علت ظاهر نشدن حضرت مهدی بر صفحه تلویزیون
نویسنده در صفحه 64 ضمن نقل محاوره‌ای می‌گوید که علت غیبت حضرت مهدی[ طبق روایات، ترس از قتل است. بنابراین چرا امروز بر صفحات تلویزیون ظاهر نمی‌شود؟! یا دست‌کم با نوار ویدیویی، صدا و تصویرش را پخش کنند تا ثابت شود که او شخصیتی خیالی نیست
نويسنده در صفحه 64 ضمن نقل محاورهاي ميگويد كه علت غيبت حضرت مهدي[ طبق روايات، ترس از قتل است. بنابراين چرا امروز بر صفحات تلويزيون ظاهر نميشود؟! يا دستكم با نوار ويديويي، صدا و تصويرش را پخش كنند تا ثابت شود كه او شخصيتي خيالي نيست.
پاسخ
پيشتر گفتيم كه از روايات اينگونه استفاده ميشود كه غيبت حضرت حكمتهاي زيادي دارد و برخي از آنها جز با ظهور حضرت آشكار نميشود. يكي از حكمتها، نداشتن امنيت جاني است. در ضمن، حكمت الهي بر حفظ حضرت بهگونهاي نيست كه ديده شود، ولي صدمه نبيند.
اما اينكه چرا بر صفحه تلويزيون، ظاهر نميشود؟
اولاً: بعد از آوردن دليل قاطع بر وجود آن حضرت، نيازي به وضوح بيشتر نيست؛ زيرا حكمت الهي بر اين نيست كه از هر راهي براي هدايت بشر استفاده كند، بلكه بشر نيز بايد با بهرهگيري از عقل خود مطالب را بررسي و انتخاب كند. وگرنه آيا بهتر نبود مثلاً براي آنكه مردم به خدا ايمان آورند، هر از گاهي، يكي از علماي اسلام، معجزهاي ميكرد تا همه به دين اسلام معتقد شوند. بهتر نبود كه خداوند در زمان ما هم پيامبري ميفرستاد تا با اعجاز واضح، همه را قانع كند. اصلاً بهتر نيست خودش را به صورتي بر همه منكران نشان دهد تا همه ايمان آورند؟! زيرا اهل سنت طبق رواياتشان معتقدند خداوند ديده ميشود و مردم خداوند را در آخرت ميبينند. چرا خداوند برخي مردگان را زنده نميكند تا باعث ايمان آوردن منكران شوند؟! چرا فرشتهها را مجسم نميكند؟! و...
بنابراين سنت الهي بر اين نيست كه راه حق با هر روشي چنان واضح باشد كه راه باطل، مجالي براي عرضه نداشته باشد، بلكه بايد هر دو راه باشند. ازاينرو خداوند، شيطان را آفريد و هوا و هوس را هم در درون افراد قرار داد تا معلوم شود چه كسي دنبال عقل و خداوند است و چه كسي به دنبال شيطان يا هواي نفس.
به اين سبب بود كه پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) و ائمة اطهار: كه مظهر قدرت خداوند بودند تقاضاي اعجاز را جز در موارد معدود، نميپذيرفتند؛ زيرا شيوع آن با حكمت و سنت خداوند تناسب ندارد؛ همچنانكه مستجاب نشدن دعا از همه و در هر وضعيتي، چنين است.
برطرف نشدن شبهه با تصوير تلويزيوني
بر فرض كه حضرت مهدي[ در صفحه تلويزيون و نوار ويديويي ديده شد، آيا همه منكران باور ميكنند؟! واقعاً اگر تلويزيون تصوير مردي را نشان دهد كه مدعي امام زمان بودن است، شما كه منكر حضرت هستيد، باور ميكنيد؟! اگر باور كنيد كه خيلي ساده خواهيد بود؛ زيرا امروزه از سادهترين مسائل، تهيه يك نوار ويديويي و پخش آن است. آيا نميگوييد شايد شخص ديگري باشد؟! اگر هم باور نميكنيد، ساخت و نمايش اين نوار چه ارزشي خواهد داشت؟ آيا در صورت نمايش چنان شخصي، آتش اختلافها افروختهتر نميشود و به دنبال آن تقاضاهاي ديگري مبني بر معجزه، وعده ديدار و... داده نميشود؟!
گذشته از آن، حضرت مهدي[ مثل رهبران مخفي ديگر نيست كه نشان دادن تصوير او به اهداف ايشان صدمه نزند؛ زيرا حضرت مهدي[ در ميان مردم حاضر ميشود و آنها او را ميبينند، همچنانكه در روايات آمده است. ولي او را نميشناسند. اگر بنا باشد حضرت را در نوار ويديويي ببينند، حضور ايشان در اجتماع مردم با فلسفه غيبت ايشان تنافي خواهد داشت.
فضيلت ثابت قدمها در دوران غيبت
عصر غيبت، عصر امتحان الهي است تا افراد ثابتقدم از ديگران جدا شوند. آنهايي كه دين و معنويت برايشان اصل است از آنهايي كه دينشان لقلقه زبان است، متمايز گردند. ازاينرو در روايات آمده است كه ثابتقدمهاي آخرالزمان از همه برترند. همانها كه حجت خدا را نميبينند، ولي ايماني محكمتر از بينندگان دارند.
امام زينالعابدين(عليه السلام) فرمود:
غيبت وليالله، دوازدهمين وصي رسول الله(صلي الله عليه و آله) و ائمه بعد از او طولاني ميشود. اي اباخالد! (راوي حديث) همانا اهل زمان غيبت او كه معتقد به امامت او و منتظر ظهور اويند از اهل هر زمان برترند؛ زيرا خداوند به آنها چنان عقل و فهم و معرفتي داده است كه غيبت نزد آنها مثل مشاهده است... .[1]
پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) فرمود:
يا علي! بدان كه شگفتانگيزترين ايمان و عظيمترين يقين را گروهي دارند كه در آخرالزمان خواهند بود. آنها پيامبر را درك نكردهاند و حجت نيز از آنها پوشيده است و براساس سياهي (نوشته) روي سفيدي (كاغذ) ايمان آوردهاند.[2]
حضرت كاظم(عليه السلام) فرمود:
خوشا به حال شيعيان ما كه در غيبت قائم ما به ريسمان ما چنگ ميزنند. بر دوستي ما و بيزاري از دشمنان ما ثابت قدمند. آنان از مايند و ما از آنان. آنان به امامت ما راضياند و ما به پيرو بودن آنان. پس خوشا به حال آنان و خوشا به حال آنان. به خدا سوگند كه ايشان در روز قيامت در درجه ما با ما هستند.[3]