جانشین حضرت عسکری(علیه السلام)
نویسنده در صفحه 52 می‌نویسد: «وفات حسن عسکری در سامرا (260ه‍ .ق) بدون آنکه جانشینی داشته باشد، بحران سختی را میان امامیه که به ضرورت استمرار امامت اعتقاد دارند، ایجاد کرد. پاسخ اگر ادعا بدون دلیل پذیرفتنی باشد، حق با نویسنده است؛ زیرا
نويسنده در صفحه 52 مينويسد: «وفات حسن عسكري در سامرا (260ه .ق) بدون آنكه جانشيني داشته باشد، بحران سختي را ميان اماميه كه به ضرورت استمرار امامت اعتقاد دارند، ايجاد كرد.
پاسخ
اگر ادعا بدون دليل پذيرفتني باشد، حق با نويسنده است؛ زيرا او بدون هيچ دليلي ادعا ميكند كه حضرت عسكري(عليه السلام) جانشيني نداشته است. سپس براساس اين ادعاي باطل، بحران ميان اماميه را مطرح ميكند!
چگونه حضرت عسكري(عليه السلام) جانشين نداشته باشد، درحاليكه روايات فراواني برخلاف آن دلالت دارد؟! از جمله روايت «محمد بن علي بن بلال» است كه ميگويد: «دو سال قبل از رحلت حضرت عسكري، نامهاي درباره تعيين جانشين ايشان به من رسيد. سه روز قبل از شهادت نيز پيامي رسيد كه از جانشين حضرت خبر ميداد».[1] راوي ديگري ميگويد: «امام عسكري(عليه السلام) پسرش را به من نشان داد و فرمود كه اين صاحب شما بعد از من است».[2]
در روايت است كه حضرت هادي(عليه السلام) فرمود: «جانشين من حسن است. حال شما نسبت به جانشين بعد از اين جانشين چگونه خواهد بود؟» راوي ميگويد: عرض كردم: «براي چه»؟ فرمود: «زيرا او را نميبينيد و براي شما بردن نام او روا نيست». عرض كردم: «پس چگونه او را ياد كنيم؟» فرمود كه بگوييد: «حجّت از آل محمد:».[3]
دهها مورد ديگر، اعم از روايات رسيده از امامان قبلي، گفتههاي نوّاب و آنهايي كه در زمان حيات پدر يا بعد از آن خدمت حضرت رسيدهاند، همگي گواه بر جانشيني آن حضرت است.
با اينهمه، نويسنده ناآگاه و بيپروا، ادعا ميكند كه حضرت عسكري(عليه السلام) بدون جانشين از دنيا رفته است! مثل اينكه نويسنده پيرو جعفر كذاب است كه همين ادعا را داشت!