کدام یک از اهل بیت (ع) در بقیه مدفون هستند؟ کدام یک از اهل بیت (ع) در بقیه مدفون هستند؟ کدام یک از اهل بیت (ع) در بقیه مدفون هستند؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کدام یک از اهل بیت (ع) در بقیه مدفون هستند؟ کدام یک از اهل بیت (ع) در بقیه مدفون هستند؟ کدام یک از اهل بیت (ع) در بقیه مدفون هستند؟ کدام یک از اهل بیت (ع) در بقیه مدفون هستند؟ کدام یک از اهل بیت (ع) در بقیه مدفون هستند؟

کدام یک از اهل بیت (ع) در بقیه مدفون هستند؟

  اهل‏بیت پیامبر (ص) مدفون در بقیع، تنها محدود به چهار امام نیستند، بلکه همسران، دختران، عمو، عمه و پسر پیامبر (ص) نیز، جزء اهل بیت ایشان، هستند. پاسخ‏: این پرسش و شبهه، متشکل از دو مطلب است: 1. همه اهل‏بیت پیامبر

 
اهل‏بيت پيامبر (ص) مدفون در بقيع، تنها محدود به چهار امام نيستند، بلكه همسران، دختران، عمو، عمه و پسر پيامبر (ص) نيز، جزء اهل بيت ايشان، هستند.
پاسخ‏:
اين پرسش و شبهه، متشكل از دو مطلب است:
1. همه اهل‏بيت پيامبر (ص)، در بقيع دفن‏اند؛
2. همسران، دختران، عمو، عمه و پسر پيامبر (ص) نيز، جزء اهل‏بيت او هستند.
در پاسخ به بخش 1، چند نكته قابل توجه است:
الف) برخى افراد كه به اجماع شيعه و سنى، از اهل‏بيت هستند، در بقيع مدفون نيستند. مانند اميرمؤمنان (ع)، امام حسين (ع) و ساير امامان همچون؛ امام رضا، امام جواد، امام هادى و امام عسكرى (عليهم السلام).
ب) برخى از افرادى كه اهل سنت، آنها را جزء اهل‏بيت پيامبر (ص)، مى‏دانند نيز، در بقيع مدفون نيستند؛ همچون‏ ام‏المؤمنين حضرت خديجه (س) و پسر يا پسران پيامبر (ص)، قاسم، طيب و طاهر كه در قبرستان ابوطالب، در مكه مدفون‏اند.
ج) محل دفن حضرت زهرا (س) نيز كه اجماعاً از اهل‏بيت است مخفى است.
در خصوص بخش 2، اين سؤال مطرح است كه اهل بيت پيامبر (ص) چه كسانى هستند؟
الف) از راه‏هاى گوناگونى مى‏توان به جواب اين پرسش رسيد؛ يكى از آنها آيه «تطهير» است. خداوند در اين آيه، مى‏فرمايد:
(إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً) (احزاب: 33)
خداوند اراده كرده است كه فقط از شما اهل‏بيت، هرگونه پليدى را بزدايد و شما را كاملًا پاك گرداند.
در اين زمينه نكاتى قابل توجه است:
يك طبق اين آيه، اهل‏بيت (عليهم السلام) معصوم‏اند. بنابراين، كسانى كه به اجماع شيعه و سنى، معصوم نباشند را شامل نمى‏شود. از جمله يكى از همسران پيامبر (ص)، كه عليه خليفه شرعى و قانونى پيامبر (ص) وارد جنگ شد و باعث به هدر
پندارها و پاسخها (پاسخ به آنچه وهابيون در بقيع ميگويند)، ص: 19
رفتن خون هزاران مسلمان بى‏گناه گرديد. حال، چگونه اين شخص مى‏تواند معصوم باشد؟ بنابراين، برخى از همسران پيامبر (ص)، مسلماً جزء اهل بيت نيستند.
دو به طور قطع، مخاطب اين آيه، همسران پيامبر (ص) نيستند. به ويژه كه قبل و بعد اين بخش از آيه، كه خطاب به همسران پيامبر (ص) است، ضماير همه مؤنث بود و يكباره سياق عوض شد و ضماير تبديل به مذكر شدند.
در واقع در اين آيه، نوعى مقايسه صورت گرفته است. مقايسه‏اى بين همسران پيامبر (ص) كه دعوت به تقوا و ...، شده‏اند و اهل‏بيت (عليهم السلام) كه نه تنها داراى حقيقت تقوا هستند، بلكه مطهر مطلق و معصوم‏اند.
سه اراده مذكور در آيه، اراده تشريعى نيست؛ زيرا خداوند برحسب اراده تشريعى، طهارت همه بندگان خود را مى‏خواهد. بنابراين، در اينجا اراده، تكوينى است و غير از خمسه طيبه (عليهم السلام)، ديگر وابستگان پيامبر (ص)، از اين موهبت الهى برخوردار نبودند.
ب) در روايت‏ها، به صراحت بيان شده كه همسران پيامبر (ص)، جزء اهل‏بيت نيستند، حال چه رسد به عمو و عمه و مانند آن. در ادامه برخى از روايت‏هاى معتبر اهل سنت، نقل مى‏شود.
 
