ولایت کمال نور الهی ولایت کمال نور الهی ولایت کمال نور الهی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ولایت کمال نور الهی ولایت کمال نور الهی ولایت کمال نور الهی ولایت کمال نور الهی ولایت کمال نور الهی

ولایت کمال نور الهی

خداوند می‌فرماید: {یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللهِ بِأَفْواهِهِمْ...}؛ «می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند اما خداوند نور خود را کامل می‌کند...». (صف:  علیهما السلام ) شیعه در تفسیر این آیه می‌گوید: می&

خداوند مي‌فرمايد: {يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللهِ بِأَفْواهِهِمْ...}؛ «مي‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند اما خداوند نور خود را كامل مي‌كند...». (صف:  عليهما السلام )

شيعه در تفسير اين آيه مي‌گويد: مي‌خواهند نور ولايت اميرمؤمنان[ عليه السلام ] را خاموش كنند، اما خداوند امامت را كامل مي‌كند. پرسش اينجاست كه آيا خداوند نور خود را با نشر و گسترش اسلام كامل كرد يا با دادن ولايت و خلافت به اهل بيت[:]؟

پاسخ

نبايد ولايت اهل بيت: را از اسلام جدا پنداشت. اسلام مجموعه‌اي از تعاليم الهي است كه براي فهم آنها به معلم آسماني نياز است. آن معلم آسماني، ابتدا رسول خدا صلي الله عليه و آله  بود، اما پس از او هم به معلم و مفسر و مبيّن نياز است. معلم و مفسر و مبيّن اسلام پس از رسول خدا صلي الله عليه و آله ، اهل بيت پيامبر: هستند.

منابع اهل سنّت نيز در روايت‌هاي متعدد، از رسول خدا صلي الله عليه و آله  نقل مي‌كنند كه فرمود: «عَليٌّ بابُ عِلْمي وَ مُبيّنٌ لاُِمّتي ما اُرسلتُ بِه مِنْ بَعدي...»[1]؛ «علي باب علم من و بيان كننده دين من، بعد از من، به امتم است».

پس نور خدا، همان دين اسلام، نبوت رسول گرامي اسلام و ولايت علي بن ابي‌طالب عليه السلام  است؛ زيرا هيچ‌يك از اينها از ديگري جدا نيست و اگر كسي همراه و پيرو اهل بيت: نباشد، از دين اسلام بهره‌اي نخواهد داشت.

رسول خدا صلي الله عليه و آله  در حديث «ثقلين»، هدايت امت و نجات از گمراهي را در پيروي از قرآن و عترت خود معرفي مي‌كند و مي‌فرمايد:

اِنّي تاركٌ فِيكمُ الثَّقَلينِ كِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتي اَهلَ بيتي... اِنْ تَمسَّكْتم بِهِما لَنْ تَضلّوا ابداً.[2]

من دو چيز ارزشمند ميان شما باقي مي‌گذارم كه يكي قرآن و ديگري عترت و اهل بيت من است و اين دو از يكديگر جدايي‌ناپذيرند تا روز قيامت، اگر از اين دو با هم پيروي كنيد به هيچ‌وجه گمراه نمي‌شويد.

بنابراين، مي‌توان دريافت كه گسترش اسلام و هدايت جامعه اسلامي و فهم قرآن، بدون ‌پيروي از اهل بيت: ممكن نيست.

لذا آنان كه درصدد نابودي دين اسلام پس از پيامبر صلي الله عليه و آله  بودند و مي‌خواستند با غصب خلافت علي عليه السلام  به اين خواسته خود برسند كه خداوند به آنان چنين وعده داد و در مورد آنها اين آيه را نازل فرمود.

 
[1]. جامع الاحاديث، ج14، ص237؛ جمع الجوامع، ج1، ص14469؛ سبل الهدي، ج 11، ص 293.

[2]. مسند احمد بن حنبل، ج3، ص14؛ ج4، ص371؛ مستدرك حاكم، ج3، صص118 و 160؛ سنن ترمذي، ج5، ص663؛ اسد الغابه، ج 1، ص 490؛ انساب الاشراف، ج 2، ص 111.


| شناسه مطلب: 86065







نظرات کاربران