آیا کسی از علماء بزرگ اهل سنت حدیث غدیر را در منابع خود ذکر کرده است؟ آیا کسی از علماء بزرگ اهل سنت حدیث غدیر را در منابع خود ذکر کرده است؟ آیا کسی از علماء بزرگ اهل سنت حدیث غدیر را در منابع خود ذکر کرده است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا کسی از علماء بزرگ اهل سنت حدیث غدیر را در منابع خود ذکر کرده است؟ آیا کسی از علماء بزرگ اهل سنت حدیث غدیر را در منابع خود ذکر کرده است؟ آیا کسی از علماء بزرگ اهل سنت حدیث غدیر را در منابع خود ذکر کرده است؟ آیا کسی از علماء بزرگ اهل سنت حدیث غدیر را در منابع خود ذکر کرده است؟ آیا کسی از علماء بزرگ اهل سنت حدیث غدیر را در منابع خود ذکر کرده است؟

آیا کسی از علماء بزرگ اهل سنت حدیث غدیر را در منابع خود ذکر کرده است؟

حدیث غدیر را صدها تن از عالمان حدیث و تفسیر و سیره و فقه و کلام اهل سنت در منابع خویش با الفاظ نزدیک به هم ذکر کرده‌اند. ترمذی در صحیح گوید: «این حدیث حسن و صحیحی است ». ابن عبدالبر قرطبی در استیعاب پس از ذکر این حدیث و احادیث دیگری از ای

حديث غدير را صدها تن از عالمان حديث و تفسير و سيره و فقه و كلام اهل سنت در منابع خويش با الفاظ نزديك به هم ذكر كرده‌اند. ترمذي در صحيح گويد: «اين حديث حسن و صحيحي است ». ابن عبدالبر قرطبي در استيعاب پس از ذكر اين حديث و احاديث ديگري از اين دست گويد: « همه اينها اخبار درست و ثابتي است ». شمس الدين ذهبي كتاب خاصي را درباره حديث غدير نگاشته و خود او حديث را در تلخيص المستدرك به طريق گوناگون آورده و بسياري از آن طرق را صحيح شمرده است. ابن حجر مكي در صواعق گويد. « اين حديث صحيحي است كه ترديد پذير نيست و آنرا جمعي همچون ترمذي ، نسائي و احمد آورده و طرق آن بسيار زياد است». ابن حجر عسقلاني در تهذيب التهذيب در چند جا حديث را ذكر و درباره آن چنين اظهار نظر مي‌كند: ابن جرير ( طبري) اسناد حديث را در كتابي جداگانه ذكر و آن را صحيح شمرده همچنان كه ابن‌عقده طرق آنرا يكجا گرد آورده و آن را از 70 تن صحابي روايت كرده است». وي همچنين مي‌گويد : « طريق اين حديث بسيار بوده و خيلي از آنها صحيح و حسن مي‌باشد».

حديث غدير را ابن ماجه در سنن ( 1/28 و 29) احمد در مسند (4/281) نسائي در خصائص (ص: 21) و ابن عبدالبر در استيعاب ( 2/473) از صحابي براء بن عازب ابن كثير در البدايه و النهايه ( 5/209) كنز العمال ( 6/398) از جابر بن عبدالله ترمذي (2/298) الفصول المهمه (ص:25) و البدايه و النهايه ( 5/209) از حذيفه بن اسيد غفاري، مسند احمد ( 4/368) خصائص ( 21 و 22 ) مستدرك حاكم ( 3/109) استيعاب ( 2/473) و تاريخ الخلفا ( ص: 114) از زيد بن ارقم ، ابن ماجه ( 1/30) خصائص ( ص: 4 و 22 و 25) و حليه الاولياء(4) از سعد بن ابي وقاص، البدايه و النهايه( 7/349) ذخائر العقبي ( ص : 67) و الرياض النضره (7/161) از عمر بن خطاب و خصائص (9) و مسند احمد ( 1/331) و مستدرك (3/132) و البدايه و النهايه (7/337) از عبدالله بن عباس روايت كرده‌اند.

علامه سيد عبدالحسين اميني (ره) در جلد اول موسوعه غدير خود اسامي 110 تن صحابي 84 تابعي و 360 تن از علمايي كه به نقل حديث اهتمام ورزيده‌اند را آورده است.

 

 


| شناسه مطلب: 85249







نظرات کاربران