زیارت اربعین  پباده در جاده‌های پر خطر به عشق امام حسین (ع) زیارت اربعین  پباده در جاده‌های پر خطر به عشق امام حسین (ع) زیارت اربعین  پباده در جاده‌های پر خطر به عشق امام حسین (ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زیارت اربعین  پباده در جاده‌های پر خطر به عشق امام حسین (ع) زیارت اربعین  پباده در جاده‌های پر خطر به عشق امام حسین (ع) زیارت اربعین  پباده در جاده‌های پر خطر به عشق امام حسین (ع) زیارت اربعین  پباده در جاده‌های پر خطر به عشق امام حسین (ع) زیارت اربعین  پباده در جاده‌های پر خطر به عشق امام حسین (ع)

زیارت اربعین پباده در جاده‌های پر خطر به عشق امام حسین (ع)

کاروان‌های زائران اربعین حسینی همانند سال گذشته از حدود ‪ ۱۰‬روز پیش از سراسر عراق و شهرهایی به فاصله ‪ ۸۰‬تا ‪ ۴۰۰‬کیلومتری تا کربلا ، پیاده به سوی این شهر مقدس به راه افتاده اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ایرنا ، جمعيت پياده از سه محور كوت، نجف و بغداد مسير خود را ادامه مي‌دهند و شيعيان بخش‌هاي شمالي و شمال شرقي از طريق بغداد و اهالي جنوب بويژه بصره ، ناصريه و المثني از مسير نجف عازم كربلا هستند.

طي يك هفته اخير يك باند جاده‌هاي كوت و نجف بطور كامل به زائران پياده اختصاص يافته و جريان انساني جمعيتي كه در اين دو محور به حركت درآمده اند، از فراز آسمان به يك رود جاري در صحرا شباهت يافته است .

مشاهدات خبرنگاران ايرنا حاكي است كه ازدحام جمعيت در بزرگراه نجف به كربلا بحدي است كه باند سمت راست اين اتوبان مملو از جمعيت است .

هيات‌هاي مذهبي، همانند سال گذشته در طول مسير چادرهاي خود را برپا كرده اند كه عمدتا به پذيرايي، اطعام و اسكان و ارايه امكانات رفاهي براي زائران مي‌پردازند.

مردان و زنان، به ويژه افراد سالخورده و كودكان دراين پياده روي معنوي و غمبار، عمدتا مسيرهاي طولاني را در ميان توفان شن و گرد وخاك معمول عراق طي مي‌كنند.

خيلي از آنها را مي‌توان ديد كه مجبور شده‌اند براي بستن پاهاي زخمي و تاول زده خود به چادرهاي هلال احمر بر پا شده در حاشيه اتوبان نجف، مراجعه كنند.

اين روزها، همزمان با حركت زائران پياده، توفان گرد و خاك و شن، بخش‌هاي عمده شهرهاي جنوبي و بغداد را فرا گرفته است.

از اهالي كربلا كه سووال مي‌كني، مي‌گويند تا جايي كه به ياد دارند، هرسال در موسم اربعين ، فضاي منطقه توفاني است و خاك همه جا را فرا مي‌گيرد.

زهير، از دانش آموختگان عراقي دانشگاه‌هاي ايران، مي‌گويد: نمي‌خواهم خيلي عاميانه فكر كنم ، اما آيا نمي‌توان ارتباطي ميان اين توفان با توفان غم زينب (س ) و روزهايي را كه در بازگشت از شام بر او و اهل بيت همراهش گذشت، قائل شد؟
سابقه پياده روي به مناسبت اربعين به سمت كربلاي حسيني، به گذشته‌هاي دور مي رسد، اما نه در ابعاد كمي و طول مسافتي كه طي دو سال اخير ديده مي‌شود مردم منطقه معتقدند، اولين باري كه در طول چند دهه گذشته، يك راهپيمايي بزرگ از مناطق مختلف به مناسبت اربعين شكل گرفت ، سال گذشته بود.

