني انتخاب كردند، جلسات متعددي برگزاركرديم تا بتوانيم زائران را ترغيب كنيم تا خريدهايشان را از داخل تهيه و سعي كنند كالاي ايراني خريداري نمايند؛ به گونه‌اي كه توليدات داخلي و اشتغال رونق پيدا كند و ما در زمينه تحقق اين شعار، گامي اساسي برداشته باشيم.
البته ازسال ۸۵ در زمينه سوغات، مطالعات و كارشناسي‌هاي خوبي در اين زمينه صورت گرفته بود ليكن بستر آن تاكنون آنگونه كه بايد و شايد فراهم نبود. به طور مثال در يك برهه زماني فروشگاه‌هاي شاهد يكسري وسايل و لوازم برقي را به مردم مي‌فروختند منتهي، چون در ايران كمبود وسايل و لوازم داخلي داشتيم و بعضي از كالا‌ها توليد داخل نبودند و تحويل آن‌ها در مدت زمان بيشتري انجام مي‌شد، به صورت فراگير فرآيند حمايت از كالاي ايراني اجرايي نشد.
درحال حاضر امكانات بسياري در حمايت از كالاي ايراني و فروش كالا‌هاي داخلي به زائران فراهم شد و فعاليت فروشگاه‌هايي كه به صورت اينترنتي خريد و فروش انواع لوازم و وسايل را انجام مي‌دهند موجب شده است تا زائران به راحتي در منزل خود مشاهده، انتخاب و نسبت به خريد كالاي مورد نظر شان اقدام كنند و در كوتاه‌ترين زمان درمنزل خود آن‌ها را دريافت كنند. اين طرحي بود كه ما هميشه دنبال آن بوديم و با بعضي از اين شركت‌ها مذاكره كرديم و قرار بر اين شد كه برند‌هاي داخلي را در دسترس مردم قرار دهند و برخي از وسايل كه توليد داخلي چنداني ندارند مانند تلفن همراه، تبلت و كامپيوتر را كه اكثرا توليد خارجي هستند با تخفيف مناسب بين ۱۰ تا ۵۰ درصد در اختيار متقاضيان قرار دهند و تخفيف ۵ درصدي را نيز براي حجاج لحاظ كنند.‌
نمي‌خواهيم مدعي شويم كه با انجام اين كار، حركت مطلوبي را در زمينه تهيه سوغات زائران انجام داده ايم، ولي اجرايي شدن اين طرح گام موثري در جهت حمايت از كالاي ايراني بوده و در نظر داريم تا با اصناف نيز جلسه‌هايي برگزار و فروشگاه‌هاي بزرگ را نيز مجهز كنيم تا مردم و زائران در داخل كشور خريد‌هاي خود را انجام دهند. البته از نطر فرهنگي با توجه به نظرسنجي‌هايي كه داشته ايم بايد كار‌هاي بيشتري براي اجرايي شدن اين طرح صورت گيرد و نياز است كه صدا و سيما و مطبوعات وارد ميدان شوند و به مردم اطلاع رساني كنند باتوجه به فرصت كمي كه براي انجام مناسك حج دارند، بهتر است در داخل كشور براي خريد مايحتاج خود اقدام كنند و در حج بيشتر به عبادت بپردازند و به دنبال سوغات معنوي باشند تا سوغات مادي.
با توجه به سطح بالاي فرهنگ و دانش مردم كشورمان، اميدوارهستيم بتوانيم به آرامي فرهنگ خريد سوغات از كالاي ايراني را در بين مردم رواج دهيم. البته ما نمي‌توانيم قيم‌گونه با مردم برخورد كنيم، مردم فهيم و لايق هستند و وظيفه ما فراهم كردن بستر لازم براي خريد كالاي ايراني است و در نهايت انتخاب با خود مردم است و مردم بخاطر حمايت از توليدات داخلي قطعا ما را در اين راستا همراهي خواهند كرد.
