اعلام برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در ماه رمضان اعلام برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در ماه رمضان اعلام برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در ماه رمضان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعلام برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در ماه رمضان اعلام برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در ماه رمضان اعلام برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در ماه رمضان اعلام برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در ماه رمضان اعلام برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در ماه رمضان

اعلام برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در ماه رمضان

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در یک نشست مطبوعاتی، برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر امام رضا(ع) در طول ماه مبارک رمضان را اعلام کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، امير خوراكيان گفت: با ارزيابي و بازنگري‌هاي صورت‌گرفته در برنامه‌هاي حرم مطهر در سال‌هاي گذشته، امسال سعي كرده‌ايم از نظر نحوه برگزاري و كيفيت محتوايي، برنامه‌هايي متناسب با نياز زائران ارائه دهيم.
وي گفت: اين برنامه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاي روز دهم شهريور با قرائت دعاي حلول ماه مبارك رمضان در صحن جمهوري اسلامي آغاز مي‌شود و تا پايان اين ماه ادامه دارد.
خوراكيان اظهار داشت: در طول ماه مبارك رمضان 120 جلسه سخنراني در قالب برنامه‌ «نور عرفان» با موضوعاتي نظير خودسازي، عدالت علي(ع)، سيره امام علي(ع) و بركات ماه مبارك رمضان در شبستان‌هاي مسجد گوهرشاد، رواق امام خميني(ه) و صحن جمهوري اسلامي برگزار مي‌شود.
وي افزود: اخيرا اين معاونت، برنامه مناجات را در دستور كار خود قرار داده كه بسيار مورد استقبال زائران واقع شده است، لذا در ماه مبارك رمضان، در برنامه «نجواي عارفانه» هر شب يك مناجات نظير ابوحمزه ثمالي، مناجات اميرالمؤمنين(ع) در مسجد كوفه و امثالهم قرائت مي‌شود.
معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي با تأكيد بر اين كه قرآن كريم، از محورهاي اصلي برنامه‌هاي اين معاونت در ماه مبارك رمضان است، گفت: تلاش ما اين است كه امسال زائران در برنامه‌هاي قرآني حرم مطهر از معارف و مفاهيم قرآني (علاوه بر قرائت و تجويد) بهره بيشتري ببرند؛ بر همين اساس در محافل انس با قرآن كه هرشب ساعت 30/21 در دارالقرآن برگزار مي‌شود، برنامه‌هاي جنبي گفت‌وگوي قرآني و مسابقه و بيان مفاهيم قرآني در نظر گرفته شده است.
وي از ترتيل روزانه يك جزء قرآن (سه وعده در هر روز) در حرم مطهر خبر داد و گفت: علاوه بر تلاوت قرآن كريم، روزانه جزوه‌هاي قرآني با عنوان «در سايه‌سار زلال وحي» كه متناسب با آيات هر جزء تهيه شده است، بين زائران توزيع مي‌شود.
خوراكيان در همين رابطه از برپايي سلسله جلسات تفسير قرآن كريم با حضور حجت الاسلام قرائتي در نيمه اول ماه مبارك رمضان و سيد احمد حسيني خراساني در نيمه دوم آن خبر داد.
وي تصريح كرد: فعاليت‌هاي قرآني علاوه بر حرم مطهر در يكصد شعبه قرآني سطح شهر سازماندهي شده و هزاران فراگير، نكات لازم را در زمينه صوت و لحن، ترجمه و مفاهيم، قرائت، تفسير و... آموزش مي‌بينند.
وي گفت: همچنين شش كارگروه آموزشي در زمينه روخواني، روانخواني و تجويد، اصول حفظ، آشنايي با مفاهيم و تفسير، تحقيق موضوعي در قرآن كريم، سوره‌شناسي و آشنايي با نهج‌البلاغه پيش‌بيني شده است.
خوراكيان به نشست‌هاي تخصصي در حرم مطهر رضوي ويژه فرهيختگان، دانشگاهيان و نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به مباحث ديني اشاره كرد و گفت: در دهه اول ماه مبارك رمضان، سلسه نشست‌هاي «تا چشمه رضوان» با حضور اساتيدي همچون صديقي، قرائتي و نقويان در موضوعات خودسازي، اخلاق و عرفان برگزار خواهد شد.
وي اظهار داشت: در طول ماه مبارك رمضان شش عنوان مسابقه با توزيع بيش از يكصدهزار برگه سؤال بين زائران برگزار مي‌شود.
وي همچنين از تهيه 50 هزار جلد كتاب اعمال ماه مبارك رمضان و شبهاي قدر جهت توزيع بين زائران خبر داد.
خوراكيان به برنامه‌هاي حرم مطهر جهت زائران خارجي اشاره كرد وگفت: ترتيل يك جزء قرآن كريم به طور جداگانه هر روز براي زائران عرب‌زبان و زائران پاكستاني پيش بيني شده است. وي افزود: در مناسبت‌هاي مختلف نظير ميلاد امام حسن(ع) و شهادت حضرت علي(ع) نيز برنامه‌هاي ويژه‌اي براي اين دو گروه از زائران در نظر گرفته شده است.
دبير شوراي عالي فرهنگي آستان قدس رضوي با اشاره به اين مطلب كه از ابتداي سال جاري تاكنون 536 هزار و 400 نفر از طريق سايت WWW.RAZAVI.TV با حرم مطهر رضوي ارتباط برقرار كرده‌اند، گفت: بخش عمده‌اي از برنامه‌هاي حرم مطهر از طريق اين شبكه براي علاقه‌مندان پخش مي‌شود.
اين مسئول در پايان با اشاره به آمادگي قلوب آحاد مؤمنان در ماه مبارك رمضان براي پذيرش معارف الهي، تأكيد كرد: همه نهادها و سازمان‌هايي كه به نحوي در عرصه فرهنگي مشغول فعاليت هستند و در رأس آنها رسانه‌هاي گروهي بايد از اين فرصت براي تقويت بعد خودسازي، تعهد و پايبندي به اصول و ارزش‌هاي اسلامي عموم مردم تلاش كنند.


| شناسه مطلب: 27656







نظرات کاربران