آیا پیامبر صلى الله علیه و آله بر تربت کربلا سجده کرده است؟ آیا پیامبر صلى الله علیه و آله بر تربت کربلا سجده کرده است؟ آیا پیامبر صلى الله علیه و آله بر تربت کربلا سجده کرده است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا پیامبر صلى الله علیه و آله بر تربت کربلا سجده کرده است؟ آیا پیامبر صلى الله علیه و آله بر تربت کربلا سجده کرده است؟ آیا پیامبر صلى الله علیه و آله بر تربت کربلا سجده کرده است؟ آیا پیامبر صلى الله علیه و آله بر تربت کربلا سجده کرده است؟ آیا پیامبر صلى الله علیه و آله بر تربت کربلا سجده کرده است؟

آیا پیامبر صلى الله علیه و آله بر تربت کربلا سجده کرده است؟

  پاسخ: بارزترین مظاهر بندگى سجده بر خاک پاک است. شیوه‏اى که پیامبر آن را به مسلمانان آموزش داد و فرمود: «جُعِلَتْ لِیَ الْأَرْضُ مَسْجِداً وَ طَهُوراً».[1] بنابراین خاک از نظر این حدیث دو ویژگى دارد: 1. باید پ

 
پاسخ:
بارزترين مظاهر بندگى سجده بر خاك پاك است. شيوه‏اى كه پيامبر آن را به مسلمانان آموزش داد و فرمود: «جُعِلَتْ لِيَ الْأَرْضُ مَسْجِداً وَ طَهُوراً».[1]
بنابراين خاك از نظر اين حديث دو ويژگى دارد:
1. بايد پيشانى را بر آن نهاد 2. در صورت نبودن آب تيمم بر خاك جايگزين وضو و غسل است.
متأسفانه اين دستور پيامبر سال‏ها است كه از مساجد اهل سنت برچيده شده است. در حالى كه در گذشته به خاطر نبودن امكانات مالى بر حصير يا بر زمين سجده مى‏كردند ولى امكانات مالى سبب شد كه همه مساجد مفروش گرديد و اين سنت رسول خدا صلى الله عليه و آله از ميان رفت.
شيعه معتقد است بايد به هنگام نماز بر زمين يا چيزى كه از زمين مى‏رويد سجده كرد و در اين مورد دلايلى دارند كه مى‏توانيد مشروح آن را در كتاب‏ «الانصاف فى مسائل دام فيها الخلاف» بخوانيد.[2] ولى در عين حال از نظر روايات سجده بر تربت كربلا فضيلت‏ بيشترى دارد و اين نه به خاطر آن است كه براى حسين سجده مى‏كنيم. بلكه سجده براى خداست و تربت (خاك حسينى) به اصطلاح فقهى «مسجود عليه» (محل سجدگاه) است و اين كارى مستحبى است نه واجب و نكته آن اين است كه اين خاك با خون بزرگترين سرداران اسلام كه پايه‏هاى حكومت امويان را متزلزل ساخت عجين گشته است.
سجده بر اين تربت يادآور جانبازى‏ها و فداكارى‏هاى آن حضرت و 72 تن از شهيدان راه خداست كه مرگ سرخ را بر زندگى مذلّت بار ترجيح دادند و امّا اين‏كه پيامبر صلى الله عليه و آله بر تربت حسين سجده نكرد- اگر صحيح باشد- براى اين است كه هنوز در آن زمان ملاك سجده وجود نداشت؛ زيرا هنوز اين خاك به خون حسين عليه السلام آغشته و متبرّك نشده بود.
بايد در نظر داشت كه شيوه و سيره بزرگان همواره اين بوده كه بر خاك مكان‏هاى متبرك سجده كنند.
مسروق بن اجدع (متوفاى 62 هجرى) كه از تابعان است هنگام سفر خشتى از مدينه همراه مى‏برد و بر آن سجده مى‏كرد.[3] گذشته از اين‏ها سجده بر تربت پاك در خانه‏ها، مسافرخانه‏ها و مكان‏هاى ديگر، چندان آسان نيست و لذا شيعيان تربت پاكى از پاك‏ترين خاك‏هاى جهان را به صورت جامد درآورده و همراه خود مى‏برند تا عمل به حكم الهى در همه‏جا آسان شود.
اكنون اگر قرار باشد در اين مورد جوابى نقضى بگوييم از شما مى‏پرسيم:
آيا پيامبر صلى الله عليه و آله بر اين فرش‏هاى گران قيمت كه در مساجد انداخته‏ايد و بر آن‏ها سجده مى‏كنيد سجده كرده است؟ البته نا گفته نماند كه او بر سنگ‏ريزه‏هاى مسجد و گاه بر حصير سجده مى‏كرد.
شگفت اينجاست كه پيامبر صلى الله عليه و آله اصرار مى‏ورزيد انسان بر خاك سجده كند و حتى كسانى كه بر غير خاك سجده مى‏كردند مانع را از زير پيشانى آنان مى‏كشيد و مى‏فرمود: «پيشانى خود را به زمين بچسبان».[4] و روايت با اين مضمون بسيار است بيش از آن كه بتوان در اينجا نقل كرد.
امروزه اصرار بر اين است كه بر فرش‏هاى گران قيمت سجده شود.
بايد گفت اكنون زمانى است كه سنت‏ها بدعت و بدعت‏ها سنت شده است!
در پايان شايسته يادآورى است كه امّ سلمه مى‏گويد: پيامبرخدا صلى الله عليه و آله در حالى كه اشك مى‏ريخت فرمود:
«أتاني جبرئيل بالتربة التي يقتل عليها الحسين، فهي التي أقلّب في كفي».[5]
 
 


[1] ( 1). صحيح بخارى، ج 1، ص 91، كتاب تيمم، حديث 2
[2] ( 2). الانصاف، ج 1، صص 234- 267
[3] ( 1). مصنف ابن ابى شيبه، ج 2، ص 172
[4] ( 1). العزيز شرح الوجيز معروف به شرح كبير، ج 1، ص 252
[5] ( 2). طبقات ابن سعد، ج 8، حديث 79، ترجمه امام حسينعليه السَّلام، طبرانى معجم كبير، ج 3، صص 114- 115، حديث 2817
 
 


| شناسه مطلب: 83930







نظرات کاربران