خبرگزاري ميزان: توصيه‌هاي شما به زائران ايراني در زمان برگزاري حج تمتع چيست؟
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر: زائران ايراني بدانند كه اين سفرممكن است يك بار بيشتر در طول عمر تكرار نمي‌شود و ثبت نام كنندگان ۱۵ الي ۱۶ سال در نوبت حج قرار داشته تا مشرف شوند و كساني هم كه مشرف مي‌شوند معمولا از سن و سال بالايي برخوردارند. برهمين مبنا به زائران توصيه مي‌كنيم اكنون كه درآستانه تشرف به حج هستيد و هدف‌تان بهره برداري از حج است، چند آمادگي براي خودتان ايجاد كنيد و اين آمادگي‌ها عبارتند از: آمادگي جسمي، علمي و روحي.
در زمينه آمادگي جسمي بسياري از مردم ما متاسفانه اهل تحرك جسماني، ورزش و پياده روي نيستند و اين باعث مي‌شود پس از تشرف به حج و مقداري پياده روي زير آفتاب، به دليل ضعف جسماني مريض شوند و چند روز از فرصت خود براي بهره برداري از حج را از دست بدهند؛ بنابراين بهتر است از همين حالا شروع كنند و تحرك و پياده روي داشته باشند و خودشان را از لحاظ جسمي آماده كنند؛ يا اگر بيمار هستند دارو‌هاي مورد نيازشان را حتما به همراه داشته باشند تا در عربستان گرفتار نشوند و مجبور نباشند بابت خريد دارو‌هاي خاص هزينه‌هاي گزافي بپردازند چرا كه در عربستان هزينه‌هاي خريد دارو بسيار بيشتر از ايران است.
در زمينه آمادگي علمي بايد بگويم كه مكه و مدينه جايگاه رفيع و بلندي در اسلام دارد و محل پيدايش و رشد و شكوفايي دين اسلام است. مسائل مربوط به هجرت و بعثت پيامبر اعظم و تاريخ انبيا از جمله مباحثي است كه همچون احكام وضو و غسل، زائران بايد به آن اشراف داشته باشند و بايد مناسك حج، آداب سفرو زيارت، اسرار و معارف حج و تاريخ اسلام را به خوبي بدانند. اين موارد قابليت يادگيري يك شبه را ندارند و بهتر است زائران قبل از تشرف به حج از آن‌ها آگاهي يابند، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي چند ساعته هم نمي‌تواند براي اين مهم كافي باشد. بر همين مبنا جزوه‌ها و كتاب‌هاي لازم بر روي سايت بعثه قرار گرفته تا زائران از آن‌ها بهره‌مند شوند و اين اطلاعات قابليت ذخيره بر روي تلفن همراه را نيز دارد.
آمادگي روحي نيز از اهميت بسياربالايي برخوردار است زائر قبل از تشرف به حج بايد مقدمات انجام حج مبرور را فراهم كند. پيش از انجام سفر از اطرافيانش طلب بخشش كند و حلاليت بطلبد. زائراني كه عادت به نماز شب ندارند ازهمين حالا تمرين كنند، چرا كه به زائران توصيه مي‌شود در مسجدالحرام قبل از اقامه نماز صبح نسبت به خواندن نماز شب اقدام كنند و غفلت از اين فريضه توسط زائرين ممكن است بعد‌ها برايشان حسرت برانگيز باشد.
انجام چنين فرايضي زمينه را براي پرواز روحي زائر در فضاي معنوي مكه و مدينه فراهم مي‌سازد و اميداوريم زائران با در نظر گرفتن اين توصيه‌ها بتوانند حج خوب و مطلوبي را در خاطر خود ثبت كنند و با دست پر به كشور بازگردند.
خبرگزاري ميزان: عده‌اي در سال گذشته تا آخرين لحظه هجمه وارد كردند كه نبايد حج برگزار شود؛ امسال نيز اين هجمه‌ها نظر به تغيير ناگهاني ارز و وضعيت اقتصادي كشور بازنشر مي‌شود و موضوع ارز ۳۹۰۰ توماني براي تامين هزينه‌هاي فريضه حج بهانه شده و عده‌اي تلاش دارند كه حج را زير سوال ببرند. اين هجمه‌ها براي چيست و چه هدفي را دنبال مي‌كند؟ حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر: به نظر مي‌آيد كساني كه وارد اينگونه مباحث مي‌شوند افرادي هستند كه علاقمند به دين و فرائض ديني نيستند و از روي غفلت و يا دشمني اين كار‌ها را انجام مي‌دهند.
