چگونه  ابن تیمیه از غالیان  فرقه «یزیدیه »  تمجید و تعریف کرده است؟ چگونه  ابن تیمیه از غالیان  فرقه «یزیدیه »  تمجید و تعریف کرده است؟ چگونه  ابن تیمیه از غالیان  فرقه «یزیدیه »  تمجید و تعریف کرده است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چگونه  ابن تیمیه از غالیان  فرقه «یزیدیه »  تمجید و تعریف کرده است؟ چگونه  ابن تیمیه از غالیان  فرقه «یزیدیه »  تمجید و تعریف کرده است؟ چگونه  ابن تیمیه از غالیان  فرقه «یزیدیه »  تمجید و تعریف کرده است؟ چگونه  ابن تیمیه از غالیان  فرقه «یزیدیه »  تمجید و تعریف کرده است؟ چگونه  ابن تیمیه از غالیان  فرقه «یزیدیه »  تمجید و تعریف کرده است؟

چگونه ابن تیمیه از غالیان فرقه «یزیدیه » تمجید و تعریف کرده است؟

  ابن تیمیه پیشوای وهابی­ها چرا با فرقه «یزیدیه » که از یزید بن معاویه و شیخ عدى بن مسافر اموى تبعیت کرده و در باره آن دومبالغه گوئى‏مى‏کنند، واز فرق غالی محسوب می شوند که‏ مسلمانان بر کفر وخروجشان از اسلام اتفاق نظر د

 
ابن تيميه پيشواي وهابي­ها چرا با فرقه «يزيديه » كه از يزيد بن معاويه و شيخ عدى بن مسافر اموى تبعيت كرده و در باره آن دومبالغه گوئى‏مى‏كنند، واز فرق غالي محسوب مي شوند كه‏ مسلمانان بر كفر وخروجشان از اسلام اتفاق نظر دارند، زيرا صفات خدا را به بشرنسبت داده‏اند اما ابن تيميه باآنان در ارتباط بوده و از آنها تمجيد و تعريف كرده است؟ ابن تيميه با اين گروه معاصر بوده ونامه‏اى براى آنها مى‏نويسد. اونامه‏اش را با سخنى آغاز كرده است، كه هيچ شباهتى با ديگر سخنانش در برخورد بامخالفان وبه ويژه فرقه هائى كه بدعتهاى آشكار(به زعم ابن تيميه) مى‏نهادند، ندارد. او نامه‏اش را اين چنين آغاز مى‏كند: از احمد بن تيميه به مسلمانانى كه اين نامه رادريافت مى‏كنند، كسانى كه به سنت انتساب دارند واز وابستگان گروه شيخ عارف‏ابى البركات عدى بن مسافر اموى هستند ودر همان طريقند، كه خداوند آنها را به‏پيمودن اين راه توفيق دهد سلام عليكم و رحمه الله و بركاته[1]
ابن تيميه به رغم اين كه مى‏داند، اينان از غاليانند، آنها را از مسلمانان ومنتسبين به‏سنت قرار داده،و برايشان از خداوند توفيق‏پيمودن راه درخواست مى‏كند، وتنها بر آنان درود نمى‏فرستد، بلكه به كسانى كه از آنها پيروى كنند و در گزافه گوئى دنباله رو آنان باشند نيز سلام‏ مى‏فرستد.
آيا ازاين ارادت ابن تيميه نسبت به فرقه «يزيديه» اين نتيجه به دست نمي آيد كه ابن تيميه و جريان وهابيّت از هركسي كه با اهل بيت پيامبر(ص) دشمني داشته باشد و لو داراي هزاران عيب و ايرادي اعتقادي و فكري باشد، براي او قابل قبول است ؟
  زيرا با وجود اين­ كه اين فرقه در باره «يزيد بن معاويه» غلو مى‏كنند و براي او مقام نبوت و براي شيطان مقام الوهيت قايل است [2]!! و مسلمانان آن را خارج از دين اسلام مي دانند ولي به علت اين­­كه مخالف با اهل بيت رسول خدا است و از يزيد بن معاويه دشمن سرسخت اهل بيت پيروي مي­كنند، ابن تيميه در راستاي تمجيد و ستايش براي آنان آرزوي توفيق مي كند و به جاي آن مسلمانان و محبين اهل بيت را تكفير نموده و شخصيت هاي بزرگ علمي جهان اسلام چون رازى، غزالى و ابن سينا را جوجه‏هاى دست پرورده هند ويونان خوانده واز يهود ونصارى گمراه‏تر مي­داند. و شيعه را بي دليل غالي و كافر مي خواند.  


[1] . وصية الكبري لابن تيمية، ص 5. به نقل از «ابن تيميه في صورته الحقيقيه، ص 80»
[2] . يزيديان و شيطان پرستان ص 135 (يزيديان لعنت بر شيطان را تحريم كرده و نام بردن به خير يا به شر از او را نيز حرام دانسته مقام او را بالا بردند تا او را به مقام الوهيت رساندند و تا به آنجا رسيدند كه اگر كسي جلو آنان شيطان را لعن نمايد، به شدت خشمگين مي شوند و نفرين كننده را مي كشند و معتقدند كه قتل او در هر جا كه ديده شود و هر جا كه او را بيابند واجب است (كامل عزي، نهر الذهب في التاريخ الحلب، 1 ص166-167 )
 


| شناسه مطلب: 84346







نظرات کاربران