چرا شیعیان امامان خود را از فرزندان امام حسین(ع) انتخاب کرده‌اند؟ چرا شیعیان امامان خود را از فرزندان امام حسین(ع) انتخاب کرده‌اند؟ چرا شیعیان امامان خود را از فرزندان امام حسین(ع) انتخاب کرده‌اند؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چرا شیعیان امامان خود را از فرزندان امام حسین(ع) انتخاب کرده‌اند؟ چرا شیعیان امامان خود را از فرزندان امام حسین(ع) انتخاب کرده‌اند؟ چرا شیعیان امامان خود را از فرزندان امام حسین(ع) انتخاب کرده‌اند؟ چرا شیعیان امامان خود را از فرزندان امام حسین(ع) انتخاب کرده‌اند؟ چرا شیعیان امامان خود را از فرزندان امام حسین(ع) انتخاب کرده‌اند؟

چرا شیعیان امامان خود را از فرزندان امام حسین(ع) انتخاب کرده‌اند؟

  پاسخ: شیعه بر پایه آیات قرآن، سنت پیامبر(ص) و روایات اهل بیت: معتقد است که مسئله امامت به تعیین الهی است نه به انتخاب مردم. «مفضل بن‌عمر» نقل می‏کند که از امام صادق(ع) درباره این سخن خداوند پرسیدم: (وَ إِ

 
پاسخ:
شيعه بر پايه آيات قرآن، سنت پيامبر(ص) و روايات اهل بيت: معتقد است كه مسئله امامت به تعيين الهي است نه به انتخاب مردم.
«مفضل بن‌عمر» نقل مي‏كند كه از امام صادق(ع) درباره اين سخن خداوند پرسيدم: (وَ إِذِ ابْتَلَي‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ)؛ «هنگامي كه پروردگار ابراهيم، او را با دستوراتي آزمود و او به‌طور كامل از عهدة آنها برآمد». (بقره: 124) امام فرمود:
آنها سخناني بود كه حضرت آدم از پروردگارش دريافت و سپس توبه كرد. اين كلمات چنين‌اند: «يَا رَبِّ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ إِلّا تُبْتَ عَلَيَّ فَتَابَ اللهُ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيم‏»[1]؛ «پروردگارا! به حق محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين از تو درخواست مي‏كنم كه توبه مرا بپذيري! پس خداوند توبه او را پذيرفت كه او بسيار توبه‏پذير و مهربان است».
به آن حضرت گفتم: «اي پسر پيامبر! مقصود از {فَأَتَمَّهُنَّ} چيست؟» فرمود: «آن را تا قائم تمام كرد»؛ يعني دوازده امام، كه نُه ‌تاي آنان از فرزندان حسين(ع) به شمار مي‌روند [را يكي يكي نام برد].
مفضل مي‏گويد: به آن حضرت عرض كردم: اي پسر پيامبر! به من خبر بده از سخن خداوند كه مي‏فرمايد: «آن را كلمه‏اي پايدار در نسل او قرار دادم».[2] فرمود: «مقصود از آن، امامت است كه خداوند آن را تا روز قيامت در نسل حسين(ع) قرار داده است».
گفتم: «اي پسر پيامبر! چرا امامت در نسل حسين(ع) قرار گرفت‏ و در نسل حسن(ع) قرار نگرفت؟ هر دو فرزند و نوه پيامبر و سرور جوانان بهشتي بودند!»
حضرت فرمود:
موسي و هارون (ع) هر دو برادر و نبي مرسل بودند و خداوند نبوت را در نسل هارون نه در نسل موسي(ع) قرار داد و كسي نبايد بگويد كه چرا خدا چنين كرد. امامت نيز جانشيني خداوند است و كسي را نسزد كه بگويد: «چرا آن را در نسل حسين(ع) و نه حسن(ع) قرار داد»؛ زيرا خداوند بر پايه حكمت كار مي‌كند و از آنچه مي‏كند، پرسيده نمي‏شود، اما ديگران پرسيده مي‌شوند.[3]
در روايات ديگري آمده است:
خداوند به دليل شهادت امام حسين(ع) و سختي‌هايي كه او در عاشوراي سال 61ه‍ .ق به جان خريد، چند چيز را به او عطا كرد: امامت را در نسل او قرار داد؛ در خاك و تربتش شفا قرار داد؛ دعا در كنار قبرش مستجاب و بر عمر زائران قبرش افزوده مي‌شود.[4]
ازاين‌رو خداوند امامت را در نسل حسين(ع) قرار داد نه در نسل امام حسن(ع).
 
 
رجوع شود: شكست اوهام، 57.
 


[1]. بحارالانوار، ج 26، ص 323؛ خصال، ج 1، ص 305.
[2]. زخرف: 28.
[3]. خصال، ج‏1، ص 443.
[4]. بحارالانوار، ج 44، ص 221.
 


| شناسه مطلب: 83864







نظرات کاربران