اين ارز كه به خود حجاج به عنوان ارز همراه داده نشده است، اين ارز صرف هزينه‌هاي سفر و استقرار و اجاره مسكن و تامين مايحتاج زائران مي‌شود.
از گذشته تاكنون هرگزسازمان حج و زيارت، ارز مورد نياز خود را از بازار آزاد تهيه نكرده است و انجام اين كار به مصلحت كشور نيست و موجب مي‌شود التهاباتي به بازار ارز وارد شود، البته در حال حاضر بازار ارز دچار التهاباتي شده كه ما و مردم جامعه را نيز گرفتار خود كرده است. ارز ارائه شده به زائران هميشه ارز دولتي بوده، ولي به اين معنا نيست كه سوبسيدي به زائران داده مي‌شود.
زائراني كه در سال ۸۵ با يك ميليون تومان براي حج ثبت نام كردند و تاكنون نامشان در ليست افرادي كه خواستار سفرحج بوده اند، قرارنگرفته ارزش پولشان پايين آمده و بر همين مبنا نمي‌توان زائر را مقصر افزايش قيمت دلار دانست؛ بنابراين ديگران بايد از حجاج طلب حلاليت كنند نه اينكه به گفته برخي، حجاج از مردم و مسئولين طلب حلاليت نمايند! چرا كه حجاج حق كسي را پايمال نكرده اند.
همچنين حجاج ايراني، پدر و مادر و از اقشار مختلف همين مردم هستند، حجاجي كه بيش از ۱۳، ۱۴ سال در ليست ثبت نامي‌ها بوده اند اين حق را دارند كه از كمك دولت براي تشرف برخوردار شوند و از نظر ما اين مبلغي كه تحت عنوان نرخ ارز به زائران ارائه مي‌شود بسيار كمتر از نسبت تورمي است كه پولشان پيدا كرده و زائران بي گناه هستند؛ لذا به نظر مي‌آيد كه اين فضاسازي‌ها در مورد نرخ ارز زائران معقول و منطقي نيست و اگر نام و مشخصات اشخاصي كه معترض هستند به صورت علني اعلام مي‌شد مشخص مي‌گرديد كه هدف اين افراد چيست؟
زائران سفر حج آمادگي جسمي، علمي و روحي داشته باشند/ در مورد پرونده شهداي منا هنوزجواب قاطعي به ما داده نشده است/نمي‌توان زائر را مقصر افزايش قيمت دلار دانست
خبرگزاري ميزان: آخرين وضعيت پيگيري ديه شهداي مسجدالحرام و منا را بيان فرماييد؟
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر: در مورد شهداي مسجدالحرام قرار بود مبلغي كه پادشاه عربستان وعده داده بود، از طريق سازمان حج و زيارت دريافت و به خانواده‌ها پرداخت شود، ولي متاسفانه اين پيشنهاد را سعودي‌ها نپذيرفتند و قرارشد كه ازطريق دفترنمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل اقدام شود، ما همچنان پيگير حل اين موضوع از طريق وزارت امور خارجه هستيم و اميدواريم زودتر نتيجه آن به ما منعكس شود و بتوانيم مبلغ ديه را در اختيار خانواده‌هاي شهداي مسجدالحرام قرار دهيم.
در مورد شهداي منا نيز هنوز پاسخ قاطعي داده نشده و نتايج كميسيون تحقيق نيز منتشر نشده است كه اميدواريم در حج امسال بتوانيم با عربستان مذاكره و به نتيجه‌اي معقول برسيم.


| شناسه مطلب: 89107




قاضي عسكر منا حج 97



نظرات کاربران