يك ترمذى به سند خود از عمر بن ابى‏سلمه، نقل مى‏كند؛ هنگامى كه آيه «تطهير» در خانه ام‏سلمه بر پيامبر (ص)، نازل شد، فاطمه و حسن و حسين (عليهم السلام) را دعوت كرد و روى آنها كسائى كشيد. على نيز، پشت سرش بود آن‏گاه كسا را روى همه كشيد و گفت:
«پروردگارا اينان اهل‏بيت من هستند، رجس و پليدى را از آنها دور كن و پاكشان گردان». ام‏سلمه عرض كرد: «اى پيامبر خدا آيا من هم با آنانم؟» حضرت فرمود: «تو درجايگاه خود هستى، تو برخيرى»[1] (يعنى گرچه تو جايگاه ويژه‏اى دارى ولى از اهل‏بيت نيستى). ملاحظه مى‏شود كه پيامبر (ص)، ام‏سلمه را با آن كه از زنان با شخصيت و خوب حضرت بود، از اهل‏بيت نمى‏داند.
دو احمد در مسند خود از ام‏سلمه نقل كرده است: پيامبر (ص) در حجره او بود كه فاطمه (س) با ظرفى از آب گوشت، بر پيامبر (ص) وارد شد. پيامبر (ص) به او فرمود: «همسر و دو فرزندت را نيز، دعوت كن. ام‏سلمه مى‏گويد: «من در حجره نماز مى‏خواندم. در اين هنگام آيه (إِنَّما يُرِيدُ اللهُ ...) بر پيامبر (ص) نازل شد. سپس پيامبر (ص)، گوشه‏كسا را گرفت و روى همه كشيد. آن‏گاه دستانش را به آسمان بلند كرد و گفت: خُدايا اينان اهل‏بيت من و از خواص من هستند، رجس و پليدى را از آنها دور كن و پاكشان گردان» ام‏سلمه گويد به پيامبر خدا (ص) عرض كردم: «آيا من با شما هستم؟» فرمود: «تو بر خيرى، تو بر خيرى (يعنى تو خوبى ولى از اهل‏بيت نيستى).»[2]
ملاحظه مى‏شود كه پيامبر (ص)، براى آنكه مصداق اهل‏بيت بر همگان آشكار شود، نخست آنها را در زير پارچه‏اى گرد مى‏آورد كه ديگر شبهه‏اى براى كسى باقى نماند.
دوم، با آنكه آيه، در حجره ام‏سلمه نازل شد و همچنين اين كار را پيامبر (ص) در آنجا انجام داد، ولى با اين حال ام‏سلمه را در زير كسا جاى نمى‏دهد.
سوم، با آنكه ام‏سلمه از پيامبر (ص) تقاضا مى‏كند، امّا ايشان به او مى‏فرمايد: «تو در جايگاه خود هستى ولى از اهل‏بيت نيستى». اگر همسران پيامبر (ص) از اهل‏بيت بودند پس، بايد ام‏سلمه را همچون بقيه، در زير كسا جاى مى‏داد.
سه در روايت‏هاى ديگر، پيامبر (ص) ساير همسران خود همچون، زينب، عايشه و ... را نيز، از اهل بيت خارج مى‏داند.[3]
چهار پيامبر (ص)، براى مشتبه نشدن مصداق اهل‏بيت براى مردم، هر روز مدت شش ماه، به خانه حضرت زهرا (س) مى‏رفت و آنها را با نام «اهل‏بيت»، صدا مى‏زد.
در اينجا به نقل يك حديث از صحيح ترمذى، بسنده مى‏كنيم؛ ترمذى به سند خود از انس بن مالك نقل مى‏كند: پيامبر خدا (ص) تا شش ماه هنگام رفتن به نماز صبح، به در خانه فاطمه (س) مى‏آمد و دست بر درمى‏گذاشت و مى‏فرمود:
الصَّلاة يا أَهْلَ الْبَيْت‏ (إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً).[4]
 
 
 
 
 
 
مراجعه شود: پندارها و پاسخها (پاسخ به آنچه وهابيون در بقيع ميگويند) ؛ ؛ ص18
 


[1] ( 1). محمد بن عيسى ترمذى، سنن ترمذى، ج 5، ص 327.
[2] ( 1). مسند احمد، ج 6، ص 292
[3] ( 2). همان؛ سنن بيهقى، ج 5 ص 112؛ احمد ابن حجر هيثمى، الصواعق المحرقه، ص 85.
[4] ( 1). سنن ترمذى، ج 5، ص 327.
[5] رضا محمدى، پندارها و پاسخها (پاسخ به آنچه وهابيون در بقيع ميگويند)، 1جلد، نشر مشعر - تهران، چاپ: 1، زمستان 1388.
 


| شناسه مطلب: 83862







نظرات کاربران