امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

ظهور مصلح جهانی در آخر الزّمان از مسلّمات اعتقادات اسلامی که مورد اتفاق همه مسلمانان است، ظهور مردی از خاندان رسالت برای گسترش قسط و عدل در آینده جهان بشری است، پس از آن‌که زمین، پر از بیداد شده باشد. در این زمینه احادیثی هم نقل شده که به حدّ توات

ظهور مصلح جهاني در آخر الزّمان

از مسلّمات اعتقادات اسلامي كه مورد اتفاق همه مسلمانان است، ظهور مردي از خاندان رسالت براي گسترش قسط و عدل در آينده جهان بشري است، پس از آن‌كه زمين، پر از بيداد شده باشد. در اين زمينه احاديثي هم نقل شده كه به حدّ تواتر مي‌رسد. بر اساس شمارش پژوهشگران عالم، حدود 657 حديث پيرامون اين مسأله است كه تنها به يك حديث اشاره مي‌كنيم.

پيامبر خدا(صلي الله عليه و آله) فرمود:

 

«لَو لَم يَبْقَ مِنَ الدّنيا الاّ يومٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّهُ ذلك اليومَ حتّي يَخْرُجَ رَجَلٌ مِنْ وُلدي فَيَملأُها عَدلاً وقِسطاً كما مُلِئَتْ ظُلماً وَجَورا.ً»[1]

اگر از دنيا جز يك روز باقي نمانده باشد، خداوند آن روز را طولاني مي‌كند، تا آن‌كه مردي از فرزندانم خروج كند كه جهان را پر از عدالت و قسط نمايد، آن گونه كه از ستم و بيداد پر شده باشد.

 

بر اين پايه، قيام مردي از اهل بيت نبوي و ظهور او در آخر الزمان، مورد اتّفاق مسلمانان شيعه و سنّي است.

اصل و نسب او

خصوصيات آن مصلح جهاني در روايات اسلامي به نقل شيعه و اهل سنت اين گونه است:

1. او از اهل بيت پيامبر(صلي الله عليه و آله) است، 389 روايت.

2. او از فرزندان امام علي(عليه السلام) است، 214 روايت.

3. او از فرزندان فاطمه(عليها السلام) است، 192 روايت.

4. او نهمين فرزند حسين(عليه السلام) است، 148 روايت.

5. او از فرزندان امام سجاد(عليه السلام) است، 185 روايت.

6. او فرزند امام حسن عسكري(عليه السلام) است، 146 روايت.

7. او دوازدهمين پيشوا از ائمه اهل بيت است، 136 روايت.

8. رواياتي كه از ولادت او سخن مي‌گويد، 214 روايت.

9. رواياتي كه مي‌گويد عمري طولاني دارد، 318 روايت.

10. رواياتي كه مي‌گويد غيبت او طول خواهد كشيد، 91 روايت.

11. رواياتي كه مي‌گويد هنگام ظهور او، اسلام جهانگير خواهد شد، 27 روايت.

12. رواياتي كه مي‌گويد هنگام ظهور او زمين پر از عدل و داد خواهد گشت، 132 روايت.

وجود اين مصلح جهاني در آينده بشريت، طبق روايات و احاديث اسلامي، امري مسلم است. اما آن چه در آن اختلاف است، در تولد اوست، يعني اين كه آيا اين مرد، به دنيا آمده و زنده است، يا آن‌كه در آينده متولد خواهد شد؟

ولادت امام مهدي منتظر(عليه السلام)

اعتقاد شيعه بر اين است كه مهدي منتظر(عليه السلام) در سال 255ه‍ . در سامرا در خانه پدرش به دنيا آمد و در دامان پدر تا سالي كه امام حسن عسكري وفات يافت (260ه‍ .) بزرگ شد. نمونه‌هايي از نقل محدّثان قديم از اين قرار است:

1. فضل بن شاذان (متوفاي 260ه‍ .) از محمد بن علي بن حمزه نقل مي‌كند كه گفت: شنيدم امام حسن عسكري(عليه السلام) مي‌فرمود: ولي خدا و حجت او بر بندگان و جانشين من پس از من، در شب نيمه شعبان سال 255 هنگام طلوع فجر، ختنه شده به دنيا آمد.[2]

2. كليني (متوفاي 329ه‍ .) گويد: حضرت صاحب(عليه السلام) در نيمه شعبان سال 255 به دنيا آمد.[3]

عده‌اي از بزرگان اهل سنت نيز در ولادت حضرت مهدي(عليه السلام) در آن سال، با شيعه موافق‌اند و تعدادشان به 76 نفر مي‌رسد. سخن آنان در كتاب «منتخب الاثر» آمده است[4] و در اين‌جا به چند نمونه از آن اشاره مي‌كنيم.

3. ابن صبّاغ مالكي (متوفاي 855ه‍ .) در كتابش «الفصول المهمّه» درباره حضرت مهدي(عليه السلام)، مي‌گويد: او امام دوازدهم است. وي سپس تاريخ ولادت و دلايل امامتش و بخشي از اخبار او و غيبت و مدت حكومت و كيفيت آن و نسب آن حضرت را به تفصيل مي‌آورد.[5]

4. ابن حجر هيتمي (متوفاي 974ه‍ .) در فصل سوم از كتابش كه مخصوص اهل بيت است، پس از ذكر نام‌هاي ائمه اهل بيت(عليهم السلام)، به امام حسن عسكري(عليه السلام) مي‌رسد و سپس مي‌گويد: ابوالقاسم محمد حجّت، كه عمر او هنگام وفات پدرش پنج سال بود، ليكن خدا در همان خردسالي به او حكمت داد. او را قائم منتظر هم مي‌گويند، گفته شده بدين جهت كه او در مدينه پنهان و غايب شد و معلوم نشد كجا رفت.[6]

5. نوفلي قريشي گنجي شافعي (متوفاي 658ه‍ .) بابي را اختصاص به طول عمر آن حضرت و زنده بودنش تا زمان حاضر داده و گفته است، به دليل بقاي عيسي، الياس و خضر، اشكالي ندارد كه او هم زنده باشد.[7]

 
[1] . مسند، احمد حنبل، ج 1، ص 99 و ج 3 ص 17 و 70.

[2] . كفاية المهتدي، ص116، حديث 8.

[3] . كافي، ج 1، ص 519.

[4] . منتخب الاثر في الإمام الثاني عشر، ص 369 ـ 393.

[5] . الفصول المهمّه، ص 291.

[6] . الصّواعق، ص 208.

[7] . البيان في اخبار صاحب الزمان، ص 148.


| شناسه مطلب: 85363







نظرات کاربران