آیا فاطمه زهرا (س) فدک را ارث خود می‌دانست؟ آیا فاطمه زهرا (س) فدک را ارث خود می‌دانست؟ آیا فاطمه زهرا (س) فدک را ارث خود می‌دانست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا فاطمه زهرا (س) فدک را ارث خود می‌دانست؟ آیا فاطمه زهرا (س) فدک را ارث خود می‌دانست؟ آیا فاطمه زهرا (س) فدک را ارث خود می‌دانست؟ آیا فاطمه زهرا (س) فدک را ارث خود می‌دانست؟ آیا فاطمه زهرا (س) فدک را ارث خود می‌دانست؟

آیا فاطمه زهرا (س) فدک را ارث خود می‌دانست؟

پاسخ: فدک سرزمینی آباد و حاصل‌خیز در نزدیکی خیبر (کمابیش 140 کیلومتری مدینه) بود. «یوشع‌بن نون» از سران فدک آن سرزمین را به پیامبر (ص)  تسلیم کرد و ساکنان آنجا متعهد شدند که نیمی از حاصل آن را هر سال به پیامبر (ص)  وا


پاسخ:
فدك سرزميني آباد و حاصل‌خيز در نزديكي خيبر (كمابيش 140 كيلومتري مدينه) بود. «يوشع‌بن نون» از سران فدك آن سرزمين را به پيامبر (ص)  تسليم كرد و ساكنان آنجا متعهد شدند كه نيمي از حاصل آن را هر سال به پيامبر (ص)  واگذارند و از آن پس زير پرچم اسلام زندگي كنند.
سرزمين‌هايي كه در اسلام با نبرد و جنگ گرفته مي‌شوند از آن همه مسلمانان و اداره آن به دست حاكم شرع است. اما سرزمين‌هايي كه بدون هجوم نظامي و اعزام نيرو به دست مسلمانان مي‌افتد از آنِ خود پيامبر (ص)  و امام پس از اوست.
ازاين‌رو پيامبر (ص)  فدك را به دختر خود حضرت زهرا (س)  بخشيد. محدثان شيعه و گروهي از دانشمندان اهل سنت نوشته‌اند: «هنگامي كه آيه {وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ}؛ «حق خويشاوندان را بپرداز» (اسراء: 26) نازل شد پيامبر (ص)  دخترش فاطمه (س) را خواست و فدك را به وي واگذارد».[1]
عامه و خاصه مي‌نويسند كه چون اين آيه نازل شد پيامبر (ص)  سرزمين فدك را به فاطمه (س)  بخشيد.
اميرالمؤمنين (ع)  در نامه‌اي به «عثمان بن حنيف» در اين‌باره چنين مي­نويسد: «آري از آنچه آسمان بر آن سايه افكنده فدك در دست ما بود. مردمي بر آن بخل ورزيدند و مردمي ديگر سخاوتمندانه از آن ديده پوشيدند و بهترين داور خداست... .[2]
از اين سخن مي‌توان دانست كه فدك از زمان پيامبر در دست فاطمه (س) و علي (ع)  بود.
افزون بر اين هنگامي كه ابوبكر فدك را گرفت به فاطمه (س) گفت: «شاهد بياور كه مالك فدكي». او علي (ع) ، «ام‌أيمن» و «رباح» را نزد خليفه آورد. اما خليفه گواهي آنان را نپذيرفت و فاطمه (ع)  سوگند ياد كرد كه ديگر با ابوبكر سخن نگويد.[3]
سپس ابوبكر به حديثي استناد كرد و گفت: از پيامبر شنيدم كه فرمود: «نَحْنُ مَعاشِرَ الأَنْبِيَاءِ لا نُورَثُ»؛ «ما گروه پيامبران ارث برده نمي‏شويم ‏[ارث به‌جا نمي‏گذاريم‏]».
حضرت فاطمه (س) فرمود كه اين حديث با قرآن مخالف است؛ زيرا قرآن مجيد از قول زكرياي پيامبر مي‏گويد:
{فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا * يَرِثُنِي وَ يَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ} (مريم: 5 و 6)
[پروردگارا!] تو از نزد خود جانشيني به من ببخش كه وارث من و وارث دودمان يعقوب باشد.
از اين آيه مي‌توان فهميد كه زكريا از خودش ارث مي‏گذارد.
«يعقوبي» نقل مي‌كند كه فاطمه (س) دختر پيامبر خدا (ص)  نزد ابو‌بكر آمد و ميراث خود را از پدرش خواستار شد. اما ابوبكر به او گفت: پيامبر خدا گفته است: «إنّا مَعاشِرَ الأَنبياءِ لا نورَثُ، ما تَرَكَنا صَدَقَةٌ»؛ «ما گروه پيامبران ارث برده نمي‌شويم، آنچه به‌‌جاي مي‌گذاريم، صدقه است».
پس گفت:
أفي اللهِ أَن تَرِثَ أَباكَ وَلا أَرِثَ أَبي، أَما قالَ رَسُولُ الله: المَرءُ يَحفَظُ في وُلدِه؟[4]
آيا حكم خداست كه تو از پدرت ميراث بري و من از پدرم ميراث نبرم، آيا پيامبر خدا نگفته است كه حق مرد درباره فرزندانش رعايت مي‏شود؟
پس ابوبكر گريست.
حضرت فاطمه (س)  از خطا و لغزش معصوم و از مصداق‌هاي آيه تطهير بود[5] و ازاين‌رو امكان نداشت كه در فهم آيه و سنت پيامبر اشتباه كند يا چيزي غيرواقعي به پيامبر نسبت بدهد.
بنابراين، چه فدك ملك شخصي پيامبر بوده و بعد از فوت ايشان به حضرت زهرا (س)  رسيده و چه پيامبر در زمان حياتش آن را به ايشان بخشيده باشد، به هر روي از آن زهرا (س)  بوده است.
 


[1]. مجمع‌البيان، ج 2، ص 411؛ شرح نهج البلاغه، ج 16، ص268.
[2]. نهج‌البلاغه، نامه 45.
[3]. انساب الاشراف، ج 10، ص79؛ تاريخ اسلام، ج 1، ص591؛ تاريخ طبري، ج 4، ص345؛ تاريخ يعقوبي، ج 2، ص69؛ فتوح البلدان، بلاذري، ص 46.
[4]. تاريخ يعقوبي، ج 2، ص2.
[5]. جامع البيان، ج 8، ص 22؛ احكام القرآن، جصاص، ج 3، ص471؛ تفسير ثعلبي، ج 9، ص35؛ الصواعق المحرقه، ص 243؛ اسباب النزول، واحدي، ص 239؛ شواهد التنزيل، ج 2، ص36.
 


| شناسه مطلب: 83939







نظرات کاربران