سفرنامه یک شهروند ترکیه سفرنامه یک شهروند ترکیه سفرنامه یک شهروند ترکیه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سفرنامه یک شهروند ترکیه سفرنامه یک شهروند ترکیه سفرنامه یک شهروند ترکیه سفرنامه یک شهروند ترکیه سفرنامه یک شهروند ترکیه

سفرنامه یک شهروند ترکیه

سفرنامه یک شهروند ترکیه در ذیل برای علاقمندانه می آید.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج به مكه مكرمه، خود را "ابراهیم الهاس" و شغلش را مهندس برق معرفي مي كند، وي مي گويد: در تاریخ 30 نوامبر 2007 برای انجام فرائض حج عازم عربستان شدم و اول به مکه رفتم. همانطور که میدانید در آستانه عید همه حجاج در مکه گرد هم می آیند. البته میدانستم کعبه به مرور زمان خیلی شلوغ خواهد شد و سعی داشتم کارهایمان را با عجله انجام دهم. کسانی که قصد رفتن به حج تمتع دارند اول سعی می کنند حداقل یک بار قبل از آن به عمره مفرده بروند. ما هم عمره مان را انجام داده بودیم .

پس قبل از تمتع حتما اول به عمره بروید. زیرا برای حج تمتع خیلی باید منتظر نوبتتان باشید. در آنصورت می توانید کمتر از مدت 30 روز فرائض حج را به جا بیاورید. امروزه این امکان وجود دارد که طی 14-15 روز اعمال حج را انجام دهید. در گذشته امکانات فعلی مانند غذا و سایر سرویسهای خدماتی وجود نداشت.

در مکه فرصت شد با دوستانمان دیداری داشته باشیم. در آن روزها اغلب اوقات دمای هوای مکه 28-30 در درجه در روز و در شب 22-21 درجه بود. می توان گفت هوا تقریبا خوب بود.

احتمال میدادیم به مانند سالهای گذشته هوای عرفات در شب بسیار سرد باشد. ولی اینطور نشد. هوا بسیار عالی بود و حجاج توانستند در یک هوای مطلوب بدون بوجود آمدن مشکلات جسمی فرائض حج را براحتی به جا بیاورند.

با اتوبوس به سمت عرفات راهی می شویم. در عرفات برای چادرهای هر کشور محل هایی اختصاص داده شده است. ما هم به سمت چادری که برایمان اختصاص داده شده بود رفتیم. تا ظهر طلمیه، الله اکبر، ذکرهای مختلف خوانده شد و قرآن کریم قرائت گردید. هنگام وقت نماز ظهر همه به جماعت نماز اقامه کردند. مدتی بعد برای وقفه ایستاديم. این یکی از مهمترین لجظه های زندگی است. تقریبا همه گریه می کردند و اشک می ریختند. همه کسانی که آنجا بودند حوله ایی به مانند کفن به تن کرده بودند. در آنجا همه با هم  با پروردگار خلوت کرده بودند.

هنگام شب را اتوبوس به مزدلفه حرکت کردیم و در نزدیکی منا در یک چادر مدتی اقامت کردیم و منتظر نماز صبح شدیم و بصورت جماعت نماز اقامه کردیم. مدتی بعد برای وقفه ایستادیم. دعاها، ذکرها خوانده شد. سپس پیرو تصمیم مسئولین دیانت، پس از سنگ اندازی به سمت شیطان بزرگ از آنجا حركت كرديم .

جهت سنگ اندازی به شیطان راه های سه طبقه عریض ساخته شده است.  امکان حرکت بشکل یکطرفه وجود دارد. دیگر ازدحام آنچنانی صورت نمی گیرد. به این معنی که دیگر مشکلات گذشته وجود ندارد. زیرساختارهای حج به تدریج در حال پیشرفت و مطلوب شدن است. در نتیجه با آرامشی بهتر می توان به عبادت پرداخت. روز اول در مزدلفه تجمع کردیم. سنگ به سمت شیطان پرتاب كرديم . در اینجا  احساساتی صمیمی و از ته دل به شکلی سمبلیک شیطان را سنگ باران می کنند. بعضی ها حتی دمپای هایشان را هم پرت می کنند و یا از روی ناراحتی و عصبانیت همه سنگها را یکجا پرتاب می کنند. این کار اشتباه است.

سپس طواف حرم که واجب است انجام شد. پس از اقامه دو رکعت نماز، سعي كرديم و بین تپه های صفا و مروه با سرعت رفت و آمد کردیم. هنگام بازگشت به هتل نسیب مان می شد که نماز را در اطراف کعبه و در حرم اقامه کنیم. از این بابت خدا را شکر می کنم. به محض اعلام انجام قربانی موهای سرمان را از ته تراشیدیم و آماده پوشیدن احرام شدیم. در روزهای دوم و سوم هم باید شیطان را سنگ اندازی کنیم. قبل از رفتن از مکه آخرین طواف را انجام دادیم . این طواف خداحافظی بود.

با اتوبوس از مکه به مدینه می روند. در آنجا هوا کمی خنک است. شبها حدود 8 درجه می شود. در اینجا مرقد پیامبر اعظم(ص) وجود دارد. سلام های کسانی را که از ما درخواست کرده بودند به ایشان رساندیم. عبادت در  آنجا به انسان هیجان و احساسی عجیبی می دهد. مدینه نسبت به مکه کمی تمیزتر است. گرچه امروزه هر روز نسبت به گذشته در حال تغییر است.

شرایط و تمیزی حاجی ها هم هر روز در حال تغییر است. در آنجا از چهارگوشه جهان می توان انسانهای مختلف را دید. یک نوع ارتباطات عجیبی در آنجا برقرار می گردد. می توانم بگویم بهترین حاجی ها کشورهای اندونزی، مالزی، مصر و ترکیه هستند زیرا از قبل آموزش می بینند. تعدادکمی هم حاجی های کشورهای غربی دیده می شوند. متوسط سن حاجی های ترک روز به روز در حال کمتر شدن است. در بین آنها تعداد زیادی کودک و نوجوان دیده می شود.

تنها موضوعی که خیلی ناراحت کننده است، رشد بی رویه هتل های بزرگ در اطراف مکه و نزدیکی آن به کعبه است. زیرا هم دید کعبه و هم اندازه مکان برای اقامه نماز محدود تر شده است. نباید برای پول این کارها انجام شود. این به نوعی تجاوز به زندگی معنوی انسانهاست. سازمان کنفرانس اسلامی باید از این موضوع جلوگیری کند.

در محل طواف هم از این لحاظ مشکلاتی بوجود می آید.

به نظر من آن بخش از رواق های عثمانی باید تخریب بشود. در اینصورت طواف راحت تر انجام خواهد شد.

از چهار گوشه جهان کالاها مختلف به عربستان در حال سرازیر شدن است. کالاهای ترکیه هم باید در اینجا خودی نشان بدهند. پول های عظیمی در اینجا در گردش است. همه چیز را چین به تصاحب درآورده است. از چین و ترکستان شرقی هم تعداد زیادی حاجی دیدم. انشالله روز به روز به تعدادشان اضافه می شود.

در آنجا برای دوستان، نزدیکان، کشورما و جهان اسلام دعا کردیم. خواست قبلی من این است که خدا بطلبد و هر کس بتواند به حج برود.

متن از روي كاغذ دريافتي از اين حاجي عيناً ترجمه شده است.