بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله

"چادر مشکی " ایرانی ، مقبولترین حجاب زائران خارجی در عربستان

" چادر مشکی "‌که خانم های ایرانی اغلب آنرا دارند ،‌مقبولترین حجاب زائران خارجی در عربستان سعودی و بخصوص درشهرهای مقدس مکه مکرمه و مدینه منوره است .

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

  " چادر مشكي "‌كه خانم هاي ايراني اغلب آنرا دارند ، ‌مقبولترين حجاب زائران خارجي در عربستان سعودي و بخصوص در شهرهاي مقدس مكه مكرمه و مدينه منوره است .

    اين پوشش ، به حجاب سنتي و عرفي زنان عربستان بسيار نزديك است . تنها تفاوت در چادر ايراني و چادر مشكي عربي ، ‌روبنده اي است كه روي چادر عربي قرار مي گيرد و زنان صورت خود را بيرون از خانه با آن در برابر چشم نامحرم مي پوشانند . اين پوشاندن علاوه بر جنبه هاي اعتقادي ،‌از نظر تاثير شرايط آب و هوايي منطقه برروي پوست نيز ،‌بسيار مهم است.

 عربستان سعودي داراي آب و هوايي گرم است كه بادهاي گرم موسمي نيز گاهي درآن مي وزد. پوشينه يا همان نقاب كه روي چادر مشكي عربي و به عنوان جزيي از آن نصب مي شود ، صورت استفاده كننده را از اين تاثيرات عوامل جوي محفوظ مي دارد.

   چادر مشكي به صورت سنتي در ايران هم زماني استفاده مي شود كه خانم ها براي امري مهم و يا ديدار  و يا مناسبتي خاص مي روند و در حج كه بالاترين اين مناسبت هاست ، پسنديده ترين حجاب ها ، همان حجاب برتر است كه با پوشش غالب بانوان نيز همخواني دارد.

  زنان ايراني در عربستان سعودي با چادرهاي مشكي شناخته مي شوند و به جهت رعايت بيشتر حجاب ، مورد احترام و تكريم بسيار قرار دارند.

  در شهرهاي مقدس مكه مكرمه و مدينه منوره كمتر خانمي از حجابي به غير از چادر استفاده مي كند . به خانم هاي ايراني كه توفيق تشرف پيدا مي كنند ، عموما چادر مشكي خود را علاوه بر چادر نماز در اين سفر الهي همراه دارند.


| شناسه مطلب: 27684







نظرات کاربران