قمه‌زنی چه حکمی دارد؟ قمه‌زنی چه حکمی دارد؟ قمه‌زنی چه حکمی دارد؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قمه‌زنی چه حکمی دارد؟ قمه‌زنی چه حکمی دارد؟ قمه‌زنی چه حکمی دارد؟ قمه‌زنی چه حکمی دارد؟ قمه‌زنی چه حکمی دارد؟

قمه‌زنی چه حکمی دارد؟

  پاسخ: قمه‌‌زنی‌ آیینی است‌ که‌ شماری از عزاداران امام حسین (ع)  در برخی از شهرستان‌ها و شهرهای شیعی‌ آن را به انگیزه ارادت و اظهار آمادگی‌ برای‌ خون‌‌دادن‌ و سرباختن&

 
پاسخ:
قمه‌‌زني‌ آييني است‌ كه‌ شماري از عزاداران امام حسين (ع)  در برخي از شهرستان‌ها و شهرهاي شيعي‌ آن را به انگيزه ارادت و اظهار آمادگي‌ براي‌ خون‌دادن‌ و سرباختن‌ در راه‌ آن حضرت اجرا مي‌كنند.
اين‌ آيين از روي‌ دلبستگي شيعيان‌ به‌ اباعبدالله‌ الحسين‌ (ع)  صورت مي‌پذيرد. اما فقها آن را به دليل ضرر رساندن به جان يا تأثير نامطلوبش در ديگران‌ ممنوع‌ دانسته‌اند. امام خميني  (ره) در پاسخ‌ به‌ استفتايي‌ در اينباره در سال‌هاي‌ نخستين پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ فرمود: «در وضع‌ موجود قمه‌ نزنند». حضرت‌ آيت‌‌الله‌ خامنه‌اي‌ نيز در ديدار با روحانيان‌ در آستانه عاشوراي‌‌ 1373 در سخناني درباره خرافهزدايي‌ از عزاداري‌ سيدالشهداء (ع)  فرمودند:
قمه‌ زدن‌ هم‌ از آن‌ كارهاي‌ خلاف‌ است‌ و اين‌ يك‌ كار غلطي‌ است‌ كه‌ عده‌اي‌ قمه‌ را بگيرند و بر سر خود بزنند وخون‌ بريزند. كجاي‌ اين‌ كار حركت‌ عزاداري‌ است‌؟ اينها چيزهايي‌ است‌ كه‌ از دين‌ نيست.
ايشان در پاسخ‌ به‌ نامه امام جمعه اردبيل‌ در اينباره نوشتند: «امروز اين‌ ضرر بسيار بزرگ‌ و شكننده‌ است‌ و لذا قمه‌ زدن‌ علني‌ و همراه‌ با تظاهر حرام‌ و ممنوع‌ است».
علماي‌ ديگر نيز در تأييد موضع‌ و سخن‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ آن‌ را موجب‌ وهن‌ شيعه‌ و نامشروع‌ دانستند. آيت‌ الله‌ فاضل‌ و آيت‌الله‌ تبريزي نيز قمه‌ زدن‌ را جايز ندانسته‌اند.
بنابراين قمه‌زني كار «عوام شيعه» است و علماي بزرگ شيعه به شدت از اين كار نهي كرده‌اند. پس رفتار پيروان مذهب را به خود مذهب نمي‌توان نسبت داد.
 
مراجعه، شود: شكست اوهام، ص 155.
 
 
 


| شناسه مطلب: 83922







نظرات کاربران