با توجه به حدیث «ارتد الناس بعد النبی الا ثلاث»، آیا جابر؛ زائر اربعین حسینی، هم یکی از مرتدین است؟
روایتی که می‌گوید پس از درگذشت رسول الله(صلی الله علیه و آله)، همه صحابه به جز سه نفر مرتد شدند، از نظر سندی ضعیف است؛ زیرا در سلسله سند آن، افراد مجهولی وجود دارند و از نگاه اصول و ضوابط علم رجال، مخدوش‌اند. ازاین‌رو هیچ‌گاه به مضمون
روايتي كه ميگويد پس از درگذشت رسول الله(صلي الله عليه و آله)، همه صحابه به جز سه نفر مرتد شدند، از نظر سندي ضعيف است؛ زيرا در سلسله سند آن، افراد مجهولي وجود دارند و از نگاه اصول و ضوابط علم رجال، مخدوشاند. ازاينرو هيچگاه به مضمون چنين رواياتي اعتنا نميشود. از جمله افرادي كه در سند اين روايت قرار دارد، «يحيي بن خالد» است. اين شخص به دليل مجهول بودنش، نه مدح شده است و نه ذم.
شخص ديگر، «سهل بن زياد» است كه نجاشي در رجال، در مورد او ميگويد: «در حديث، ضعيف و غير قابل اعتماد است». احمد بن محمد بن عيسي (رئيس قميّين و از فقهاء مشهور زمان امام هادي(عليه السلام) و امام عسكري(عليه السلام نيز، شهادت به غالي بودن و دروغگو بودن او ميداد و او را از قم به ري تبعيد كرد.[1] همچنين شيخ طوسي(رضي الله عنه) در فهرست، او را ضعيف دانسته است.[2] ابن غضائري(رضي الله عنه)، يكي از بزرگان علم، رجال در كتاب رجال خود ميگويد: «كان ضعيفاً جدّاً فاسد الرواية و الدين»؛[3] «سهل بن زياد، جداً ضعيف است. هم روايتش و هم دينش فاسد است».
بنابراين اينگونه روايات، نميتواند مبناي هيچ استدلالي قرار گيرد. البته مورخان نوشتهاند كه پس از درگذشت رسول الله6، عدهاي از مسلمانان ادعاي نبوت كردند و مرتد شدند. جماعتي از مسلمانان نيز از دادن زكات به خليفه اول امتناع كردند و به ارتداد متهم شدند. خليفه اول نيز در برابر آنها، جنگهاي متعددي به راه انداخت.[4] مطلبي بر اين مبنا كه همه مسلمانان به جز چند نفر، مرتد شده باشند، وجود ندارد و از تهمتهايي است كه به شيعه ميزنند. پس جابر بن عبدالله انصاري، از بزرگان صحابه و مورد احترام همه بود.