نخستین هم‌اندیشی «زیارت» برگزار شد نخستین هم‌اندیشی «زیارت» برگزار شد نخستین هم‌اندیشی «زیارت» برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نخستین هم‌اندیشی «زیارت» برگزار شد نخستین هم‌اندیشی «زیارت» برگزار شد نخستین هم‌اندیشی «زیارت» برگزار شد نخستین هم‌اندیشی «زیارت» برگزار شد نخستین هم‌اندیشی «زیارت» برگزار شد

نخستین هم‌اندیشی «زیارت» برگزار شد

نشست هم اندیشی زیارت با حضور آیت الله سبحانی، آیت الله محمدی ری شهری، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت الاسلام والمسلمین مصلحی نماینده ولی فقیه درسازمان اوقاف و امور خیریه و جمع کثیری از فرهیختگان و چهره های علمی و فرهنگی کشور برگزار شد.


نشست هم اندیشی زیارت با حضور آیت الله سبحانی، آیت الله محمدی ری شهری، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت الاسلام والمسلمین مصلحی نماینده ولی فقیه درسازمان اوقاف و امور خیریه و جمع کثیری از فرهیختگان و چهره های علمی و فرهنگی کشور برگزارشد.

این هم اندیشی به همت معاونت آموزشی و پژوهشی بعثه مقام معظم رهبری، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و سازمان اوقاف و امورخیریه در دو نشست برگزار شد که سخنرانی آیت الله سبحانی با موضوع آثار سازنده زیارت از نظر کتاب و سنت و سخنرانی آیت الله محمّدی ری شهری  با موضوع مهمترین نقش سیاسی، اجتماعی زیارت اهل بیت علیهم السّلام و ارائه مقالات از برنامه های نشست اول و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مصلحی با موضوع نقش امامزادگان در احیای دین و ارائه مقالات برگزیده از جمله برنامه های نشست دوم این هم اندیشی بود.

این همایش به صورت مستقیم از رادیو قرآن و تلویزیون اینترنتی لبیک پخش شد و همچنین مجموعه مقالات هم اندیشی زیارت در 1160 صفحه و در قالب 35 مقاله در سایت اینترنتی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام قرار گرفت.

در ابتدای این همایش، حجت الاسلام والمسلمین مهریزی دبیر علمی این همایش طی گزارشی به اقدامات یکساله کمیته علمی نخستین هم اندیشی زیارت پرداخت.

در ادامه این برنامه آیت الله سبحانی طی سخنانی به بیان آثار سازنده زیارت از نظر کتاب و سنت پرداخت و گفت: زیارت شهدا، تجدید پیمان با شهداست و ارزش بالایی دارد و آن هایی که ارزش زیارت قبور بزرگان دین و شهدا و علماء را نادیده می گیرند، از اثرات سازنده آن ناآگاهند.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) خودشان برای زیارت قبور به قبرستان بقیع مشرف می شدند و همسرشان را نیز، همراه خود می بردند، با این وجود هم اکنون از زیارت زنان در قبرستان بقیع جلوگیری می کنند.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: زیارت قبور یک امر فرهنگی و اسلامی است که هم در قرآن و هم در سنت بدان تاکید شده و هم در عمل مسلمانان در تاریخ، اصالت داشته است.

وی با استناد به آیه شریفه " فی بیوت اذن الله ...|" گفت: خانه هایی که در این آیه شریفه، اکرام آن ها واجب شمرده شده، بنا به روایت پیامبر(ص) خانه انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام است.

آیت الله سبحانی گفت: باید قبور ائمه علیهم السّلام و بزرگان دین را احترام گذاشت و تکریم آن ها با زیارت و به دیدار آن ها رفتن تحقق می پذیرد.

وی تخریب و بی احترامی به قبور ائمه مثل حادثه تخریب قبور عسکریین را قرآن ستیزی خواند و افزود: رفتار برخلاف دستورات آشکار قرآن، مقابله با دستورات دینی و الهی است.

این دانشمند علوم دینی اظهار داشت: با از بین بردن رابطه جامعه اسلامی با این خانه هایی که در قرآن بدان اشاره شده، اصالت ها را از بین برده ایم، زیرا که تجلیل و ترفیع قبور ائمه و بزرگان دین موجب حفظ اصالت هاست.

