گزارش -  عملیات گسترده برای حجی کاملا سازمان یافته گزارش -  عملیات گسترده برای حجی کاملا سازمان یافته گزارش -  عملیات گسترده برای حجی کاملا سازمان یافته بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارش -  عملیات گسترده برای حجی کاملا سازمان یافته گزارش -  عملیات گسترده برای حجی کاملا سازمان یافته گزارش -  عملیات گسترده برای حجی کاملا سازمان یافته گزارش -  عملیات گسترده برای حجی کاملا سازمان یافته گزارش -  عملیات گسترده برای حجی کاملا سازمان یافته

گزارش - عملیات گسترده برای حجی کاملا سازمان یافته

اینکه ایران سازمان یافته ترین فعالیت ها را در مراسم حج دارد ، نه یک ادعا که اعتراف همه ی کسانی – اعم از ایرانی و غیر ایرانی - است که به نوعی در مراسم حج حضور دارند و یا برگزاری آنرا در عربستان سعودی مدیریت می کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مكه مكرمه، اعزام زائران ايراني به عربستان بر طبق يك تقويم و مطابق با سهميه مقرر از سوي عربستان سعودي و مطابق مقررات اين كشور صورت مي گيرد . از اين رو زائران ايراني براي ورود به عربستان اصولا مشكلي ندارد ، مگر مساله خاصي پيش بيايد . ايران امسال 103 هزار زائر در مراسم حج خواهد داشت و شماري نيروي خدماتي نيز در بخش هاي مختلف در خدمت آنها خواهند بود. سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبري با كاهش نيروهاي اجرايي و افزودن و استفاده از نيروهاي چند منظوره ، امسال بيش از 100 نفر از زائران را به حج اعزام كردند.

 

بعثه مقام معظم رهبري در طول عمليات حج برنامه هاي متعدد و مختلف فرهنگي و مذهبي براي زائران ارايه مي دهد . برگزاري مجالس دعا و ازجمله همخواني دعاهاي كميل و ندبه و نيز مناسبت هاي مذهبي و ملي و مجالس انس و معرفت و قرائت قران و تشكيل مجالس قران خواني موسوم به حلقه هاي قراني ، برپايي كلاس هاي آموزشي و اعزام مبلغان و مبلغه ها به هتل ها براي پاسخگويي به سوالات زائران ، نظارت بر احرام زائران بخشي از خدمات بعثه مقام معظم رهبري است.

 

برنامه اعزام زائران ايراني به حج بر طبق تقويمي صورت مي گيرد كه از ماهها قبل به كاروانها ابلاغ شده و كاروانها مطابق با آن اقدام به پذيرش زائران كرده اند.

 

كار اعزام در فرودگاه با هماهنگي موجود ميان ارگانهاي فعال در فرودگاهها صورت مي گيرد البته مسايلي مانند تاخير در پروازها گاها وجود دارد كه ناشي از عمليات سنگين انتقال حجاج و در عين حال مسايل فني هواپيماها و كمبود آن و بعضا شرايط جوي است و البته بايد تشريفات فرودگاهها كه اغلب نيز ناشي از كم تجربه گي زائران براي سفرهاي برون مرزي مي شود را نيز به آن افزود.

 

پرواز هواپيماها بر طبق برنامه اي صورت مي گيرد كه با سازمان هواپيمايي كشوري جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي هماهنگ شده است و به علاوه ارگانهاي زميني در فرودگاههاي جده و مدينه منوره كه مقصد زائران ايراني است ، بر طبق برنامه اي كه همين ارگان سعودي به آنها مي دهد ،‌ آمادگي آنرا دارند تا هواپيماها را پذيرفته و تشريفات ورود زائران را صورت دهند.

 

فرودگاه بين المللي جده با پذيرش بيش از 95 درصد حجاج در عمليات حج امسال به گفته " الاخباريه " شبكه خبري تلويزيوني سعودي در بامداد شنبه بيست و دوم آبان ، بالاترين عملكرد را اين روزها دارد. فرودگاه بين المللي جده در ميان بيابان و در نزديكي درياي سرخ واقع شده است و داراي بخش هاي متعددي است و به قسمتي كه به حجاج اختصاص دارد " مدينه الحج " گفته مي شود كه شامل سالن ها و ورودي و خروجي هاي متعدد است .

