علت ارزشمندی دیدارکنندگان با امام زمان
شیعیان می‌گویند؛ اگر کسی به دیدن امام دوازدهم در زمان غیبتش نایل شود، به این دلیل است که در بالاترین حد عدالت و راستی قرار دارد. به آنها می‌گوییم: چرا شما درباره کسی که پیامبر صلی الله علیه و آله را دیده است، چنین حکم نمی‌کنید و حا
شيعيان ميگويند؛ اگر كسي به ديدن امام دوازدهم در زمان غيبتش نايل شود، به اين دليل است كه در بالاترين حد عدالت و راستي قرار دارد.
به آنها ميگوييم: چرا شما درباره كسي كه پيامبر صلي الله عليه و آله را ديده است، چنين حكم نميكنيد و حال آنكه پيامبر صلي الله عليه و آله از امام دوازدهم شما بالاتر است؟
پاسخ
دليل اين عقيده آن است كه در زمان غيبت، تنها از راه عاليترين حد تقوا و عدالت و معنويت، ميتوان توفيق تشرف به محضر امام معصوم عليه السلام را پيدا كرد. از اينرو، اين عقيده در مورد هيچ يك از امامان معصوم در حال حيات آنها، وجود ندارد. به عبارت ديگر، نميگوييم اگر كسي توفيق تشرف به محضر عليبن ابيطالب عليه السلام را ـ در حال حيات او ـ داشته باشد، چنين و چنان است. شما هم هركسي كه محضر رسول خدا صلي الله عليه و آله را درك كرده باشد، عادل و باتقوا نميدانيد؛ مانند ابوجهل، ابولهب، عبدالله بن ابي، سر دسته منافقان و ساير كفار و منافقاني كه در مكه، مدينه، طائف و... محضر رسول خدا صلي الله عليه و آله را درك كردهاند.
آيا بنابر عقيده شما به هركس، اعم از منافق و كافر و مسلمان، كه محضر پيامبر صلي الله عليه و آله را درك كرده باشد، ميتوان اعتماد كرد و او را فردي عادل و باتقوا دانست؟
وقتي شما ميگوييد: «ارتد الناس بعد رسول الله صلي الله عليه و آله عن الاسلام»[1]؛ «مردم پس از رسول خدا صلي الله عليه و آله از اسلام مرتد شدند». انتظار داريد، بگوييم هركس رسول خدا صلي الله عليه و آله را ديده عادل و باتقوا است؟ در حالي كه جز افراد وارسته و به حقيقترسيده، توفيق درك محضر مهدي عليه السلام را در زمان غيبت پيدا نميكنند و اين مطلب، دليل برتري امام زمان[ بر رسول خدا صلي الله عليه و آله نيست، بلكه شرايط غيبت آخرين ذخيره الهي، چنين اقتضا ميكند كه هر كسي به حضورش راه نيابد، همچنانكه از ميان انبياي الهي فقط برخي به حضور حضرت خضر رسيدهاند كه يكي از آنها حضرت موسي عليه السلام است كه در سوره كهف به آن اشاره شده است.
[1]. به بحث ارتداد مسلمانان پس از رسول خدا9 مراجعه كنيد.