مصاحف دیگر نزد شیعه مصاحف دیگر نزد شیعه مصاحف دیگر نزد شیعه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مصاحف دیگر نزد شیعه مصاحف دیگر نزد شیعه مصاحف دیگر نزد شیعه مصاحف دیگر نزد شیعه مصاحف دیگر نزد شیعه

مصاحف دیگر نزد شیعه

نویسنده از کتاب‌هایی نام برده که در بعضی منابع شیعی از آنها به عنوان کتاب‌های مختص اهل بیت: که نزد خود اهل بیت: است، یاد شده، آن‌گاه می‌گوید: همه می‌دانیم که اسلام، فقط یک کتاب آن هم قرآن کریم دارد و تعدد کتاب از ویژگی&z

نويسنده از كتاب‌هايي نام برده كه در بعضي منابع شيعي از آنها به عنوان كتاب‌هاي مختص اهل بيت: كه نزد خود اهل بيت: است، ياد شده، آن‌گاه مي‌گويد: همه مي‌دانيم كه اسلام، فقط يك كتاب آن هم قرآن كريم دارد و تعدد كتاب از ويژگي‌هاي يهوديان و نصاري است.

پاسخ

1. اين سؤال در نهمين پرسش با عنوان «صحيفه فاطمه» پاسخ داده شده است.

2. اين نوشته‌ها و يا صحف، آموزه‌هايي از علوم باطن و اسراري است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله  به علي عليه السلام  آموخت و از علوم مختص اهل بيت: است كه فهم آن، در توان ديگران نيست.

خداوند مي‌فرمايد: {وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ}؛ «كسي كه علم كتاب (و آگاهي بر قرآن) نزد اوست». (رعد: 4 عليها السلام ) در روايت، مصداق كسي كه علم الكتاب؛ يعني اسرار كتاب نزد اوست، علي عليه السلام  معرفي شده است. ابوسعيد خدري مي‌گويد: درباره آيه 40 سوره نمل «كسي كه دانشي از كتاب (آسماني) داشت گفت: من پيش از آنكه چشم برهم زني، آن را نزد تو خواهم آورد»، از رسول خدا صلي الله عليه و آله  پرسيدم: «چه كسي است؟» فرمود: «او وزير برادرم سليمان بن داود عليهما السلام  است». پرسيدم: «مراد از اين آيه {وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ} (رعد: 4 عليها السلام ) كيست؟» فرمود: «برادرم علي بن ابي‌طالب است».[1]

بنابراين همه اسرار كتاب از طرف پيامبر صلي الله عليه و آله  نزد علي عليه السلام  است و كتاب‌هايي كه به
آن حضرت و ائمه بعدي منسوب است، يكي از مصاديق همين علوم است؛ يعني
علم به حقيقت قرآن كه ديگران از فهم آن ناتوان هستند و نيز محرم آن اسرار نيز نيستند.

اهل سنّت در اين زمينه نوشته‌اند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله  علي را محرم و مخزن اسرار و علوم سري خود قرار داده و درباره او مي‌فرمايد:

وَصيّي وَ مَوضِعّ سِرّي وَ خَليفَتي في اَهلي وَ خَير مَن اَخلَفَ بَعدي
عَليٌّ[
عليه السلام ].[2]

وصي من و مخزن اسرار من و جانشين من در ميان اهلم و بهترين جانشين من بعد از من علي بن ابي‌طالب مي‌باشد.

همچنين فرموده‌اند: «عَلَّمتُهُ عِلمي وَ استَودَعتُهُ سِرّي وَ هُوَ اَميني عَلى اُمَّتي»[3]؛ «علمم را به علي آموختم و اسرارم را نزد علي گذاشتم و او امين من است بر امتم».

 عليها السلام . اين كتاب‌ها در تأويل و تبيين حقايق قرآن است و از رسول خدا صلي الله عليه و آله  به علي عليه السلام  و فاطمه عليها السلام  و از آنها به امامان بعدي منتقل شده است و به‌معناي تعدد كتاب‌هايي در عرض قرآن نيست؛ بلكه همه اينها حاوي حقايقي از قرآن است كه فهم و حفظ اسرار آن براي غير اهل بيت: مشكل است.

 
[1]. ينابيع الموده، ج 1، ص 102.

[2]. المعجم الكبير، ج6، ص221؛ كنزالعمال، ج11، ص610؛ جامع الاحاديث، ج9، ص404؛ احاديث مختارة، الذهبي، ج1، ص63.

[3]. شواهد التنزيل، ج 2، صص 356 و 357.


| شناسه مطلب: 86056







نظرات کاربران