بر پایه برخی از روایات، هرکس مدعی دیدار با امام مهدی (عج) شود، دروغگو است. این روایت‌ها با دیدار برخی از بزرگان با آن حضرت سازگاری دارد؟ بر پایه برخی از روایات، هرکس مدعی دیدار با امام مهدی (عج) شود، دروغگو است. این روایت‌ها با دیدار برخی از بزرگان با آن حضرت سازگاری دارد؟ بر پایه برخی از روایات، هرکس مدعی دیدار با امام مهدی (عج) شود، دروغگو است. این روایت‌ها با دیدار برخی از بزرگان با آن حضرت سازگاری دارد؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بر پایه برخی از روایات، هرکس مدعی دیدار با امام مهدی (عج) شود، دروغگو است. این روایت‌ها با دیدار برخی از بزرگان با آن حضرت سازگاری دارد؟ بر پایه برخی از روایات، هرکس مدعی دیدار با امام مهدی (عج) شود، دروغگو است. این روایت‌ها با دیدار برخی از بزرگان با آن حضرت سازگاری دارد؟ بر پایه برخی از روایات، هرکس مدعی دیدار با امام مهدی (عج) شود، دروغگو است. این روایت‌ها با دیدار برخی از بزرگان با آن حضرت سازگاری دارد؟ بر پایه برخی از روایات، هرکس مدعی دیدار با امام مهدی (عج) شود، دروغگو است. این روایت‌ها با دیدار برخی از بزرگان با آن حضرت سازگاری دارد؟ بر پایه برخی از روایات، هرکس مدعی دیدار با امام مهدی (عج) شود، دروغگو است. این روایت‌ها با دیدار برخی از بزرگان با آن حضرت سازگاری دارد؟

بر پایه برخی از روایات، هرکس مدعی دیدار با امام مهدی (عج) شود، دروغگو است. این روایت‌ها با دیدار برخی از بزرگان با آن حضرت سازگاری دارد؟

  پاسخ: علما دیدار اولیای خاص الهی را با امام مهدی (عج) ممکن دانسته و در این‌باره دلایلی عرضه کرده‌اند. البته شنیده نشده است که کسی محضر امام عصر را در دوره غیبت او درک کند و دیگران را از این رویداد آگاه کند. باری، اولیای الهی و

