شمول حدیث حوض بر همه صحابه
شیعیان برای اینکه اثبات کنند اصحاب پس از پیامبر صلی الله علیه و آله مرتد شده‌اند، به این حدیث استدلال می‌کنند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: روز قیامت، مردانی بر من وارد می‌شوند که آنها را می‌شناسم و آنها نیز مر
شيعيان براي اينكه اثبات كنند اصحاب پس از پيامبر صلي الله عليه و آله مرتد شدهاند، به اين حديث استدلال ميكنند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
روز قيامت، مرداني بر من وارد ميشوند كه آنها را ميشناسم و آنها نيز
مرا ميشناسند و آنها از حوض من دور رانده ميشوند. آنگاه ميگويم:
اصحابم اصحابم! گفته ميشود: تو نميداني پس از تو چه چيزهايي پديد
آوردند.
مرا ميشناسند و آنها از حوض من دور رانده ميشوند. آنگاه ميگويم:
اصحابم اصحابم! گفته ميشود: تو نميداني پس از تو چه چيزهايي پديد
آوردند.
بايد گفت، اين حديث عام است و از كسي بهطور خاص نامي نبرده است و در نتيجه ارتداد كسي را ثابت نميكند.
پاسخ
1. در پرسش صلي الله عليه و آله 2 به اين پرسش پاسخ داده شده است.
اين روايت در بيشتر كتب اهل سنت با تعابير مختلف نقل شده است[1]؛ از جمله:
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
لَيرِدنّ عَلَيّ الحوضَ رِجالٌ مِمّن صاحَبَني حَتّى إذا رأيْتُهم وَ رَفَعوا إليّ اخْتَلَجوا دُوني فَلَأقُولَنّ: اَيْ رَبّ أصحابي فَلْيُقالُنَّ لي إنّك لَاتَدْري مَا أحدَثوا بَعدَك.[2]
عدهاي از اصحاب من كه با من مصاحبت دارند نزد حوض بر من وارد ميشوند و من آنها را ميشناسم و بر من ارائه ميشوند. ناگهان آنها را از آنجا طرد ميكنند. خواهم گفت: پروردگارا! آنها اصحاب من هستند. به من گفته ميشود: تو نميداني كه بعد از تو چه بدعتها گذاشتند.
در اين زمينه روايتهاي بسيار وجود دارد كه به اقرار منابع اهل سنت، عدهاي از اصحاب، پس از رسول خدا صلي الله عليه و آله مرتد شدند.
اين روايتها ثابت ميكند كه ارتداد عدهاي از اصحاب پيامبر صلي الله عليه و آله صحيح است. با وجود اين، چرا شيعه را مذمت ميكنيد؟ در حالي كه خود شما در منابع خود، اين مطلب را تأييد كردهايد.
اما اينكه براي تبرئه بعضي صحابه ميگوييد اين حديث عام است و از كسي بهطور خاص نام نبرده است، ما هم قبول داريم كه از كسي نام برده نشده است، اما حداقل دو نتيجه از اين روايت به دست ميآيد:
اول اينكه: بعضي صحابه بعد از رسول خدا صلي الله عليه و آله مرتد شدند.
دوم اينكه: براساس دو آية مودت (شوري: 2 عليها السلام ) و تطهير (احزاب: عليها السلام عليها السلام ) و روايت ثقلين، اهل بيت پيامبر: از تحت اينگونه روايات خارجند و خود آنان حق و راه پيوستن به رسول خدا صلي الله عليه و آله در حوض كوثرند. بدينجهت، اين روايتها شامل علي عليه السلام و ياران و پيروان او نخواهد شد و تنها كساني كه حق علي عليه السلام را رعايت نكردند و با او مخالفت كردند، زير سؤال ميروند.