اخبار طینت به چه معناست؟ اخبار طینت به چه معناست؟ اخبار طینت به چه معناست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اخبار طینت به چه معناست؟ اخبار طینت به چه معناست؟ اخبار طینت به چه معناست؟ اخبار طینت به چه معناست؟ اخبار طینت به چه معناست؟

اخبار طینت به چه معناست؟

  از عقاید شیعه اعتقاد به «طینت» است؛ یعنى خداوند شیعیان را از خاک مخصوص آفریده و اگر شیعه گناه کند آن را پاى سنى مى‏نویسند و نیکى‏هاى سنى در نامه عمل شیعه نوشته مى‏شود. آیا چنین عقیده‏اى با «اختیار» که ش

 
از عقايد شيعه اعتقاد به «طينت» است؛ يعنى خداوند شيعيان را از خاك مخصوص آفريده و اگر شيعه گناه كند آن را پاى سنى مى‏نويسند و نيكى‏هاى سنى در نامه عمل شيعه نوشته مى‏شود. آيا چنين عقيده‏اى با «اختيار» كه شيعه بدان معتقد است تناقض ندارد؟
 
پاسخ:
اخبار طينت به معناى خاك نيست بلكه كنايه از قانون وراثتى است كه قرآن به آن تصريح مى‏كند:
وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً.[1]
«سرزمين پاكيزه گياهش به فرمان پروردگار مى‏رويد، امّا
سرزمين‏هاى بد طينت، جز گياه ناچيز و بى ارزش نمى‏روياند.»
بنابراين پدران و مادرانى كه داراى اصلاب پاك و ارحام مطهّر هستند فرزندان پاك را تحويل جامعه مى‏دهند ولى اصلاب و ارحام آلوده زمينه ناپاكى را در فرزند پديد مى‏آورند. البته هر دو به صورت زمينه است و شخص مى‏تواند با اراده خود آن زمينه را تقويت كند يا بر آن غلبه نمايد.
و چون اين مسأله به صورت زمينه است هرگز با اختيار انسان منافات ندارد. البته كسانى كه زمينه‏هاى بد دارند اگر بر آن زمينه‏ها غلبه كنند پاداشى دو برابر خواهند داشت.
آنچه گفته شد يكى از معانى «طينت» است. در اين‏جا تفسير ديگرى هست كه جاى بازگويى آن نيست آنچه مهم است دروغى است كه در آخر سؤال آورده كه گناهان شيعه را پاى سنى مى‏نويسند اين تهمت است و در هيچ يك از كتب عقايد شيعه وجود ندارد و خلاف قرآن است كه مى‏فرمايد: أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏.
 
 
مراجعه شود: پاسخ جوان شيعى به پرسشهاى وهابيان ؛ ؛ ص349
 
 


[1]. اعراف: 58
 


| شناسه مطلب: 83949







نظرات کاربران