یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مناجات شعبانیه یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مناجات شعبانیه یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مناجات شعبانیه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مناجات شعبانیه یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مناجات شعبانیه یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مناجات شعبانیه یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مناجات شعبانیه یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مناجات شعبانیه

یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مناجات شعبانیه

مناجات شعبانیه از مناجات و ادعیه ماثور از معصوم ع است که هموراه مورد توجه پیشگامان راه طریقت و معرفت بوده است واز آنجایی که حاوی مطالب و معارف عمیق دینی و معرفتی است، نقش مهمی در ارتقا و تعالی تفکر و اندیشه توحیدی دارد ...

مناجات شعبانیه از مناجات و ادعیه ماثور از معصوم ع است که هموراه مورد توجه پیشگامان راه طریقت و معرفت بوده  است واز آنجایی که حاوی مطالب و معارف عمیق دینی و معرفتی است، نقش مهمی در ارتقا و تعالی تفکر و اندیشه توحیدی دارد ،متن ذیل یادداشت های مقام معظم رهبر ی در این خصوص است که در پایگاه اینترنتی دفتر حفظ و نشر آثار معظم له درج شده است .

 

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم<?XML:NAMESPACE PREFIX = O />

دعا، وسیله‌ي مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه‌ي انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بي‌رابطه‌ي روحي با خدا و بدون عرض نیاز به غني بالذات، در عرصه‌ي زندگي سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربيّ لولا دعاؤکم»1.

 

بهترین دعا آن است که از سرمعرفتي عاشقانه به خدا و بصیرتي عارفانه به نیازهاي انسان انشاء شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّي‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و اهل‌بیت طاهرین او - که اوعیه‌ي علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - مي‌توان جست. ما بحمداللَّه ذخیره‌یي بي‌پایان از ادعیه‌ي مأثوره‌ي از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت مي‌بخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه مي‌سازد.

 

مناجات مأثوره‌ي ماه شعبان - که روایت شده اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بر آن مداومت داشتند - یکي از دعاهایي است که لحن عارفانه و زبان شیواي آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالي‌یي همراه است که نظیر آن را در زبانهاي معمولي و محاورات عادي نمي‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. این مناجات، نمونه‌ي کاملي از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبي است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوي عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.

 

مناجاتهاي پانزده‌گانه که از امام زین‌العابدین حضرت علي‌بن‌الحسین (علیه‌السّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایي مأثور از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف مؤمن، مناجاتها را انشاء فرموده است.

 

خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازي به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید.

آمین.


| شناسه مطلب: 16224







نظرات کاربران