پارسال در حدود يكي دو ميليون نفر از حدود ‪ ۹‬ميليون نفري كه براي اربعين به كربلا رفتند، پياده اين مسير را طي كردند.

پياده روي سال گذشته را شايد بتوان مبارزه‌اي خاموش عليه تروريسم و شكستن فضاي رعب در عراق تلقي كرد كه از سال ‪ ۲۰۰۶‬با آغاز خشونت‌هاي فرقه‌اي و مذهبي، عرصه را به مردم تنگ كرده بود.

شايد هم بزرگترين دستاورد اين حركت مذهبي بزرگ، شكستن فضاي وحشتي بود كه گروه‌هاي تروريستي و در راس آنها القاعده ايجاد كرده بودند.

به هرحال، عراقي‌ها با درس آموزي از عاشورا ، سال گذشته در مسير شكستن شب به حركت در آمدند و تلفات قابل توجهي هم متحمل شدند.

در منطقه الدوره در جنوب بغداد، اسكندريه ، منطقه‌اي در ‪ ۵۰‬كيلومتري جنوب بغداد و در مسير كربلا، حله در استان بابل و برخي ديگر از مناطق از جمله در استان‌هاي شمالي مانند صلاح‌الدين و موصل و دياله ، تعدادي از زائران بي گناه درپي انجام عمليات تروريستي انتحاري به شهادت رسيدند.

مقام‌هاي سياسي، امنيتي و اداري، براي اربعين امسال تدابير ويژه اي انديشيده اند، بطوري كه چند هزار نيروي ارتش و پليس عراق، براي تامين امنيت اين مراسم بسيج شده اند.

اما با اينحال، يكي از مهمترين مشكلات كربلا در ايام اربعين ، مسايل رفاهي و خدماتي است .

دواير دولتي براي اين منظور چند هزار چادر گروهي در كنار خيابانها برپا كرده‌اند و هزاران تخته پتو طي اين روزها در اختيار زوار قرار مي‌گيرد تا شب را به هر ترتيب سپري كنند.

در طول ايام منتهي به اربعين و در گرماگرم ورود زائران به كربلا، روزانه صدها ديگ بزرگ غذاي نذري بار گذاشته مي‌شود و به اين ترتيب دغدغه غذاي زائران وجود ندارد.

مقامات استاني در كربلا پيش از اين نيز گفته‌اند كه تمام امكانات دولتي براي پذيرايي از زائران قادر به پوشش بيش از ‪ ۵۰۰‬هزار نفر نيست و اول به مشاركت مردم كربلا و هيات‌هاي مذهبي منطقه و بعد عنايت امام حسين (ع ) و حضرت ابوالفضل العباس (ع ) اميد بسته اند.

مقامات استاني در كربلا خود اعتراف مي‌كنند كه در صورت عدم مشاركت مردم و هيات‌هاي مذهبي ، آنها قادر به اداره اوضاع در اين ايام نيستند.

لايه‌هاي امنيتي بار ديگر در كربلا گسترش يافته و از محدوده ‪ ۲۰‬كيلومتري طرح امنيتي ويژه اين ايام، شامل بازرسي‌هاي بدني ، وارسي خودروها و مقررات منع تردد خودروها در شهر كربلا به اجرا گذاشته شده است .

تعداد پست‌هاي ايست و بازرسي نيز افزايش يافته است و نيروهاي نظامي هم در طول جاده‌هاي منتهي به كربلا مستقر شده اند.

علي جاسم الغريري رييس پليس كربلا با اشاره به طرح امنيتي ويژه اربعين حسيني كه از ديروز يكشنبه در كربلاي معلي به اجرا گذاشته شده است، گفت كه نيروهاي امنيتي به صورت گسترده در شهر و حومه كربلا و نيز نخلستان‌ها و بيابان‌هاي اطراف و نيز درياچه رزازه در ‪ ۱۵‬كيلومتري غرب كربلا استقرار يافته اند.

طرح امنيتي ويژه اربعين كه از ديروز آغاز شده ، تا روز اربعين ، روز به روز تشديد خواهد شد.


| شناسه مطلب: 24935







نظرات کاربران