بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله

"بازار گردی " پدیده ای نامبارک در حج

بازار گردی " در حج پدیده ای نامبارک و غیر قابل قبول است که متاسفانه حاجیان بخشی از وقت خود را به آن اختصاص می دهند.

بدون ترديد " بازار گردي " در حج پديده اي نامبارك و غير قابل قبول است كه متاسفانه حاجيان بخشي از وقت خود را به آن اختصاص مي دهند.

 طبق بررسي هاي به عمل آمد در سالهاي  85و 86 ، زائران ساعتهاي قابل ملاحظه اي  از بهترين اوقات خود را در ايام سفر 30 روزه حج به بازار گردي و دكان گردي و خريد اجناس نامرغوب اختصاص داده و هر يك  به صورت متوسط نزديك به يك ميليون تومان خريد كرده اند .

 برخي اين باور غلط  را دارند كه اجناسي را كه از بازارهاي مدينه و مكه خريداري مي كنند متبرك هستند،  وشادمانند از اينكه براي فرزندان و بستگان خود سوغات متبرك به عطر و بوي مزار شريف پيامبر (ص) و مسجد الحرام به همراه مي برند در حالي كه همه اين اجناس از كشورهاي ديگر وارد مي شود و حتي بيشترين كالاي بازار عربستان از كشوري وارد مي شود كه هنوز در قرن 21 از كمونيسم پيروي كرده و به خدا هيچ اعتقادي ندارد.

 بدون ترديد توليدات داخلي كشورما به خصوص در زمينه پوشاك و برخي منسوجات ، مرغوبتر و حتي ارزان تر از آن چيزي  هستند كه از اطراف و اكناف جهان وارد عربستان شده است و. البته اكثر زائران نيز در نظر سنجي ها به اين امر اعتراف كرده اند .

 متاسفانه همه ساله زائران ما صدها ميليون تومان ارز كشورمان را صرف خريد اجناس نامرغوب مي كنند و مهمتر از آن اينكه وقت گران بهاي خود را كه بايد به حضور در حرمين شريقين سپري شود، فداي پرسه زدن در خيابانها و چانه زدن با كارگرهاي وارداتي مغازه هاي مكه و مدينه كرده و مشكلات متعددي را براي ناوگان هوايي بوجود مي آورند.

 اگر چه سنت آوردن سوغات از سفر به خصوص از سفر حج امري پسنديده است اما افراط در اين امر خروج ميليون ها دلار ارز كشور در شرايط ويژه اقتصادي كنوني را هيچ عقل سليمي برنمي تابد .

 آنها كه تاكنون به حج مشرف شده اند ديده اند كه بسياري از زائران كشورهاي ديگر ، از سفر حج تنها چند گالن آب زمزم را به عنوان تبرك مي برند .

 آنها كه قصد سوداگري دارند مي توانند بعدا هم يك سفر براي تجارت بروند وهر جا مي خواهند بگردند اما در حج اين ايام ارزشمند را براي خودشان و براي زيارت و توجه و تذكر نگه دارند و آن را فداي كارهاي بي ارزش نكنند.

 به يقين بسياري از افرادي كه به حج مشرف مي شوند با وضع تقاضا و عرضه كنوني فرصت تجديد اين سفر را پيدا نمي كنند . اما متاسفانه توجه ندارند كه ازجمله غفلت هاي اجتماعي در حج يكي  اين است كه افرادي به جاي شركت در نمازهاي جماعت و طواف هاي مستحبي ، به جاي حضور در فضاي معطر مسجد الحرام يا مسجد النبي كه از دوران افتخار اسلام و دوران وحي بعثت ، اين همه خاطرات در اين دو محل وجود دارد ، سراغ زرق و برق هاي بي ارزش و پوچ و بازارها و مغازه ها بروند ، كه حاصل آن پر شدن جيب چه بسا دشمنان اسلام و مسلمين است.


| شناسه مطلب: 26360







نظرات کاربران