چرا مسلمانان روز میلاد پیامبر (ص) را جشن می‌‌گیرند؟ چرا مسلمانان روز میلاد پیامبر (ص) را جشن می‌‌گیرند؟ چرا مسلمانان روز میلاد پیامبر (ص) را جشن می‌‌گیرند؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چرا مسلمانان روز میلاد پیامبر (ص) را جشن می‌‌گیرند؟ چرا مسلمانان روز میلاد پیامبر (ص) را جشن می‌‌گیرند؟ چرا مسلمانان روز میلاد پیامبر (ص) را جشن می‌‌گیرند؟ چرا مسلمانان روز میلاد پیامبر (ص) را جشن می‌‌گیرند؟ چرا مسلمانان روز میلاد پیامبر (ص) را جشن می‌‌گیرند؟

چرا مسلمانان روز میلاد پیامبر (ص) را جشن می‌‌گیرند؟

  پاسخ: گاهی تصور می‌‌شود که جشن گرفتن در روز میلاد پیامبر (ص) نوعی بدعت در دین است ولی بدعت در دین این است که انسان کاری را به عنوان امر دینی انجام دهد که در شریعت مقدس اسلام دلیلی کلی یا جزئی بر آن نباشد ولی هرگاه انسان کاری ر

 
پاسخ:
گاهي تصور مي‌‌شود كه جشن گرفتن در روز ميلاد پيامبر (ص) نوعي بدعت در دين است ولي بدعت در دين اين است كه انسان كاري را به عنوان امر ديني انجام دهد كه در شريعت مقدس اسلام دليلي كلي يا جزئي بر آن نباشد ولي هرگاه انسان كاري را انجام دهد و آن را به دين نسبت ندهد هرگز اين كار بدعت نيست مانند بازي‌‌هاي متنوع ورزشي امروز مانند فوتبال، واليبال و... .
البته مجرد اينكه بدعت نيست دليل بر حلال بودن آن نيست بلكه بايد حكم آن را از حلال و حرام از كتاب و سنت استفاده كرد.
همچنان‌كه اگر كاري را به عنوان ديني و اينكه در شريعت اسلام هست انجام دهد و در شريعت براي آن اصل كلي يا دليل قرآني باشد از بدعت خارج مي‌‌شود.
جشن و شادماني در روز ميلاد پيامبر (ص) كاري است كه به عنوان يك امر ديني انجام مي‌‌گيرد. هرچند در اين خصوص دليل خاصي نيامده كه بگويد: مستحب است روز ميلاد پيامبر (ص) جشن بگيريد اما در قرآن و در سنّت محبت و مهرورزي به پيامبر (ص) يكي از اصول قرآني است و آيات متعددي در اين مورد وارد شده است:
{قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ} (توبه: 24)
بگو: اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما و اموالي كه به دست آورده‌ايد و تجارتي كه از كساد شدنش مي‌‌ترسيد و خانه‌هايي كه به آن علاقه داريد در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوب‌تر است در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند! و خداوند جمعيّت نافرمانبردار را هدايت نمي‌كند!
اكنون سؤال مي‌‌شود: آيا اين جشن و سرور كه از آلودگي‌ها و معاصي پيراسته است و آياتي كه در مدح پيامبر (ص) است تلاوت شود و سخن‌سازان خوش ذوق اشعار و مدايح خود را بخوانند جز اظهار محبت به پيامبر (ص) چيزي هست؟
البته در اين مورد در كتاب‌‌هاي «راهنماي حقيقت» و «جوان شيعي پاسخ مي‌‌گويد» به‌طور گسترده پاسخ گفته شده است.
 
 
مراجعه شود: جدال احسن، 292.
 
 


| شناسه مطلب: 83984







نظرات کاربران