 
پاسخ:
علما ديدار اولياي خاص الهي را با امام مهدي (عج) ممكن دانسته و در اين‌باره دلايلي عرضه كرده‌اند. البته شنيده نشده است كه كسي محضر امام عصر را در دوره غيبت او درك كند و ديگران را از اين رويداد آگاه كند. باري، اولياي الهي و افرادي كه به مقامات عاليه معنوي رسيده‌اند، از مشاهدة جمال نوراني و فيض حضور امام غايب و ناظر بي‌بهره نيستند. 
                                 هر كه را اسرار حق آموختند                           مُهر كردند و دهانش دوختند 
ديدن آن حضرت بر پايه توقيع شريف و روايات مستند به معصوم، از راه‌هاي عادي و با مشاهده حضوري امكان‌پذير نيست. بدين‌معنا كه افراد ويژه همچون دوران غيبت صغري هرگاه بخواهند، امام را بتوانند ببينند و شايد مقصود توقيع شريف نيز همين باشد. به هر روي، فيض بردن از محضرش از راههاي غير عادي و هرگاه امام بخواهد، براي اولياي بزرگ ممكن است. 
«سيد مرتضي»، از فقها و علماي بزرگ كه نزديك به هزار سال پيش مي‌زيست، دراين‌باره مي‌نويسد: 
ما ممكن مي‌دانيم كه گروه زيادي از اوليا و معتقدان به امامت ايشان، شرفياب محضرشان شوند و بهره گيرند. ما يقين نداريم امام بر برخي از اوليا و شيعيان خود ظاهر نشود، بلكه اين ممكن است و نيز ممكن است براي هيچ يك از آنان ظاهر نگردد. هركس از حال خود آگاه است، اما حال ديگران براي ما معلوم نيست. 
يكي از بزرگان معاصر مي‌فرمايد: 
بي‌شك ملاقات و زيارت آن حضرت، امري محال نيست؛ همان‌گونه كه برخي از انسانهاي صالح در عصر غيبت به اين سعادت رسيده‌اند و نيز بهره‌برداري از هدايت باطني آن حضرت نيز امر مسلّم و مقبول است كه همواره شايستگان از آن مستفيد گشته‌اند؛ چرا كه امامان، مجاري فيض خداي سبحان‌اند و ذات اقدس الهي فيض لايق هر مستفيضي را به واسطه خلفاي خود به آنها عطا مي‌كند…. ارشاد و هدايت باطني امام زمان (عج) درباره شيخ مفيد و تصحيح فتواي ايشان، نمونه‌اي از اين افاضه هاست. اما نبايد از نظر دور داشت كه ميان چنين ملاقاتي يا چنان هدايتي با ادعاي بابيت و سفارت از آن جناب، تفاوتي به بلنداي آسمان و زمين است. 
بر اساس حكم عقل و برآيند دستورهاي نقل تكذيب مدعيان سفارت و تلقي حكم يا پيام از سوي آن امام وظيفهٔ دوستان و منتظران واقعي آن حضرت است؛ چرا كه با گشوده شدن چنين بابي و پذيرفتن ادعاي آنان فضايي ساخته خواهد شد تا هر روز بلكه هر لحظه كسي با چنين داعيه‌اي ديگران را به خويش و پيام ادعايي خود بخواند و چه بسا كه در اين ميان، مدعي تغيير يا تبديل يا جعل احكام اسلامي گردند كه خود هرج و مرج مي‌آفريند. بر اين اساس، نه تنها تكذيب چنين كساني واجب است، بلكه هرگونه عملي كه به تقويت آنان انجامد، به بداهت عقل و بر اساس «معاونت بر اِثم» حرام خواهد بود. 
در عصر غيبت كبراي ولي عصر (عج) براي رهايي از بي‌سر و ساماني و نجات از بلا‌تكليفي از سوي ائمه هدي، امت اسلامي به اطاعت از فقيه جامع شرايط مأمور و موظف گرديده است تا در فروع دين با استناد به نظر كارشناس امين و عادلي كه توانايي استنباط احكام شرعي از ادله عقلي و نقلي را دارد زندگي كرده و اعمال فردي و اجتماعي خويش را انجام دهند. 
نه خواب و رؤيا و نه ادعاي ارتباط و تلقي ارشاد از امام معصوم (ع)، هيچ كدام در تعيين تكليف عملي جامعه در ارتباط با امام عصر ارزش و اعتباري ندارد؛ زيرا اولاً امت اسلامي به تبعيت از آن امر نشده‌اند و ثانياً هيچ ضابطه و قانوني براي اثبات صدق رؤياها يا ادعاها وجود ندارد تا بتوان صحيح آن را از سقيم تشخيص داد. وگرنه بايد پذيرفت كه در هر گوشه‌اي كسي سَري بردارد و با ادعاي ديدن رؤيايي يا تلقي امري، وظيفه شرعي تازه خاصي را بيان سازد كه در اين صورت بر هيچ عاقلي پوشيده نيست كه نه دين خدا از تحويل و تبديل در امان مي‌ماند و نه مسلمان منتظر سير نوراني انتظار را به سلامت مي‌پيمايند؛ چون ديگر سنگ روي سنگ بند نمي‌شود و نظام فقهي و اجتماعي اسلام و جامعه اسلامي در هم مي‌پاشد. 
بايد همواره به ياد داشت در عصر غيبت كبري باب سفارت و نيابت خاص آن حضرت بسته است و هيچ كس جز «كذّاب مفتِر» چنين ادعايي نخواهد داشت و ارتباط عاشقان منتظر با امام منتظر (عج) از طريق عمل به فتاواي نوّاب عام حضرتش تأمين مي‌شود.
 
 
مراجعه شود: شكست اوهام، ص۱۰۲.
 


| شناسه مطلب: 83856







نظرات کاربران