 

زائران ايراني به محض ورود به فرودگاه جده با اتوبوس هاي آماده اگر مدينه قبل باشند راهي شهر رسول الله (ص) مي شوند كه درطول 400 كيلومتر راه از آنها با غذاهاي ايراني پذيرايي مي شودو اگر مدينه بعد باشند ، مستقيما راهي ميقات مي شوند و پس از احرام ، به شهر الله مشرف خواهند شد.

 

محل اسكان زائران ايراني در مدينه منوره و مكه مكرمه و حتي اتوبوس هايي كه بايد آنها را جابجايي كنند از ايران تنظيم شده است و لذا زائران با مشكل كمتري روبرو  مي شوند.

 

پذيرايي از زائران ايراني در مدينه منوره و مكه مكرمه هم در دوره هاي عمره و هم در دوره تمتع با غذاهاي ايراني صورت مي گيرد كه در آشپزخانه هاي متمركز ايران در اين دو شهر آماده مي شود . در دوره تمتع و در چنين روزهايي كه همه ي زائران در مكه مكرمه به سر مي برند ، آشپزخانه هاي ايراني روزانه تا 120 هزار وعده غذاي گرم براي هر نوبت تهيه مي كنند كه عمليات گسترده اي را مي طلبد كه باورش هم براي بسياري مشكل است .

 

براي طبخ غذا در آشپزخانه هاي ايراني در عربستان سعودي ، آن موادي كه اختصاصي ايران است و يا تهيه آن از بازارهاي ايران مقرون به صرفه تر مي باشد ، از داخل كشور تامين مي شود و بقيه از بازارهاي بين المللي فراهم مي گردد.

 

ايران در طول دوره عمره و تمتع تنها كشوري است كه در عربستان سعودي اقدام به برپايي بيمارستان و درمانگاه مي كند كه علاوه برعمره گزاران و حجاح ايراني خدماتي را نيز به زائران ديگر كشورها مي دهد.

 

ايران در مكه مكرمه و نظر به كوهستاني بودن اين شهر و فاصله اجباري هتل ها تا حرم شريف الهي يك شبكه گسترده اتوبوسراني اختصاصي دارد كه همه ي شهر و همه ي زائران ايراني را پوشش مي دهد و از اين حيث نيز ايران نمونه است.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

 با وجود راهنماهاي متعدد هيچ زائر ايراني در مدينه منوره ومكه مكرمه گم نخواهد شد . زائران ايراني كافي است كه پرچم كشورمان را بشناسند . قرار داشتن آن برروي لباس فردي نشانه راهنما بودن آن است . پرچم ايران روي اتوبوس ها نيز نشانه تعلق آن به ايران است و كافي است كه زائر براي سوار شدن به آن دست بلند كند ،‌ راننده بلافاصله در خدمت او خواهد بود.

 

 برنامه بازگشت حجاج ايراني نيز در كمال نظم و انظباط صورت مي گيرد كه لازمه عمليات بزرگي و به علاوه كمترين وظيفه در برابر ضيوف الرحمان است .

 

حجاج براي بازگشت هم برنامه سفر دارند كه از قبل به آنها اعلان شده است . آنها در روز بازگشت و يا روز قبل از آن براساس تقويم ارايه شده ، اثاثيه خود را در مقابل در اتاق  در هتل تحويل مي دهند و در فرودگاهي در داخل كشور كه مقصد آنهاست ، آنرا تحويل مي گيرند و اثاثيه آنها كاملا نيز بيمه است .

 

 از عمليات حج ايران مقامات سعودي بارها و بارها تقدير كرده اند كه تازه ترين آنها تقدير امير منطقه مدينه منوره بود كه چند روز پيش درديداري با كارگزاران ايراني ، اين عمليات گسترده و نظم و انظباط بالاي سازمانها و ارگانهاي خادم زائران ايراني در عمليات حج وعمره را ستود .

  


| شناسه مطلب: 10760







نظرات کاربران