بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله

" غدیر در پرتو کتاب و سنت " به نگارش درآمد


کتاب " غدیر در پرتو کتاب و سنت " توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و به تالیف مجید معارف به نگارش درآمد .

کتاب " غدیر در پرتو کتاب و سنت " توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و به تالیف مجید معارف به نگارش درآمد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مولف در این کتاب با اشاره به آیات ولایت در قرآن تصریح کرده است: آیاتی در سوره مائده وجود دارد که به عقیده مفسران شیعه و نیز بسیاری از مفسران اهل سنت تطبیقی جز با ولایت و امامت علی(ع) ندارد .

معارف افزوده است: در تفسیر این آیات روایاتی در کتب حدیث و تفسیر شیعه و سنی وارد شده که خلافت بلافصل علی (ع) را قطعی و مسلم می کند به گونه ای که برای حقیقت طلبان تردیدی در اولویت علی(ع) نسبت به دیگران در تصدی مقام خلافت باقی نمی گذارد .

وی به هدف از تالیف این کتاب اشاره کرده و اظهار داشته است: در این کتاب برآنیم که با تکیه بر شواهد قرآنی و روایی به بررسی واقعه غدیر خم پرداخته و امامت علی (ع) را از این منظر مبرهن سازیم .

گفتنی است کتاب" غدیر در پرتو کتاب و سنت " نخستین بار با عنوان " غدیر در آینه قرآن و روایات " به چاپ رسید که بعدها به علت استقبال علاقه مندان به زبان انگلیسی نیز ترجمه شد .

معارف در بخشی از این کتاب جایگاه واقعی غدیر در منابع اسلامی را مورد تاکید قرار می دهد و می افزاید: بحث غدیر با وارد شدن به حوزه تفسیر توجیهات مختلفی را از سوی مفسران شیعه و سنی به وجود آورد که علاوه بر آن، عرصه منابع حدیثی، تاریخی، کلامی و حتی ادبی را درنوردیده و جایگاه وسیعی را در این منابع به خود اختصاص داده است .

مولف با اشاره به بازتاب واقعه غدیر در تفاسیر قرآن می نویسد: مفسران شیعه در ذیل تفسیر آیات" تبلیغ " و " اکمال دین " این دو آیه را با امامت علی(ع) تطبیق می دانند و در این مباحث به روایاتی از ناحیه پیامبر(ص) و امامان مذهب استناد شده است .

نقد و بررسی عقاید مفسران اهل سنت درباره نزول آیه تبلیغ، فلسفه واقعه غدیر، دلایل وجود نداشتن نام علی(ع) در آیه تبلیغ و معانی "مولا" در حدیث غدیر از دیگر مباحث این کتاب است .

گفتنی است کتاب" غدیر در پرتو کتاب وسنت " در 3 هزار نسخه و با بهای 500 تومان به چاپ رسیده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است .

 نسخه ديجيتالی « غدیر در پرتو کتاب و سنت » را اينجا ببينيد!


| شناسه مطلب: 27078







نظرات کاربران