آیت الله سبحانی گفت: در جامعه غربی به این دلیل که هیچ نشانه ای از حضرت مسیح و حواریون بعد از 2 هزار سال باقی نمانده بسیاری از جوانان مسیحی مورد شک و تردید قرار گرفته اند که همه آنچه به عنوان حضرت مسیح گفته می شود، ممکن است افسانه ای باشد که ساخته و پرداخته داستان پردازان است.

وی تصریح کرد: حفظ قبور ائمه و تکریم آن ها از ارزش بالایی در دین برخوردار است و موجب می شود تا دین اسلام در تشکیک و از بین رفتن اصالت ها به سرنوشت دین مسیح تبدیل نشود.

آیت الله سبحانی گفت: دستور نهی از زیارت و رفتن به قبور صرفا در مواردی خاص توسط شارع مقدس صادرشده است به طور مثال پیامبر مکرم اسلام (ص) زیارت مشرکان و مظاهر طاغوت را نفی می کردند، چون که تبلیغ وتجلیل از کفر شمرده می شود.

این مرجع تقلید شیعه گفت: رفتن بر مزار علماء هم اثر تربیتی دارد و هم تجلیل علم و عالم است  و رفتن بر مزار شهداء تجدید میثاق با شهید و شهادت و آرمان های توحیدی است و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

در ادامه مراسم تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السلام، در سخنانی به تبیین مهمترین نقش سیاسی، اجتماعی زیارت اهل بیت علیهم السلام، پرداخت و گفت: تاکید بر زیارت درروایات اسلامی متوجه این معنای اساسی و مهّم است که روح همه عبادات حاکمیّت نظام اسلامی و رهبری امام عادل بر جامعه و زمینه سازی برای تشکیل حکومت جهانی به رهبری مهدی آل محمّد (عج) است.

آیت الله محمّدی ری شهری  روز دوشنبه در نشست هم اندیشی زیارت افزود: توّجه به اصل حاکمیّت اهل بیت علیهم السّلام در جامعه به این دلیل است که همه ارزش های اسلامی در سایه حضور رهبری اسلامی می توانند در جامعه رشد و تعالی داشته باشند.

وی تصریح کرد: حج به عنوان جامعترین عبادات نیز اگر با امامت طاغوت صورت پذیرد، صرفا ظاهری از حج است، زیرا سراسر معنای عمیق حج، لبیک گویی به امام عادل و برائت از مشرکان و مصادیق شرک و بت پرستی است.

حجت السلام والمسلمین مصلحی سخنران دیگراین مراسم بود که با موضوع نقش امامزادگان در احیاء دین به سخنرانی پرداخت.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه از اندیشمندان و پژوهشگران حوزه دین تقاضا مندیم که در مباحث فکری و در تحولات فرهنگی و اجتماعی باید نقش امامزاده ها و اماکن زیارتی را بررسی و مورد پژوهش قرار داده و نتایج آن را برای تصمیم گیری های مناسب و صحیح ارائه دهند.

وی گفت: متاسفانه حکومت های طاغوت در تاریخ کشور، سوء استفاده های زیادی از اماکن متبرکه داشته اند، ولی ما هنوز نتوانسته ایم در راستای اهداف متعالی دینی از ظرفیت های بالای این اماکن متبرکه به آن نحو که باید بهره ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی تصریح کرد: ما در کشور 10 هزار بقعه متبرکه داریم که تعدادی از شهدای صدراسلام هم در میان آن ها وجود دارند، و ما معتقدیم این اماکن می توانند به عنوان قطب فرهنگی کشور، در بسیاری از تحولات فرهنگی کشور نقش اساسی داشته باشند.

290 مقاله و قطعه ادبی به دبیرخانه این هم اندیشی ارائه شده که از میان آن ها 49 اثر برگزیده در قالب 4 عنوان و 6 مجلد در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار گرفته است.

کمیته علمی این همایش در 4 محور تاثیر روان شناسانه زیارت، آسیب شناسی زیارت، مفهوم زیارت و ابعاد اقتصادی زیارت طی فراخوانی از علاقمندان خواسته بود تا آثار خود را دبیرخانه این همایش ارسال کنند.


| شناسه مطلب: 28221







نظرات کاربران